محکومیت ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل

۴۷ کشور امضاکننده بیانیه «شهامت مدافعان حقوق بشر» در ایران را ستودند

جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد FABRICE COFFRINI / AFP

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز با انتشار بیانیه‌ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. ۴۷ کشور امضاکننده این بیانیه از گستردگی مجازات اعدام، نقض آزادی بیان و گردهمایی و موارد متعدد شکنجه و بدرفتاری با زندنیان و نبود آیین دادرسی عادلانه انتقاد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده اجازه تحقیقات مستقل و شفاف درباره «استفاده نامتناسب از زور علیه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز» را بدهد و متخلفان پاسخگوی عملکردشان باشند. این بیانیه را نماینده آلمان در سازمان ملل قرائت کرد.

نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقادات مطرح‌شده را رد کرد.

روز پنجشنبه آمریکا اعلام کرد که قاضی دادگاه نوید افکاری، کشتی‌گیری را که اخیرا اعدام شد، را تحریم خواهد کرد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، محمود ساداتی، قاضی دادگاه انقلاب شیراز، به فهرست تحریم های ثانویه آمریکا افزوده شد.

یک روز پیش از آن نیز، بریتانیا، آلمان و فرانسه سفرای ایران در لندن، پاریس و برلین را در اعتراض به «بازداشت خودسرانه» شهروندان این کشورها و «نحوه رفتار با زندانیان سیاسی» احضار کردند.

امضاکنندگان بیانیه شورای حقوق بشر سازمان ملل، «شهامت مدافعان حقوق بشر» در ایران – به‌ویژه مدافعان حقوق زن، فعالان محیط زیست و وکلای دادگستری – را ستودند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شدند.