افشاگری نیویورک تایمز: ترامپ سال‌ها فرار مالیاتی داشته است

«ترامپ در سال ۲۰۱۶ تنها ۷۵۰ دلار مالیات بردرآمد پرداخت»

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده و همسرش ملانیا ترامپ - AFP

بنابه اسناد موجود، دونالد ترامپ در ده سال از پانزده سال گذشته مالیات بردرآمد نپرداخته است و در سالی که به ریاست جمهوری رسید تنها ۷۵۰ دلار مالیات داده است. این در حالی است که در جریان کارزار انتخاباتی خود به کرات بابت موفقیتش به عنوان یک بازرگان میلیاردر فخرفروشی کرده است. 

نشریه نیویورک تایمز که به پرونده مالیاتی آقای ترامپ دست یافته می‌گوید او در نخستین سال ریاست جمهوریش تنها ۷۵۰ دلار مالیات پرداخته است.   

پرونده مالیاتی آقای ترامپ نشان می‌دهد که او سال‌ها تظاهر به ضرر می‌کرد و به راه‌هایی که به او اجازه می‌داد از پرداخت مالیات بر درآمد در سطح یک میلیاردر معاف شود، متوسل شده بود. نیویورک تایمز پس از بررسی اسناد مالیاتی آقای ترامپ در دهه‌های گذشته به این نتیجه رسیده است. 

آقای ترامپ تنها رئیس‌جمهور آمریکا در عصر جدید است که با تلاش هرچه تمام‌تر از انتشار پرونده مالیاتی خود جلوگیری کرد و وارد دعواهای درازمدت حقوقی شد تا از دسترسی دموکرات‌های کنگره به آن جلوگیری کند. 

آقای ترامپ در جریان کارزار موفقیت‌آمیز ریاست جمهوریش در سال ۲۰۱۶، از خود تصویر یک غول مستغلات با «دارایی نقدی چشمگیر» و دارای مهارت‌های بازرگانی ارائه داد که درصورت ورود به کاخ سفید، به حال آمریکا مفید می‌افتد. 

اما به گفته نیویورک تایمز، پرونده مالیاتی او داستان دیگری دارد. در این گزارش آمده: «بخش اعظم موسسات اصلی متعلق به آقای ترامپ – از گروه زمین‌های گلف گرفته تا هتل معظم پاتوق جمهوری‌خواهان در واشینگتن – سال به سال میلیون‌ها دلار اعلام ضرر می‌کنند.» 

از آن گذشته، به گفته نیویورک تایمز، پرونده مالیاتی آقای ترامپ نشان می‌دهد او صدها میلیون دلار وام پرداخت نشده دارد که یکی از أقلام آن به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در چهار سال آینده و صورتحساب‌هایی است که او شخصا مسؤول پرداخت آن‌ها است. 

حساب مالیاتی آقای ترامپ همچنین از طرف «اداره مالیات داخلی» (آی آر اس) برای باز پس گرفتن مبلغ ۷۲.۹ میلیون دلار مالیات پرداخت شده، تحت بازبینی است که سال‌ها پیش به دلیل آن چه او ضررهای مالی عنوان کرده بود دریافت کرده است. 

بیل پاسکرل، نماینده کنگره آمریکا از ایالت نیوجرسی و عضو هیاتی که در مجلس نمایندگان پرونده مالیاتی آقای ترامپ را دنبال می‌کند، گزارش نیویورک تایمز را «بسیار قوی و موثر» توصیف کرد و گفت این «چندش‌آور» است که آقای ترامپ ده سال از پانزده سال گذشته را مالیات بردرآمد پرداخت نکرده است.  

آقای پاسکرل گفت: «از وقتی ترامپ رئیس جمهور شد، در صدر مبارزه کنگره برای دسترسی به پرونده مالیاتی او بودم. کلمه به کلمه این گزارش بسیار قوی و موثر را خواهم خواند تا ببینم جرائم (آقای ترامپ) تا کجا پیش می‌رود.» 

آقای ترامپ چند دقیقه پس از انتشار این مقاله در یک کنفرانس خبری از پیش برنامه‌ریزی شده، روز یک‌شنبه صحت آن را تکذیب کرد. 

آقای ترامپ بدون اشاره به جزئیات این گزارش گفت: «این اخبار جعلی است. کاملا جعلی است. من درآوردی است. درواقع، مالیاتم را داده‌ام و شما آن را به محض آن که اسنادش به من برگردد خواهید دید…در حال حاضر (این پرونده) در دست ماموران مالیات است.»

