توزیع واکسن آنفلوآنزا در ایران آغاز شد، اول زنان باردار و بیماران خاص

توزیع واکسن آنفلوآنزا از امروز یا فردا در شبکه بهداشتی

صف دریافت دارو در داروخانه‌ای در تهران - ATTA KENARE / AFP

توزیع ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا در شبکه بهداشتی ایران آغاز می‌شود. وزارت بهداشت اعلام کرده که این واکسن‌ها در اختیار گروه‌های در معرض خطر قرار می‌گیرد.

حیدر محمدی، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در این باره گفت: «در این مرحله، از امروز یا فردا، ۱.۵ میلیون واکسن به تدریج بین زنان باردار و بیماران خاص توزیع خواهد شد.»

تامین واکسن آنفلوآنزا در هفته‌های اخیر خبرساز شده ‌است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در آغاز شهریورماه گفته بود که هفت میلیون واکسن به ایران وارد می‌شود که به معنای دسترسی تنها هشت درصد مردم ایران به واکسن آنفلوآنزا بود. این آمار بعد به ۱۲ میلیون اصلاح شد که بیش از شش برابر تعداد واکسن‌هایی است که در سال‌های گذشته وارد می‌شد.

سال‌های گذشته حدود دو میلیون واکسن آنفلوآنزا وارد می‌شد و حدود ۴۰۰ هزار واکسن برای توزیع در اختیار شبکه بهداشتی قرار می‌گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما روز شنبه، پنجم مهرماه، مدیر کل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع تنها ۱.۵ میلیون واکسن در این مرحله خبر داده ‌است.

محمدی در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: «مرحله اول توزیع واکسن آنفلوانزا از اوایل این هفته با اولویت، کادر بهداشت و درمان، زنان باردار، بیماران خاص و صعب‌العلاج و بیماران پیوندی که در مراکز بهداشتی پرونده دارند، انجام می شود. این گروه‌ها مشمول دریافت واکسن رایگان آنفلوانزا هستند.»

امسال قرار است ۲.۵ میلیون دوز از ۱۲ میلیون دوز واکسن وارداتی به صورت رایگان در اختیار شبکه بهداشتی قرار گیرد.

این در حالی است که کارشناسان پیشتر هشدار داده‌اند که برای توزیع واکسن آنفلوآنزا دیر است و این واکسن باید در روزهای اول پاییز تزریق شود.‌

بیشتر از