نسرین ستوده اعتصاب غذای خود را شکست

فعالان حقوق بشر خواهان آزادی خانم ستوده هستند

نسرین ستوده در مجموع به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است که از این میزان، 12 سال آن قابل اجراست - FRANCOIS GUILLOT / AFP

رضا خندان، همسر نسرین ستوده در یک پست توئیتری اعلام کرد که خانم ستوده و رضوانه احمد خان بیگی به دلیل وخامت حال جسمانی، اعتصاب غذایشان را شکستند.

نسرین ستوده از روز ۲۱ مرداد امسال، در اعتراض به «شرایط ظالمانه زندان و بی‌پاسخ ماندن مکاتبات و مطالبات قانونی زندانیان» دست به اعتصاب غذا زده بود. وی که فعالیت‌های حقوق بشری نیز دارد و بارها وکالت متهمان سیاسی را برعهده گرفته، در مجموع به ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. از این میزان، ۱۲ سال قابل اجراست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای اخیر خانم ستوده به دلیل وخامت جسمی در بیمارستان بستری شد.

پیشتر ۳۴۰ نفر از کنشگران مدنی در نامه‌ای، از خانم ستوده خواسته بودند که اعتصاب غذای خود را بشکند. آنها در این نامه نوشته بودند که «پیگیری دلیرانه نسرین ستوده در دفاع از ارزش‌های جهان‌شمول و جهان‌روای حقوق بشر» ارزشمند است اما حفظ سلامتی وی نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است.

اما موضوع دیگری که در توئیت همسر نسرین ستوده جلب نظر می کند، عدم دسترسی او به تلفن است. این موضوع مجددا ثابت می کند که شرایط زندانیان سیاسی در ایران، به شدت وخیم است و آنها از حقوق اولیه و حداقل های لازم نیز برخوردار نیستند.

نسرین ستوده پیشتر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ، تبلیغ علیه نظام و مخالفت با مجازات اعدام، بازداشت شده بود. وی همچنین در سال ۱۳۸۹ به اتهام بی‌حجابی نیز پنج روز را در حبس گذرانده بود. نسرین ستوده وکالت چندین نفر از «دختران انقلاب» را که به حجاب اجباری معترض بودند را نیز برعهده داشته است.

این در حالی است که رضا خندان همسر و مهراوه دختر خانم ستوده نیز ممنوع‌الخروج هستند. همچنین، آقای خندان روز ششم مرداد از مسدود شدن حساب‌های بانکی وی خبر داده بود.

انجمن قضات آلمان جایزه حقوق بشر سال ۲۰۲۰ را به دلیل «تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر  به حقوق بشر و حاكمیت قانون» به او داده است. این انجمن نسرین ستوده را سمبل مدافع حقوق مدنی ایران، معرفی کرده است.

به گفته آقای خندان، رضوانه احمد خان بیگی، دیگر زندانی سیاسی که در پی اعتراضات آبان سال گذشته به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران» به ۶ سال زندان محکوم شده بود نیز اعتصاب غذای خود را شکسته است.

بیشتر از