واتیکان کمک به مرگ و خودکشی بیماران را «ذاتاً شیطانی» خواند

کشیش‌ها نباید بر بستر بیمارانی که بر اثر بیماری مهلک تقاضای مرگ خودخواسته دارند، حاضر شوند

 دیوید گودال دانشمند استرالیایی در سال ۲۰۱۸به دلیل مشقت ناشی از عمر طولانی خواهان مرگ خودخواسته شد -SEBASTIEN BOZON / AFP

سه‌شنبه هفته گذشته، واتیکان با «ذاتاً شیطانی» خواندن آسان‌میری (اتانازی) مجدداً مخالفت خود را با آن اعلام داشت. مطابق این اعلامیه، کشیش‌های کاتولیک موظف به تلاش برای تغییر نظر افراد خواهان آسان‌میری هستند، اما نباید بر بستر مرگ آنها حاضر شوند.

اداره نشر آموزه‌های کاتولیک موسوم به «مجمع آموزه و ایمان»، یک سند مفصل درباره مراقبت‌های درمانی از افراد مبتلا به بیماری‌های مهلک منتشر کرده است. این سند به موضوع پیشرفت‌های جدید پزشکی، دستور پزشکان به احیا نکردن مبتلایان به بیماری‌های مهلک، قانونی کردن آسان‌میری، و نیز به موضوع مراقبت‌های تسکینی، از جمله برای کودکان، می‌پردازد.

واتیکان آسان‌میری را «ذاتاً شیطانی» می‌خواند. مطابق آموزه‌های کاتولیک، باید تا زمان مرگ طبیعی از حیات انسان حفاظت کرد. واتیکان اصرار دارد که بیماران مزمن، از جمله کسانی که در زندگی نباتی هستند، باید مراقبت‌های «عادی» مانند آب‌رسانی و تغذیه را دریافت کنند، اما می‌توان مراقبت‌های «فوق‌العاده» را در صورتی که دیگر مفید نباشد یا فقط موجب طولانی شدن حیات ناخوشایند و دردناک باشد، متوقف کرد.

واتیکان در سند جدید تأکید می‌کند که حرام نبودن قطع مراقبت‌های فوق‌العاده به هیچ وجه به معنای جواز مساعدت در خودکشی آسان‌میرانه نیست و این کار «جنایت علیه حیات بشر» است.

در این گزارش آمده است: «غیرقابل درمان بودن یک بیماری قطع مراقبت از بیمار را توجیه نمی‌کند.» واتیکان تأکید می‌کند که «آسان‌میری در هر مورد و هر شرایطی، یک عمل ذاتاً شیطانی است.»

در این سند آمده است كه كساني كه در آسان‌میری شركت می‌كنند، از جمله پرسنل پزشکی، مرتکب «قتل» می‌شوند، و قانون‌گذارانی كه آن را تأييد می‌كنند، «همدست يك گناه كبيره» هستند.

پاپ فرانسیس آسان‌میری و سقط جنین را شاهدی بر «فرهنگ دورریزی» توصیف کرده است که در آن، بیماران، سالخوردگان و معلولان لایق زندگی تلقی نمی‌شوند.

در این سند، واتیکان کشیش‌های کاتولیک را به ارائه همراهی معنوی به  کسانی که خواهان آسان‌میری هستند، موظف می‌داند. اما اصرار دارد که کشیش‌ها تنها در صورت توبه بیمار و ترک تصمیم به آسان‌میری، مجاز به انجام مناسک مذهبی برای آمرزش گناهان هستند.

در این سند آمده است: «امتناع از انجام مناسک برای آمرزش گناهان، آخرین تیر ترکش کلیسا است و هدف آن نه محکوم کردن بیمار، بلکه هدایت او به سمت توبه است.»

واتیکان به کشیشان می‌گوید که اگر چنین بیمارانی نظر خود را تغییر ندهند، کشیش‌ها نباید هنگام مرگ بر بالین آنها حضور داشته باشند، زیرا «این امر می‌تواند به عنوان تأیید این عمل تعبیر شود.»

واتیکان از استفاده از مراقبت‌های تسکینی و استفاده از آرام‌بخش‌های قوی برای کاهش درد افراد مبتلا به بیماری‌های مهلک پشتیبانی می‌کند. اما می‌گوید که چنین داروهایی هرگز نباید با هدف تسریع در مرگ استفاده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سند همچنین خواستار گسترش «مراقبت تسکینی برای جنین مبتلا با بیماری مهلک» و ارائه مراقبت‌های پزشکی، روانشناختی و معنوی برای حمایت از والدین کودکانی است که دچار نارسایی مهلک پیش از تولد هستند.

واتیکان می‌گوید که به جای استفاده از سقط جنین، ارائه این کمک «به والدین کمک می‌کند تا غم و اندوه خود را برطرف کنند و این تجربه را نه فقط به عنوان یک حادثه تلخ، بلکه به عنوان یک لحظه از سفر عشق که همراه با فرزند خود طی کرده‌اند، ببینند.»

AP

بیشتر از زندگی