جمهوری آذربایجان وضعیت جنگی اعلام کرد

ارمنستان نیز صبح روز یک‌شنبه حکومت نظامی اعلام کرد

الهام علی اف رییس جمهور  آذربایجان- ILMARS ZNOTINS / AFP

ساعاتی پس از اعلام حکومت نظامی در ارمنستان، خبرگزاری رویترز از قول حکمت حاجی‌یف از دستیاران رئیس جمهوری آذربایجان گزارش داد نمایندگان پارلمان این کشور نیز اعلام حکومت نظامی و مقررات منع رفت و آمد در سراسر کشور را تایید کردند.

.شبکه‌های اجتماعی نیز در جمهوری آذربایجان برای مدتی از دسترس خارج شدند

به دنبال درگیری بین ارمنستان و آذربایجان در ناگورنو قره‌باغ در روز یکشنبه، ارمنستان حکومت نظامی اعلام کرد و ارتش را به حالت آماده باش کامل در آورد. به گزارش خبرگزاری رویترز حداقل ۱۶ نفر که برخی از آنها غیر نظامی هستند، در این درگیری کشته شده‌اند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در پیامی در فیس‌بوک نوشت «دولت تصمیم گرفته است حکومت نظامی و بسیج عمومی اعلام کند.»

آقای پاشینیان در توییتی نوشت که ارمنستان با تمام توان برای حفظ آزادی و استقلال و ایجاد امنیت در مرزهای خود تلاش خواهد کرد.

آذربایجان با بیان این که به حملات ارمنستان واکنش نشان داده است، می‌گوید نیازی به بسیج نیرو ندارد، چرا که ارتش آن کشور نیروی کامل در اختیار دارد.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای گفت، «پاسخ ما متناسب خواهد بود و رهبران سیاسی-نظامی آذربایجان باید مسئولیت کامل این وضعیت را بر عهده بگیرند.»

ارمنستان و آذربایجان مدت‌های طولانی درباره مناطق مرزی، که عمدتا منطقه‌ ناگورنو با قومیت ارمنی است، مناقشه داشته‌اند، اما در ماه‌های اخیر درگیری‌های مرزی شدت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارمنی‌های ناگورنو-قره باغ در جریان درگیری‌ای که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ آغاز شد، اعلام استقلال کردند.

اگرچه آتش‌بس در سال ۱۹۹۴ مورد توافق قرار گرفت، آذربایجان و ارمنستان بارها یکدیگر را به حملاتی در حوالی ناگورنو-قره‌باغ و در امتداد مرز دو کشور متهم کرده‌اند.

درگیری صبح یکشنبه بین دو همسایه آذربایجان و ارمنستان در ناگورنو قره‌باغ واکنش‌های بین‌المللی به دنبال داشته است و روسیه، ترکیه و فرانسه خواستار کاهش فوری تنش‌ها و مذاکره شده‌اند.