کیم جونگ اون بابت کشتن یک مقام کره جنوبی عذرخواهی کرد

رهبر کره شمالی برای این حادثه «ناگوار» ابراز تاسف کرد

ایستگاه قطار سئول، ۲۵  سپتامبر ۲۰۲۰- Jung Yeon-je / AFP

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در اقدامی نادر به خاطر قتل مقامی از کره جنوبی که در منطقه مورد اختلاف دو کشور در دریا اتفاق افتاد، پوزش خواست.

به گفته کره جنوبی آقای کیم گفته به خاطر این اتفاق که او آن را بی‌سابقه و «ناخوشایند» توصیف کرد، «خیلی متاسف» است.

این اقدام بی‌نهایت غیرعادی است و ممکن است منجر به کاهش تنش‌های بین این دو کشور رقیب باشد که اخیرا افزایش یافته بود.

سو هون، مشاور امنیتی رئیس جمهور مون جه این، به پیامی از کره شمالی اشاره کرد که می‌گفت: «رهبر کیم جونگ اون، رئیس کمیته امور خارجی، خیلی احساس تاسف می‌کند و از این ناامیدی بزرگ به خاطر واقعه غیرمنتظره و ناخوشایند رخ‌داده از رئیس جمهور مون جه این و شهروندان کره جنوبی معذرت می‌خواهد.»

یکی از مقامات کره جنوبی که در وزارت اقیانوس‌های کشور کار می‌کرد، روز چهارشنبه مورد شلیک مرگبار سربازان کره شمالی قرار گرفت، این سربازان همچنین متهم هستند که بنزین روی جنازه او ریخته و آن را به آتش کشیده‌اند. جنازه این مرد بر روی شی شناوری در آب‌های کره شمالی پیدا شد. او ظاهرا قصد فرار و پناه بردن به کره شمالی داشته است.

کره جنوبی این قتل را به عنوان «اقدامی شنیع» محکوم کرد و از کره شمالی خواست افراد مسؤول را مجازات کند.

کره شمالی در پیام خود به کره جنوبی نوشت بعد از آن که این مرد از پاسخ به سؤالات سربازان طفره رفت و فقط تکرار ‌کرد اهل کره جنوبی است، سربازان این کشور اول چند گلوله مشقی شلیک کردند و بعد که او قصد فرار کرد، سربازان ده تیر به سمت او شلیک کردند.

بر اساس پیام کره شمالی که توسط آقای سو خوانده شد، وقتی آن‌ها نزدیک آن شی شناور رسیدند، تنها خون زیادی دیدند که به جا مانده و اثری از آن مرد نیست. به همین دلیل به این نتیجه رسیدند که او جان باخته است و در پیروی از قوانین مبارزه با ویروس کرونا آن شی شناور را آتش زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه، اند یانگ هو، از مقامات ارشد نظامی کره جنوبی به کمیته‌ای در مجلس گفت کره شمالی به احتمال زیاد مردی را طی تمهیدات شدید خود برای مبارزه با ویروس کرونا کشته است که شامل «تیراندازی بدون تبعیض» به سمت هر کسی است که به مرزهای این کشور نزدیک می‌شود.

در همین جلسه، سو ووک، وزیر دفاع گفت به اعتقاد آن‌ها مقام مذکور سعی در پناه بردن به کره شمالی داشته چرا که کفش‌هایش را روی عرشه کشتی جا گذاشته، جلیقه نجاتی به تن کرده و با شی شناوری به سمت شمال حرکت کرده است. او همچنین مدارک موجود دیگری ارائه کرد که از تلاش این مرد برای فرار و پناه بردن به کشور همسایه حاکی بود. کره شمالی در پیام خود افزود که نسبت به ادبیات کره جنوبی برای استفاده از «کلمات کفرآمیز و تنش‌برانگیز» مانند «اقدامی شنیع» برای محکومیت کره شمالی «بسیار متاسف» است ولی اضافه کرد به هر صورت درباره این حادثه که در قلمرو این کشور اتفاق افتاده متاسف است و اقداماتی را اتخاذ خواهد کرد تا از فروپاشی «اعتماد و احترام متقابل در روابط» هر دو کره جلوگیری کند.

لی این یانگ، وزیر متحدسازی سئول گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم برای کره شمالی خیلی بی‌سابقه است که بلافاصله نظر رهبر خود را منتشر کند که در آن دو بار اظهار «تاسف» کرده است.»

گارد ساحلی کره جنوبی روز جمعه گفت آن‌ها مشغول تفحص آب‌های نزدیک مرز با کشتی‌های خود هستند تا شاید جنازه آن مقام مذکور را پیدا کنند. مقامات همچنین اظهار داشتند در حال بررسی سابقه تلفن همراه، حساب‌های بانکی و بیمه‌های او هستند تا درباره غیبتش اطلاعات بیشتری به دست آورند.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان