انتخابات ۲۰۲۰: ترامپ می‌گوید فقط به رای دیوان عالی تمکین می‌کند

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید اگر نتیجه انتخابات به زیانش باشد، آن را نخواهد پذیرفت

رئیس جمهور  آمریکا دونالد ترامپ (چپ)، بانوی اول ملانیا ترامپ و قاضی ایمی کنی برت-Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ با بیان این که آرای پستی «یک نمایش وحشت» است، بر تعهد خود به این که علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تا دیوان عالی شکایت می‌برد، تاکید کرد.  

میلیون‌ها آمریکایی در موارد قبلی انتخابات، از طریق پست رای داده‌اند، و موارد تقلب در آن‌ها اندک بوده است.  

امسال، مسؤولان انتخاباتی پیش‌بینی می‌کنند که بیش از همیشه، مردم به شکل پستی رای بدهند، چرا که ایالت‌ها رای‌دهندگان را ترغیب می‌کنند که رای خود را از طریق نظام رای‌گیری پستی به صندوق بیاندازند تا از احتمال قرار گرفتن در معرض کووید-۱۹ کاسته شود.  

در حالی که آقای ترامپ کماکان درباره صحت و سلامت انتخابات امسال ابراز تردید می‌کند، گفته است که اگر دیوان عالی پیروزی بایدن را تایید کند، قدرت را به شکل صلح‌آمیز به رقیب خود از حزب دموکرات، جو بایدن، منتقل خواهد کرد.  

رییس‌جمهور روز پنج‌شنبه در مصاحبه با رادیوی شبکه خبری فاکس گفت: «من با این موافقم. اما گمان می‌کنم راه درازی تا آن‌جا داریم. این آرا (پستی) یک نمایش وحشت است.»  

دست‌ کم یک سیاستمدار ارشد جمهوری‌خواه، لیز چینی، رییس مجمع جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان، درباره ابهام رییس‌جمهور در مورد انتقال آرام قدرت توضیح داد.  

خانم چینی که نماینده ایالت وایومینگ در کنگره، و دختر دیک چینی، معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا است، در توییتی صبح پنج‌شنبه نوشت: «انتقال آرام قدرت در قانون اساسی آمده و برای بقای جمهوری ما، امری بنیادین است. رهبران آمریکا به قانون اساسی کشور سوگند یاد می‌کنند. ما به آن سوگند پایبندیم.»  

لیز چینی در توییتی نوشت:  

انتقال آرام قدرت در قانون اساسی آمده و برای بقای جمهوری ما، امری بنیادین است. رهبران آمریکا به قانون اساسی کشور سوگند یاد می‌کنند. ما به آن سوگند پایبندیم. 

روز چهارشنبه، با آن که یک خبرنگار چند بار از رییس‌جمهور سؤال کرد، آقای ترامپ از گفتن این که به طور صلح‌آمیز ریاست جمهوری را تحویل آقای بایدن خواهد داد یا نه، امتناع کرد.  

آقای ترامپ روز چهارشنبه در جلسه مطبوعاتی خود، که به طور ناگهانی و برای پاسخ به یک تماس تلفنی «ضروری» آن را ترک کرد، گفت: «باید ببینیم چه رخ می‌دهد. می‌دانید که قویا درباره رای‌گیری (پستی) گلایه کرده‌ام. این آرا یک فاجعه هستند.» 

وقتی که یک خبرنگار در تلاش برای گرفتن پاسخ آقای ترامپ اصرار کرد، او بر ادعاهای بی‌پشتوانه خود درباره  تقلب در انتخابات تاکید کرد، جرمی که حامیان خود را به انجام آن ترغیب کرده است.  

خبرنگار از او پرسید: «آیا به انتقال آرام قدرت کاملا متعهد هستید؟»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در پاسخ گفت: «ما می‌خواهیم که رای‌گیری (پستی) نباشد، و شما شاهد یک انتقال بسیار آرام…انتقال قدرتی در کار نخواهد بود، واقعیت این است که، دولت تداوم خواهد داشت (ما در انتخابات پیروز می‌شویم).» 

او همچنین گفت: «آرای (پستی) خارج از کنترل هستند. خودتان می‌دانید.» در این جا خبرنگار گفت: «نه، نمی‌دانم.» 

آقای ترامپ در ادامه گفت: «و می‌دانید چه کسی از همه بهتر این را می‌داند؟ دموکرات‌ها این را بهتر از هر کسی می‌دانند.» 

رییس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت، این واقعیت که نتایج انتخابات ممکن است در نهایت به دست دیوان عالی بیفتد، یکی از دلایل فراوان رییس‌جمهور برای این است که می‌گوید جمهوری‌خواهان سنا باید گزینه مورد نظر او برای جایگزینی روت بیدر گینزبرگ را تا قبل از انتخابات سوم نوامبر، تایید کنند. 

رییس‌جمهور ایالات متحده در دیدار با خبرنگاران در کاخ سفید، با اشاره به آرای پستی، (خطاب به سناتورهای جمهوری‌خواه) گفت: «به نظر من بهتر است قبل از انتخابات این کار را بکنید، زیرا گمان می‌کنم تقلبی که دموکرات‌ها بر آن اصرار دارند - این تقلب است- تقلبشان به دیوان عال راه خواهد یافت.»  

  آقای ترامپ درباره دیوان عالی بدون قاضی نهم، گفت که چنین دیوانی درباره نتایج انتخابات به بن‌بست خواهد خورد و گفت: «به نظر من وضعیت چهار به چهار، وضعیت خوبی نیست، اگر فکرش را بکنید.» 

در عین حال، تحقیقات یکی پس از دیگری نشان داده‌اند که در مجموعه انتخابات اخیر این کشور، هیچ تقلب چشمگیری صورت نگرفته است.

© The Independent