شاهدانه در هنگ‌کنگ: روانگردان یا آرامبخش؟

تفاوت قهوه و آبجوی حاوی شاهدانه با حشیش چیست؟

PIXABAY

به رغم ممنوعیت شاهدانه در هنگ‌کنگ، یک کافه جدید با هدف عرضه مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی کانابیدیول در این شهر شروع به کار کرده است. 

در حالی که شاهدانه -گیاهی که کانابیدیول از آن گرفته می‌شود- در هنگ‌کنگ غیرقانونی است، خود کانابیدیول غیرقانونی نیست. آن چه مقامات در هنگ‌کنگ و دیگر نقاط جهان نسبت به آن حساس‌اند عنصر شیمیایی تتراهیدروکانابینول است که در شاهدانه وجود دارد. 

این کافه جدید که «فاند» نام دارد، مدعی است که که عرضه قهوه، بیسکویت، آبجو و آب‌میوه که فقط حاوی کانابیدیول یا همان سی‌بی‌دی باشد، ناقض هیچ قانونی نیست. 

محصولات حاوی کانابیدیول یا سی‌بی‌دی، مانند روغن‌ها، بیش از ۲۰ سال است که در بازار عرضه شده‌اند، و به خصوص برای تسکین درد و مدیریت اضطراب استفاده می‌شوند. کانابیدیول به عنوان ماده‌ای شناخته می‌شود که بدون اثر سرمست‌کننده حائز اثرات درمانی است. 

ترکیب تتراهیدروکانابینول شاهدانه که معمولاً با نام مخفف تی‌اچ‌سی شناخته می‌شود، ماده روانگردانی است که باعث سرخوشی می‌شود. اما برخلاف تی‌اچ‌سی، سی‌بی‌دی معمولاً برای کمک به کاهش اضطراب بدون ایجاد سرخوشی کاربرد دارد. 

یکی از مشتریان کافه فاند با نام کیلیان هسی که کارمند صنعت مالی در هنگ‌کنگ است، گفت که مصرف قهوه حاوی سی‌بی‌دی اثر آرامش‌بخش دارد. 

آقای هسی گفت: «قهوه نوشیدنی خوشمزه‌ای است و من تاثیری را که سی‌بی‌دی روی من دارد، دوست دارم. مصرف این قهوه برای من از نظر ذهنی و جسمی تسکین دردهای زندگی روزانه است.» 

قیمت هر بطری قهوه سرد حاوی سی‌بی‌دی ۸۰ دلار است، در حالی که یک قوطی آبجو حاوی سی‌بی‌دی ۷۰ دلار است. انتظار می‌رود که این کافه که در این ماه یک افتتاحیه محدود آزمایشی داشته است، در ماه اکتبر به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. 

فیاکرا مولن، یکی از مالکان آلتوم اینترنشنال  که از تأمین‌کنندگان کانابینوئیدها در آسیا است و کافه فاند زیرمجموعه شرکت او است، می‌گوید: «برخلاف استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور، هنگ‌کنگ اتفاقاً دارای یکی از پیشروترین قوانین درباره کانابینوئید در آسیا است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مولن اظهار امیدواری کرد که این کافه بتواند باعث از بین رفتن سوءبرداشت فرهنگی درباره محصولات سی‌بی‌دی شود، و تفاوت آن را با حشیش و استفاده تفریحی از شاهدانه برای مردم جابیندازد. 

وی گفت که کافه فاند محدودیتی در عرضه مواد غذایی حاوی کانابیدیول ندارد، مادامی که این محصولات حاوی تی‌اچ‌سی نباشد. 

مطابق مرکز ایمنی غذای دولت هنگ‌کنگ، طبق دستورالعمل مواد مخدر خطرناک، واردات غیرقانونی شاهدانه یا هر محصولی که حاوی شاهدانه باشد، جرم محسوب می‌شود. 

اگرچه سی‌بی‌دی یک کانابینوئید است، اما طبق قوانین هنگ‌کنگ به عنوان داروی خطرناک طبقه‌بندی نمی‌شود. 

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از زندگی