توقف دستور ترامپ به منع برنامک تیک‌تاک با حکم قاضی در آخرین لحظه

محدودیت‌های بزرگ‌تری در راه است

تیک‌تاک متعلق به شرکت چینی بات‌دنس است-REUTERS/Dado Ruvic/File Photo

یک قاضی آمریکایی ممنوعیت تیک‌تاک را متوقف کرد اما تمهیدات محدودکننده بیشتری قرار است در ماه نوامبر بر این برنامک اعمال شود.  

دستور ترامپ منجر به این شد که ارائه برنامه تیک‌تاک در محل عرضه برنامک‌ها، از ساعت ۱۱ و ۵۹ دقیقه شامگاه یک‌شنبه، ممنوع شود. اما رای دادگاه این دستور را متوقف کرد، به این معنی که برنامک تیک‌تاک کماکان در دسترس خواهد بود.  

با این حال، قاضی محدودیت‌های گسترده‌تری که برای ماه نوامبر و یک هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده بود، به تاخیر نینداخت. طبق این محدودیت‌ها، نه ‌تنها افراد از پیاده‌سازی برنامک منع می‌شوند بلکه فعالیت این برنامه یکسره متوقف می‌شود، حتی برای کسانی که قبلا آن را داشته و از آن استفاده کرده‌اند.  

این قانون به دنبال دادگاه استماع فوری صبح روز یک‌شنبه است که طی آن وکلای تیک‌تاک گفتند که منع دولتی رفتن این محصول بر شبکه عرضه برنامک‌ها، حقوق متمم اول قانون اساسی را نقض می‌کند و آسیب جبران‌ناپذیری به این تجارت وارد می‌سازد.  

پیش‌تر در سال جاری، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده گفت که تیک‌تاک  تهدیدی علیه امنیت ملی کشور است، و تاکید کرد که یا باید فعالیت خود را در آمریکا به شرکت‌های آمریکایی بفروشد، و یا در این کشور ممنوع شود.  

تیک‌تاک، که متعلق به شرکت چینی بات‌دنس است، در تلاش برای نهایی کردن توافقی است که یک هفته پیش مطرح شد، و طی آن این شرکت در تلاش برای جلب پذیرش دولت‌های چین و آمریکا، با اوراکل، شرکت عظیم داده‌پردازی و نرم‌افزاری، و همچنین والمارت شریک خواهد شد.  

در عین حال، بایت‌دنس در تلاش است تا برنامک تیک‌تاک را در ایالات متحده در دسترس نگه دارد.  

قاضی نیکولز دلایل خود را علنی توضیح نداد، و رای قضایی خود را اعلام کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آغاز، قرار بود توضیح دولت آمریکا درباره پرونده و همچنین کلیه جلسه استماع صبح روز یک‌شنبه نیز تعیین شود، اما دادگاه سپس از این امر کوتاه آمد.  

جان هال، قاضی تیک‌تاک، در مباحثه با قاضی نیکولز گفت که تیک‌تاک تنها یک برنامک نیست، چرا که به عنوان یک «نسخه امروزی میدان عمومی شهر» عمل می‌کند.  

آقای هال گفت: «اگر ممنوعیت نیمه‌شب به مورد اجرا درآید، عواقب فوری زیادی خواهد داشت.»  

او با تاکید بر این که تبادل اندیشه‌ها در زمان نزدیکی به انتخابات دوقطبی لازم است، افزود: «(منع تیک‌تاک) هیچ فرقی با این ندارد که یک دولت درهای یک قلمرو عمومی را ببندد، میدان عمومی شهر را ببندد.»  

وکلای تیک‌تاک همچنین می‌گویند که منع این برنامک باعث خواهد شد که هزاران بازدیدکننده بالقوه و تولیدکنندگان محتوا نتوانند هر ماه خود را بیان کنند و همچنین در استخدام استعدادهای جدید در این شرکت، آسیب می‌زند. 

به علاوه، آقای هال گفت که ممنوعیت تیک‌تاک، موجب می‌شود که کاربران نتوانند به شکل خودبه‌خود از دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی جدید بازمانند و امنیت ملی به بیراهه برود.  

دنیل شوی، وکیل وزارت دادگستری گفت که شرکت‌های چینی کاملا خصوصی نیستند و در معرض قوانین مزاحمی هستند که آنان را ملزم به همکاری با نهادهای امنیتی می‌کند. 

وزارت دادگستری همچنین گفته است که مقررات اقتصادی این چنینی، معمولا در معرض نظارت متمم پنجم قرار نمی‌گیرند.  

آقای شوی گفت: «این فوری‌ترین تهدید امنیت ملی است.» 

او گفت: «این امروز یک تهدید است. امروز یک خطر است و بنابراین باید امروز به آن رسیدگی شود، حتی وقتی که مسائل و جریان‌های دیگری در حال انجام و وقوع هستند.»

© The Independent

بیشتر از جهان