پکن به «توجیه ایدئولوژیک» مسلمانان اویغور ادامه می دهد

دولت چین دست کم ۴۰۰ بازداشتگاه دیگر در منطقه شین جیانگ ایجاد کرده است

تظاهرات اویغورهای ساکن کانادا علیه دولت چین در سال 2019 JASON REDMOND / AFP

یک اندیشکده استرالیا می‌گوید چین حدود ۴۰۰ اردوگاه برای بازداشت اویغورها و دیگر مسلمانان منطقه شین جیانگ ایجاد کرده است. 

پیش‌تر مقامات چین گفته بودند نظام «بازآموزی» برای ایغورها و بقیه مسلمانان در حال برچیده شدن است و کسانی که در این اردوگاه‌ها نگاه‌داشته می‌شدند، «فارغ‌التحصیل» شده‌اند اما تصاویر ماهواره‌ای که در اختیار انستیتوی سیاست‌های راهبردی استرالیا (اِی اس پی آی) قرار گرفته نشان می‌دهد که چین همچنان در حال ساختن ۱۴ اردوگاه دیگر است. 

از سال ۲۰۱۷ تاکنون تعداد ۳۸۰ بازداشتگاه در این منطقه شناسایی شده که صد اردوگاه بیشتر از تعداد برآورد شده در تحقیقات پیشین است. چندین اردوگاه توسعه داده شده که نیمی از آن‌ها بازداشتگاه‌هایی با امنیت بالا است. 

به گفته پروژه و داده‌های شین جیانگ این اندیشکده، این امر ممکن است: «اقدام در مورد تغییر نحوه استفاه (اردوگاه‌ها) از امنیت کم به امنیت بالا و تغییر مراکز بازآموزی به اردوگاه‌های زندان مانند با امنیت بالا باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بانک اطلاعات که توسط پژوهشگران سازمان موسوم به «مرکز بین‌المللی سیاست‌های سایبری» تحلیل شده دارای گسترده‌ترین اطلاعات در مورد نظام بازداشت‌ها در منطقه شین جیانگ در جهان است. 

ناتان روزِر، پژوهشگر در اندیشکده «ای اس پی آی» می‌گوید: «شواهد موجود در بانک اطلاعاتی ما نشان می‌دهد که به رغم ادعاهای مقامات چین دائر بر این که بازداشت‌شدگان از این اردوگاه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند، سرمایه‌گذاری کلان برای ایجاد بازداشتگاه‌های جدید در تمام طول سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ادامه داشته است. 

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که دست کم ۶۰ بازداشتگاه در ماه‌های پیش از این ادعا ساخته شده و پس از آن نیز ۱۴ مرکز دیگر همچنان در دست ایجاد است.» 

یکی از این مراکز یک بازداشتگاه به وسعت نزدیک به ۲۵۰ هزار مترمربع در کاشغر با ۱۳ محل اسکان پنج طبقه با مساحت صد هزار متر مربع است. این اردوگاه که در ماه ژانویه تکمیل شد با دیوارهایی به ارتقاع ۱۴ متر و برج‌های مراقبت احاطه شده است. 

اندیشکده استرالیا همچنین می‌گوید سال گذشته ساختمان‌های جدیدی به بزرگ‌ترین بازداشتگاه منطقه در دابان شِنگ در نزدیکی ارومچی به مساحت یک کیلومتراضافه شده است. 

داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حصارهای داخلی یا دیوارهای پیرامون حدود ۷۰ اردوگاه از جمله هشت مرکز که به نظر می‌رسد متروک است برداشته شده. از ده مرکزی که «تدابیر امنیتی در آن‌ها ملغی شده»  ۹ مرکز دارای ایمنی محدود بوده‌اند. 

پژوهشگران می‌گویند تحلیل تصاویری که در ساعات شب از شین جیانگ گرفته شده به ویژه برای بانک اطلاعات آن‌ها مفید بوده زیرا نمایانگر مناطقی  خارج از شهرها است که به تازگی در آن چراغ نصب شده است و محل ساختمان بازداشتگاه‌های جدید است. این درحالی است که تصاویر روز صورت روشن‌تری از عملیات ساختمانی نشان می‌دهند. 

پکن ضمن تاکید بر این  که اردوگاه‌های «بازآموزی» برای کمک به بازداشتیان ایجاد شده می‌گوید مسلمانان اویغور و قزاق‌های بومی که در این اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند با کمک دولت چین موفق به «یافتن شغل باثبات و بهبود کیفیت زندگیشان» شده‌اند. 

اما اقلیت عمدتا مسلمان منطقه می‌گویند خانواده‌هایشان به زور در این اردوگاه‌ها و زندان‌ها بازداشت شده‌اند و مجبور به فراگرفتن زبان چینی ماندارین، حقوق، مهارت‌های حرفه‌ای و اجتناب از افراط‌گرایی شده‌اند.  

مقامات چینی از ورود خبرنگاران، گروه‌های دفاع از حقوق بشر و دیپلمات‌ها به این اردوگاه‌ها جلوگیری کرده‌اند. درنتیجه، این ظن به وجود آمده است که ادعاهای پکن در مورد آزادی بازداشتیان این مراکز صحت ندارد. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند همه‌ساله دست کم یک میلیون نفر در این مراکز بازداشت می‌شوند.   

این گزارش‌ها در گرماگرم تصویب لایحه‌ای در ایالات متحده منتشر شد که در ارتباط با اتهامات استفاده از بیگاری در منطقه شین جیانگ، چین را تهدید به تحریم می‌کند.   

مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت آراء اعلام کرده که کالاهای منطقه شین جیانگ که تصور می‌شود با بیگاری مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌های قومی تولید شده در چارچوب مقررات وارداتی آمریکا ممنوع است.  

چین در مقابل با خشم واکنش نشان داد و گفت که این لایحه «با خبث نیت به وضعیت حقوق بشر در شین جیانک تهمت می‌زند». 

ونگ ونبین، سخنگوی وزارت‌خارجه چین به خبرنگاران گفت: «مساله به اصطلاح بیگاری، دروغ محض و ساخته و پرداخته برخی نهادها و مقامات ایالات متحده و غرب است.»

© The Independent

بیشتر از جهان