نشست خبری رئیس جمهوری فرانسه درباره آخرین تحولات لبنان 

مصطفی ادیب نخست وزیر جدید لبنان در پی ناکامی برای تشکیل کابینه استعفا کرد

دیدار امانوئل مکرون (راست) از لبنان پس از انفجار بیروت، ۱ سپتامبر ۲۰۲۰-PATRICK BAZ / Humanitarian Ship for Lebanon / AFP

ساعاتی پس از اعلام کناره‌گیری مصطفی ادیب از نخست وزیری لبنان در صبح روز شنبه، پاریس اعلام کرد امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه قصد دارد یک نشست خبری درباره آخرین تحولات  لبنان برگزار کند.

مصطفی ادیب که  برای تشکیل یک کابینه متکثر و غیرجناحی مامور شده بود، بعد از حدود یک ماه تلاش ناکام، اعلام کرد از تشکیل دولت جدید منصرف می شود و از این مقام کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر ریاست جمهوری فرانسه ساعاتی پس از اعلام این تصمیم ادیب در بیانیه‌ای گفت که  امانوئل مکرون قصد دارد روز یکشنبه در یک نشست خبری درباره وضعیت در لبنان صحبت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی ادیب پس از سفر امانوئل مکرون به لبنان و طرح او برای انجام اصلاحات در آن کشور، روز ۳۱ اوت با حمایت اکثریت جناح‌های سیاسی و از سوی میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان مامور تشکیل کابینه جدید شد.

آقای ادیب با بیان این که شرایط مورد نظر او از سوی گروه‌های مختلف سیاسی محقق نشد، ضمن عذرخواهی از مردم لبنان، طرح رئیس جمهوری فرانسه را ابتکاری صادقانه توصیف کرد و گفت این «نقشه راه» باید پیگیری شود.

لبنان با بدترین بحران اقتصادی خود پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ روبرو است. طبق طرح پیشنهادی مکرون، لبنان باید گام‌های سریعی علیه فساد اداری برداشته و دست به اصلاحات ضروری و اساسی اقتصادی بزند.