سرطان دهانه رحم همه گرایش های جنسی را تهدید می کند

باور در امان بودن زنان همجنسگرا غلط است

AFP: همه زنان، با هر گرایش جنسی، باید در آزمایش های مربوط به تشخیص سرطان دهانه رحم شرکت کنند

سرویس سلامت ملی بریتانیا هشدار داده «اسطوره خطرناک» مصون بودن زنان همجنسگرا و دوجنسگرا از سرطان دهانه، رحم حدود ۵۰ هزار زن را که با زنان رابطه جنسی دارند، در معرض خطر قرار داده‌ است.

به گفته سرویس سلامت ملی انگلستان این فکر که زنان همجنسگرا و دوجنسگرا و دیگر زنانی که با زنان رابطه جنسی دارند، از آلوده شدن به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) - که عامل اکثر موارد سرطان دهانه رحم است - مصون هستند، نادرست است.

حدود هشتاد درصد مردم در دوره‌ای از زندگی‌شان به ویروس اچ پی وی مبتلا می‌شوند.

این ویروس می‌تواند از زنان به زنان منتقل شود. حتی اگر هیچکدام از این زنان هیچگاه با مردی رابطه جنسی نداشته باشند. دلیل این امر این است که این ویروس از طریق تماس پوست با پوست در اطراف آلت جنسی منتقل می‌شود که می‌تواند شامل لمس، استفاده مشترک از اسباب بازی‌های جنسی، رابطه جنسی دهانی یا دخولی شود.

موسسات خیریه سرطان دهانه رحم پیش از این هشدار داده بودند که متخصصین بهداشتی یا افراد دیگر گاهی به غلط به زنان می‌گویند که نیازی به آزمایش سرطان دیواره رحم ندارند.

گزارشی در مورد رویکرد زنان همجنسگرا، دگرباش یا دوجنسگرا به سرطان دیواره رحم در شمال غرب انگلستان نشان می‌دهند از هر پنج نفر یکی هیچگاه آزمایش سرطان نداده است.

با وجود اینکه اکثریت افراد می‌دانستند که باید آزمایش سرطان دهانه رحم بدهند، هشت درصدشان فکر می‌کردند  زنان همجنسگرا، دگرباش یا دوجنسگرا نیازی به آزمایش دادن ندارند.

حدود ۲۱ درصد نیز فکر می‌کردند، زنان همجنسگرا، دگرباش یا دوجنسگرا کمتر از زنان ناهمجنس خواه در معرض خطر سرطان دیواره رحم هستند. در این تحقیق از ۶۰۰ زن مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند.

به گفته سرویس سلامت ملی انگلستان این بدان معناست که حدود ۵۰ هزار زن همجنسگرا، دگرباش یا دوجنسگرا هیچگاه آزمایش سرطان نداده‌است.

به گفته دکتر مایکل برادی، مشاور بهداشتی دگرباشان در سرویس سلامت ملی انگلستان: «این آگاهی غلط که زنان همجنسگرا و دوجنسگرا در معرض خطر نیستند یکی از خطرناکترین اسطوره‌هایی است که وجود دارد. این باعث شده بسیاری آزمایش ندهند و این خطری بزرگ برای جامعه‌مان محسوب می‌شود».

«بگذارید واضح بگویم: سرطان تبعیضی بین آدم‌ها قائل نمی‌شود. اگر کسی رحم داشته باشد، می‌تواند سرطان دیواره رحم نیز بگیرد و این بیماری اگر مردم به صورت مرتب آزمایش بدهند، قابل پیشگیری است».

به گفته او خدمات آزمایش سرویس سلامت ملی باید زنان دگرباش را نیز در نظر بگیرد و او «مفتخر» است که از او برای کمک به این سرویس کمک خواسته شده‌است.

پروفسور آن مکی مدیر مرکز آزمایش‌های بهداشت عموم انگلستان می‌گوید: «ما همه کسانی‌که دیواره رحم دارند و در رده سنی ۲۵ تا ۶۴ سال هستند را تشویق می‌کنیم مرتبا آزمایش دهند».

رابرت میوزک، مدیر اجرایی بنیاد سرطان دیواره رحم جو می‌گوید: «هر کسی که با دیواره رحم متولد می‌شود می‌تواند این سرطان را بگیرد و این ارتباطی به جنسیت و هویت جنسی افراد ندارد. اسطوره‌های خطرناکی مانند کمتر بودن خطر این سرطان برای دگرباشان جنسی مسئله‌ای خطرناک است که باید برای آن چاره‌ای عاجل اندیشیده شود».

سما کندی وزیر بهداشت عمومی نیز معتقد است: «حیات هیچ زنی نباید به خاطر اطلاعات غلط و داستان‌های خیالی در خطر قرار بگیرد.»

انجام تست پاپ اسمیر در حال کاهش است. آمارها نشان می‌دهند هر روز زنان بیشتری به خاطر شرم از انجام آزمایش پاپ اسمیر منصرف می‌شوند.

در حال حاضر میزان انجام این تست در پایین‌ترین سطح خودش در ۱۹ سال اخیر در انگلستان قرار دارد. در اسکاتلند و ولز نیز این عدد در پایین‌ترین رقم ده سال اخیر است.

آزمایش دهانه رحم که با نام تست پاپ اسمیر شناخته می‌شود، نشانه‌های اولیه تغییرات سلولی در دیواره رحم را که می‌توانند منجر به سرطان شوند، تشخیص می‌دهد. آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد حدود ۷۱ درصد زنان بین ۲۵ و ۶۴ سال به صورت مرتب این تست را انجام داده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی