کرونا دخل و خرج ملکه بریتانیا را به هم ریخت

در اثر محدودیت‌های کرونا و کاهش درآمدها، ملکه مجبور است در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند

The Queen Elizabeth Diamond Jubilee Trust.
Kirsty O'Connor / POOL / AFP

در اثر ضرر مالی ۳۵ میلیون پوندی ناشی از بحران کرونا، ملکه مجبور خواهد شد در بخش‌هایی از بودجه خانندان سلطنتی تجدیدنظر کند.

بر اساس آخرین حسابرسی از درآمد ملکه، افت تعداد بازدیدکنندگان گردشگر از کاخ باکینگام و قلعه ویندزور در اثر محدودیت‌های کرونایی، طی سه سال آینده ضرری ۱۵ میلیون پوندی به درآمد خانواده سلطنتی وارد خواهد آورد.

کارگزار صندوق ویژه ملکه همچنین از یک کسری بودجه ۲۰ میلیون پوندی دیگر خبر داد که برای نوسازی کاخ باکینگام طی ۱۰ سال در نظر گرفته شده بود.

وزارت خزانه‌داری بریتانیا تايید کرده است که دولت بوریس جانسون کسری پیش‌بینی شده در درآمدهای سالانه املاک سلطنتی را تأمین خواهد کرد تا بودجه انجام وظایف سلطنتی در سطح فعلی باقی بماند.

اما سر مایکل استیونز، کارگزار صندوق ویژه ملکه، تصریح کرده است که این موضوع دلیلی برای درخواست پول «بیشتر» نمی‌شود، و گفته است که خاندان سلطنتی باید آماده شوند که کمربندهای خود را سفت‌تر کنند.

وی گفت: «در مواجهه با این دشواری‌های مالی، ما هیچ قصدی برای درخواست بودجه بیشتر نداریم و سعی خواهیم کرد با تدبیر و برنامه‌ریزی، مسئله را مدیریت کنیم.»

گزارش حسابرسی مزبور که به تازگی منتشر شده است، همچنین نشان می‌دهد که سفر پر سر و صدای خانوادگی دوک و دوشس ساسکس به آفریقای جنوبی نزدیک به ۲۴۵ هزار پوند خرج روی دست مالیات‌دهندگان گذاشته است.

شاهزاده هری و مگان مارکل در اولین سفر خارجی سلطنتی خود در سپتامبر سال گذشته، پسرشان، آرکی مانتباتن ویندزور را که در آن هنگام چهار ماهه بود، به آفریقای جنوبی بردند و پرواز آنها پرهزینه‌ترین سفر سلطنتی در سال گذشته بود.

یک منبع آگاه سلطنتی تأکید کرده است که این زوج پس از اعلام کناره‌گیری از سمت‌های سلطنتی خود که سه ماه پس از این سفر رخ داد، هیچ التزامی به برگرداندن خرج سفر خود ندارند.

افزون بر این، دوک و دوشس ساسکس مبلغ فاش‌نشده‌ای را به عنوان پیش‌پرداخت هزینه اجاره و نوسازی «کلبه فراگمور» پرداخته‌اند.

از دیگر مسافرت‌های پرخرج اعضای خاندان سلطنتی، دیدار دو روزه شاهزاده ویلز از عمان برای شرکت در مراسم درگذشت سلطان قابوس بن سعید بود، که پرواز چارتر آن بیش از ۲۱۰ هزار پوند هزینه برداشت.

شاهزاده «آن» نیز برای تماشای مسابقه راگبی «شش ملت» بین ایتالیا و اسکاتلند با یک پرواز چارتر به روم رفت که هزینه آن نزدیک به ۱۶ هزار و ۵۰۰ پوند شد، و شاهزاده اندرو با یک پرواز چارتر به افتتاحیه مسابقات گلف رویال پورتروش رفت، که کمی کمتر از ۱۶ هزار پوند خرج برداشت.

یک منبع آگاه سلطنتی با دفاع از این اقدام شاهزاده اندرو برای تماشای گلف در ایرلند شمالی، گفت: «در این مورد مشخص، ما به این نتیجه رسیدیم که برای رسیدن به تمام برنامه‌های دیگر، استفاده از پرواز چارتر عملا تنها راه بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندرو، که به خاطر افراط در استفاده از بالگرد و هواپیما با خرج عمومی بعضا به اسم مستعار «اندی هوایی» معروف شده است، به دلیل سابقه دوستی‌اش با جفری اپستاین، (که سال گذشته با اتهام کودک‌آزاری محاکمه شد) از سمت سلطنتی خود کناره‌گیری کرده است.

هزینه‌های خاندان سلطنتی برای انجام وظایف رسمی خود، نظیر مسافرت، مهمان‌داری و نگهداری از املاک، در سال گذشته ۲.۴ میلیون پوند، یا ۴ درصد، افزایش یافت.

قوانین محاسباتی تأمین بودجه وظایف سلطنتی اجازه نمی‌دهد که مبلغی که باید به ملکه واگذار شود، کاهش یابد. سود حاصل از املاک سلطنتی هر چه باشد، به خزانه‌داری منتقل می‌شود، و ۲۵ درصد آن از طریق همین بودجه وظایف سلطنتی به ملکه برگردانده می‌شود.

به اعتقاد گراهام اسمیت، عضو گروه کارزار جمهوریت، پولی که خاندان سلطنتی صرف مسافرت می‌کند هیچ توجیهی ندارد.

وی می‌گوید: «زمانی که با کاهش مشاغل بخش دولتی و افت خدمات رو‌به‌رو هستیم، چنین اعداد و ارقامی نشان‌دهنده سوء‌استفاده خاندان سلطنتی از پول مردم است. صرف ربع میلیون پوند برای سفر به آفریقای جنوبی یا بیش از ۲۰۰ هزار پوند برای پرواز به عمان، هیچ توجیهی ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «و همه آن‌ها این کار را کرده‌اند. هزاران پوند خرج ضیافت‌های آن و اندرو شده است تا بتوانند به مسابقه ورزشی بروند. به این که خدمات عمومی نمی‌گویند. این دزدی در روز روشن است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی