اصابت کاتیوشا به خانه‌ای در بغداد و کشته شدن پنج غیرنظامی

احتمال خروج دیپلمات‌های آمریکایی از بغداد

رییس جمهوری آمریکا از بغداد خواسته است مانع فعالیت‌های گروه‌های تحت حمایت تهران شود-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

گروه‌های شبه‌نظامی در عراق روز دوشنبه دو راکت کاتیوشا به سمت بغداد شلیک کردند که پس از اصابت به یک ساختمان مسکونی، تعدادی کشته و مجروح بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش عراق در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت در این حمله پنج نفر شامل دو زن و سه کودک جان خود را از دست داده و دو کودک زخمی شدند.

به گفته پلیس عراق، فرودگاه بغداد هدف حمله امروز بوده است.

این جدیدترین مورد از حملات به مناطق غیرنظامی در عراق است، که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که منافع آمریکا در آن کشور را تهدید کرده‌اند، معمولا مسئول آن شناخته می‌شوند.

رئیس جمهوری آمریکا نفوذ ایران در عراق را دلیل اصلی حضور نظامی آمریکا در آن کشور عنوان کرده و از بغداد خواسته است مانع فعالیت‌های گروه‌های تحت حمایت تهران شود.

احتمال خروج دیپلمات‌های آمریکا

رویترز پیشتر در روز دوشنبه در یک گزارش جداگانه و از قول منابع آگاه از تصمیم آمریکا به آماده‌سازی مقدمات لازم جهت خارج کردن دیپلمات‌های خود از عراق خبر داده بود.

این خبرگزاری به نقل از دو مقام عراقی و دو دیپلمات غربی که هویت آنها را فاش نکرده است نوشت، آمریکا پس از تهدید به بستن سفارتخانه خود در بغداد این تصمیم را گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو مقام دولتی عراق گزارش یک پایگاه خبری را تایید کردند که وزیر خارجه ایالات متحده این تهدید را هفته گذشته در یک گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهوری عراق مطرح کرده بود.

این منابع دولتی عراقی و همچنین دو دیپلمات غربی که اسامی آنها در گزارش ذکر نشده است گفته‌اند، آماده‌سازی مقدماتی برای خروج دیپلمات‌های آمریکا از یکشنبه آغاز شده است.

کاهش حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای برخورد نظامی آمریکا با ایران تعبیر شود و موجب افزایش نگرانی‌ها از دور جدیدی از درگیری شده است.

حدود پنج هزار نیروی نظامی آمریکایی در عراق مستقر هستند.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرگزاری رویترز در همین زمینه گفته است، «ما هرگز در مورد مکالمات دیپلماتیک خصوصی وزیر با رهبران خارجی اظهار نظر نمی‌کنیم.»

این وزارتخانه تاکید کرده پرتاب راکت از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران به سمت سفارتخانه ایالات متحده در بغداد، نه تنها یک خطر برای ما، که برای دولت عراق هم هست.

ایران مخالف حضور نظامی آمریکا در منطقه است و واشنگتن در مقابل تهران را به دخالت در امور دیگر کشورهای منطقه و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه متهم می‌کند.

تنش بین دو کشور، که پس از ریاست جمهوری ترامپ و خروج آمریکا از برجام افزایش یافته بود، پس از کشتن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس توسط نیروهای آمریکایی در بغداد شدیدتر هم شده است.