دونالد ترامپ همچنان موضع همیشگی کاخ سفید و تیم انتخاباتیش را که از انتشار پرونده‌های مالی‌اش خودداری می‌کنند، تکرار کرد. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از هر دو حزب پرونده‌های مالیشان را برای اطلاع عموم علنی می‌کنند.

آقای ترامپ در مورد پرونده مالیاتیش گفت: «علنی خواهد شد. منتشر خواهد شد.» 

به گزارش نیویورک تایمز، پرونده آقای ترامپ نشان می‌دهد که او از محل شوی تلویزیونیش، اَپرِنتیس، و اعطای تاییدیه‌ها و مجوزهای منتج از موقعیت پرنفوذش در اجتماع، مبلغ ۴۲۷ میلیون دلار درآمد داشته است. 

آقای ترامپ این وجوه را صرف پروژه‌های تجارتی و زمین‌های گلفش کرده که به گفته این نشریه «پول می‌بلعند». 

آقای ترامپ به گونه‌ای فزاینده به عایداتش از معاملات بازرگانی که زمینه‌ای خطرناک در تضاد منافع است اتکاء کرده است؛ از جمله صدور مجوز برای مستغلات در کشورهایی با رهبران پرقدرتی چون ترکیه (یک میلیون دلار) و فیلیپین (سه میلیون دلار) و عایدات ناشی از فعالیت‌های تجارتی گروه‌های سیاسی در هتل‌ها و زمین‌های گلف‌اش.   

بنا به داده‌های کمیسیون انتخابات فدرال، واحد‌های بازرگانی شخص آقای ترامپ مبلغ ۲۳ میلیون دلار از گروه‌های سیاسی از جمله کارزار شخص او عایدی داشته است. 

کارزار انتخابات ریاست جمهوری از هنگام ورود او به کاخ سفید برای شخص او حدود ۲.۳ میلیون دلار عایدی داشته است؛ به این صورت که وجوهی از اعانات حامیان حزب جمهوری‌خواه و صدها هزار نفر از هوادارانش جمع‌آوری شده و به مصرف هزینه‌های هتل‌های محل اقامت تیم انتخاباتی او، غذا، و پرداخت دیگر صورتحساب‌ها در هتل‌ها و محل‌های تجاری او رسیده است. 

یک نمونه استفاده مالی شخص او از کارزار انتخاباتی‌اش، کمیته انتخاباتی اوست که ریاستش بر عهده فرزندش، دونالد ترامپ جونیور است که ماهیانه مبلغ ۳۷.۵۴۲ دلار برای فعالیت از ساختمان ترامپ در نیویورک هزینه می‌کند. 

آلن گارتن، یکی از وکلای سازمان ترامپ به نشریه نیویورک تایمز گفت: «به نظر می‌رسد بخش عمده آن، اما نه تمام آن، از واقعیت به دور است.» 

اما آقای گارتن تنها از مختصاتی انتقاد می‌کند که نشریه نیویورک تایمز از مبلغ مالیات‌های پرداخت شده توسط آقای ترامپ منتشر کرده است. 

آقای گارتن در یک بیانیه گفت: «در طول ده سال گذشته، آقای ترامپ ده‌ها میلیون دلار مالیات بردرآمد شخصی به دولت فدرال پرداخته از جمله میلیون‌ها دلار مالیات شخصی از سال ۲۰۱۵ که خود را نامزد ریاست جمهوری کرد.» 

اما بیانیه آقای گارتن در مورد «مالیات‌های شخصی» به ادعای جنجال‌برانگیز نیویورک تایمز دایر بر این که دونالد ترامپ (در نخستین سال ریاست جمهوریش) تنها ۷۵۰ دلار مالیات بردرآمد پرداخته، اشاره نمی‌کند.   

نیویورک تایمز می‌گوید: «به نظر می‌رسد آقای گارتن با استفاده از عبارت "مالیات شخصی" این گونه مالیات را با دیگر مالیات‌های فدرال پرداخت شده توسط آقای ترامپ از جمله خدمات اجتماعی، بهداشت و کارمندانش ترکیب کرده است.»

یک منبع ستاد انتخاباتی آقای ترامپ  گزارش روز یک‌شنبه را بی‌اهمیت خواند و گفت که نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۶ نیز در جریان نخستین مناظره میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ گزارش مشابهی را در مورد پرونده مالیاتی ترامپ منتشر کرده بود.

© The Independent