توافق دولت یمن و حوثی‌ها برای تبادل زندانی

بر اساس این توافق بیش از یک هزار زندانی بین طرف‌های درگیر در جنگ یمن مبادله خواهد شد

سال گذشته حوثی‌ها ۲۹۰ زندانی، و عربستان سعودی ۱۲۸ زندانی را به صورت یکجانبه و داوطلبانه آزاد کردند- SALEH AL-OBEIDI / AFP

طرف‌های درگیر در جنگ یمن روز شنبه برای تبادل بیش از هزار زندانی، از جمله ۱۹ سرباز عربستان سعودی، به توافق رسیدند. این تصمیم بخشی از تدابیر اعتمادسازی است که در مذاکرات اواخر ۲۰۱۸ دولت یمن و حوثی‌ها در سوئد توافق شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از نماینده ویژه سازمان ملل متحد، دولت قانونی یمن که از حمایت عربستان برخوردار است، و شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران، بر سر یک فهرست ۱۰۸۱ نفره زندانیان برای مبادله به توافق رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارتین گریفیث در یک نشست خبری در سوئیس، ضمن اعلام این خبر، ابراز امیدواری کرد که این توافق جدید تبادل زندانی، طرف‌های درگیر در جنگ یمن را به برداشتن گام‌های بیشتر برای حل و فصل اختلافات و رسیدن به توافق آتش‌‌بس ترغیب کند.

نشست خبری نماینده سازمان ملل به صورت مشترک با یک مقام ارشد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در روستای گلیون در شمال دریاچه ژنو، و پس از پایان مذاکراتی برگزار شد که از روز هجدهم سپتامبر (۲۸ شهریور) در همین مکان آغاز شده بود.

شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت که این توافق، بزرگترین تبادل زندانی بین طرف‌های درگیر در یمن خواهد بود که در نظر دارند در نهایت حدود ۱۵ هزار زندانی را با یکدیگر مبادله کنند؛ هدفی که تنها بخش کوچکی از آن تحقق یافته است.

سال گذشته حوثی‌ها ۲۹۰ زندانی، و عربستان سعودی ۱۲۸ زندانی را به صورت یکجانبه و داوطلبانه آزاد کردند. در ژانویه سال جاری میلادی نیز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ موفق شد برای آزادی شش تبعه سعودی از اسارت شورشیان حوثی میانجی‌گری کند.