ارمنستان آذربايجان را به حمله به مناطق مرزی محکوم کرد

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهایش دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجان را سرنگون کرده‌اند

ارمنستان از ساکنان منطقه مرزی مورد مناقشه خواست به پناهگاه بروند - Ludovic MARIN / AFP

ارمنستان بامداد روز يک‌شنبه اعلام کرد که کشور همسایه‌اش آذربايجان به شهرک‌های غيرنظامی در منطقه ناگورنو قره‌باغ حمله کرده است و از جمعيت منطقه مورد اختلاف خواست به پناهگاه پناه ببرند.

وزارت دفاع ارمنستان گفت که نیروهایش دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجان را در واکنش به حمله‌ای که گفته می‌شود ساعت چهار و ده دقیقه به وقت گرینویچ به شهرک‌های غیرنظامی از جمله استپاناکرت انجام شد سرنگون کرده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پاسخ ما متناسب خواهد بود و رهبری نظامی-سیاسی آذربایجان مسئولیت کامل این وضعیت را بر عهده دارد.»

به گزارش آژانس‌های خبری روسیه، وزارت دفاع آذربایجان هم در واکنش به این موضوع گفت که عملیات نظامی را در امتداد «خط تماس» آغاز کرده است؛ زمینی که هیچ کس در آن نیست، به شدت مین‌گذاری شده و نیروهای مورد حمایت ارمنستان را از سربازان آذری در منطقه جدا می‌کند.

وزارت دفاع آذربایجان تایید کرده که بالگرد این کشور سرنگون شده اما خدمه آن نجات یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو کشور شوروی سابق، مدت‌های طولانی درباره مناطق مرزی که به طور عمده، منطقه‌ ناگورنو با قومیت ارمنی است، مناقشه داشته‌اند اما در ماه‌های اخیر درگیری‌های مرزی شدت گرفته است.

وزارت امور خارجه ارمنستان آن چه را «تجاوز رهبری نظامی-سیاسی آذربایجان» نامید محکوم کرد و گفت طرف ارمنستان پاسخ نظامی و سیاسی مناسبی به آن خواهد داد.

ارمنی‌های ناگورنو-قره باغ در جریان درگیری که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ آغاز شد، اعلام استقلال کردند.

اگرچه آتش‌بس در سال ۱۹۹۴ مورد توافق قرار گرفت، آذربایجان و ارمنستان بارها یکدیگر را به حملاتی در حوالی ناگورنو-قره‌باغ و در امتداد مرز دو کشور متهم کرده‌اند.

بیشتر از جهان