دورکاری پاره‌وقت کارمندان گوگل دائمی شد

۶۲ درصد از کارمندان گوگل بر این باورند که دورکاری اثر منفی بر کارآیی آنها ندارد

کنفرانس گوگل در سن‌فرانسیسکو--JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

گوگل یکصد هزار نفر، معادل جمعیت یک شهر کوچک، کارمند دارد. حال، قرار شده است که همه این کارمندان به زودی بخشی از ساعات کاری خود را دورکاری کنند.

سوندا پیچای، مدیرعامل شرکت آلفابت که شرکت مادر گوگل است، روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با مجله تایم اظهار داشت: «در آینده، کار در گوگل انعطاف‌ بیشتری خواهد داشت. ما قاطعانه اعتقاد داریم که حضور در محل کار، مراوده رودررو با همکاران و حس همبستگی که کار حضوری ایجاد می‌کند، بسیار مهم است، به‌خصوص وقتی شما کارتان نوآوری و جست‌وجوی را‌ه‌ حل برای مشکلات دشوار است. نگاه ما در این زمینه عوض نشده است. با این حال، ما بر این باوریم که باید انعطاف بیشتری درباره حضور کارمندان در شرکت به‌خرج دهیم و سراغ مدل‌های ترکیبی  برویم.»

نتایج حاصل از یک نظرسنجی از کارمندان گوگل که روز سه‌شنبه در توییتر منتشر شد، نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از آنان بر این باورند که دورکاری اثر منفی  برای کارآیی آنها ندارد و اگر قرار باشد تنها بعضی از اوقات سر کار حاضر شوند، می‌توانند همچنان بهترین سطح کارآیی خود را حفظ کنند. به نظر می‌رسد که با شیوع کرونا، ایده دورکاری محبوبیت بیشتری یافته باشد، زیرا در ماه مه فقط ۵۳ درصد از کارمندان گوگل از دورکاری پشتیبانی می‌کردند. ده درصد از کارمندان گوگل نیز گفته‌اند که حتی اگر قرار باشد تمام ساعات کاری را دورکاری کنند، همچنان بالاترین کارآیی را خواهند داشت.

دورکاری دیگر شرکت‌های بزرگ فن‌آوری مانند توییتر و فیس‌بوک نیز پیش از این خبرساز شده بود. توییتر رادیکال‌ترین سیاست را در این خصوص اتخاذ کرده است. جک دورسی، مدیرعامل  این شرکت، در ماه مه اعلام کرد که کارمندان توییتر می‌توانند در صورت تمایل، «برای همیشه» از خانه کار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سایر شرکت‌های بزرگ در حال معکوس کردن سیاست دورکاری هستند. نمونه‌وار، جی ‌پی مورگان چیس اعلام کرده است که برخی از کارمندان ارشد از اواخر سپتامبر به محل کار باز خواهند گشت.

رئیس‌ جمهوری ترامپ که علی‌رغم مرگ بیش از ۲۰۱ هزار آمریکایی تا امروز بر اثر ویروس کرونا، سخت خواستار بازگشایی محل‌‌های کار است، حمایت خود را از تصمیم جی‌پی‌مورگان با یک توییت نادقیق، چنین اعلام داشت: «به جی‌پی مورگان تبریک می‌گویم که قرار است همه کارمندانش از ۲۱ سپتامبر به محل کار بازگردند. کار حضوری همیشه بهتر از کار در خانه است.»

افزایش دورکاری کارمندان صاحب حقوق‌های بالا در شرکت‌های نرم‌افزاری و شرکت‌های مالی، بر بازار املاک شهرهای بزرگ مانند سانفرانسیسکو اثر گذاشته است. تصمیم برخی به نقل مکان از شهرهای بزرگ، باعث کاهش اجاره بهای مسکن در این شهرها شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی