هری و مگان رای اولی می‌شوند؟

آیا اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا حق رای دادن دارند؟

شاهزاده هری و مگان، اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا-Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

روز سه‌شنبه، ۲۲ سپتامبر، دوک و دوشس ساسکس از آمریکاییان خواستند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو رای دهند و آن را به عنوان «مهم‌ترین انتخابات طول عمر ما» توصیف کردند.

این زوج که در مراسم رونمایی از فهرست صد چهره برتر مجله تایمز حضور داشتند و اخیرا به خانه همیشگی خود در شهر سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیا نقل‌ مکان کرده‌اند، تاکید کردند وقتی مردم رای می‌دهند «ارزش‌های آن‌ها جامه عمل پوشیده» و «صدایشان شنیده می‌شود». آن‌ها گفتند: «صدای شما یادآور این است که نظر شما مهم است، چون خود شما مهم هستید و به همین خاطر باید شنیده شوید.»

در بریتانیا، اقامتگاه سابق شاهزاده هری و مگان، اعضای خاندان سلطنتی معمولا درباره امور سیاسی صحبت نمی‌کنند ولی از موقعیت خود برای افزایش آگاهی و حمایت از اقدامات انسان‌دوستانه و مسائل اجتماعی بهره می‌جویند.

اما آيا اعضای خاندان سلطنتی در اصل اجازه رای دادن دارند؟ ابعاد مختلف این مساله را از نظر می‌گذرانیم.

آیا ملکه اجازه رای دادن دارد؟

در وب‌سایت رسمی خاندان سلطنتی توضیح داده شده ملکه الیزابت دوم به عنوان رئیس کشور متعهد است در امور سیاسی بی‌طرف باقی بماند.

گرچه این حاکی از آن است که ملکه رای نمی‌دهد اما توضیح می‌دهد این کار به خاطر «سنت» است تا آن که رسما اظهار دارد ملکه چنین اجازه‌ای ندارد.

در این سایت آمده است: «ملکه به عنوان رئیس کشور درباره امور سیاسی کاملا بی‌طرف باقی خواهد ماند. بر اساس سنت، ملکه در انتخاباتی شرکت نکرده و به کسی رای نمی‌دهد، با وجود این، والاحضرت نقش‌های رسمی و فرمایشی مهمی در رابطه با دولت بریتانیا دارد.»

در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۱ در بی‌بی‌سی منتشر شده آمده است، گرچه به طور عمده مردم بر این باور هستند که ملکه اجازه رای دادن ندارد اما او به انتخاب خود دست به چنین کاری نمی‌زند چرا که «اقدامی در تضاد با قانون اساسی تلقی» می‌شود.

سایر اعضای خاندان سلطنتی چطور؟

در طول مصاحبه‌ اخیر دوشس ساسکس با امیلی رمشاو، از موسسان و مدیر اجرایی اتاق خبر «نوزدهم»، مگان درباره این واقعیت اظهارنظر کرد که دوک ساسکس «تا به حال قادر به رای دادن نبوده است» و گفت: «به نظرم این نکته خیلی جالبی است که حق رای دادن یک امتیاز ویژه نیست بلکه حقی ذاتی برای هر فرد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم مگان هنگام بحث درباره ظهور مجدد جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» بعد از قتل جورج فلوید در ماه مه سال جاری میلادی، گفت گرچه «امری تازه نیست که مثال‌هایی از نژادپرستی موجود و تعصب ناآگاهانه» دیده می‌شود اما او امیدوار است «بخشی از» تغییر در آینده باشد.

او افزود: «و قادر باشم از موقعیت و صدایم به نحوی استفاده کنم که اخیرا نمی‌توانستم، پس بنابراین، بله، خیلی خوب است که به خانه برگشته‌ام.»

به‌رغم اعتراف مگان مبنی بر عدم رای دادن شاهزاده هری، اما اعضای خاندان سلطنتی از نظر قانونی اجازه رای دادن در انتخابات‌ را دارند.

اما مانند شاه یا ملکه، از اعضای خاندان سلطنتی هم انتظار می‌رود درباره امور سیاسی بی‌طرف باقی بمانند.

سخنگوی کاخ باکینگهام به نشریه نیوزویک گفت سنت است که اعضای ارشد خاندان سلطنتی «که به ملکه نزدیک هستند» نیز به انتخاب خود از حق رای دادن صرف نظر می‌کنند.

شاهزاده هری هنگام حضور در کنار مگان در مراسم صد چهره برتر تایمز اشاره کرد او هرگز در بریتانیا رای نداده است و امکان رای دادن در انتخابات پیش روی ایالات متحده را نیز ندارد.

دوک ساسکس که هنوز شهروند ایالات متحده نیست، اظهار داشت با نزدیک شدن انتخابات مردم باید «با سخنان نفرت‌پراکن، اطلاعات کذب و ترویج امور منفی در فضای مجازی مقابله کنند و آن‌ها را پس بزنند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی