خیز بلند دلار برای رسیدن به قیمت بی‌سابقه ۳۰هزار تومان

فهرست جدید متخلفان ارزی به قوه قضائیه ارسال شد

از ابتدای شهریور و با سقوط ۵۰۰ هزار واحدی بازار بورس، روند افزایش نرخ ارز نیز توقف‌‌ناپذیر شد-ATTA KENARE / AFP

گویا دیگر امکان کنترل قیمت ارز در ایران وجود ندارد و قیمت ارزهای خارجی در بازار به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. ریال ایران، اکنون به بی‌ارزش‌ترین محدوده قیمتی پس از انقلاب رسیده است.

امروز قیمت دلار در بازار تهران به رقم بی‌سابقه ۲۸ هزار و ۸۵۰ تومان رسید؛ بالاترین رقم ثبت‌شده برای دلار در تاریخ معاصر.

بسیاری از معاملات صبح امروز به دلیل بی‌ثباتی گسترده در نرخ‌ها و افزایش لحظه‌ای، متوقف ماند و اگر خرید و فروشی هم انجام شد به‌شرط اعمالِ نرخ پایان روز صورت گرفت.

یورو امروز ۳۳هزار و۵۷۵ تومان به فروش رسید. بهای هر سکه بهار آزادی نیز متناسب با افزایش نرخ دلار و یورو افزایش یافت و به ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

از ابتدای شهریور و با سقوط ۵۰۰ هزار واحدی بازار بورس، روند افزایش نرخ ارز نیز توقف‌‌ناپذیر شد.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در میانه مرداد‌ماه وعده داده بود که نرخ ارز به‌زودی و حتی ظرف چند روز به‌شدت کاهش خواهد یافت. او همچنین از مردم خواست برای حفظ سرمایه‌هایشان وارد بازار ارز نشوند چراکه این بازار حبابی است.

روزی که آقای همتی این سخنان را اعلام می‌کرد دلار در بازار تهران در کانال ۲۲ هزار تومانی بود و اکنون با گذشت کمتر از ۲ ماه، دلار به‌سرعت خود را برای ورود به کانال ۳۰ هزار تومان آماده می‌کند.

هم‌زمان با این آشفتگی‌ها در بازار ارز و طلا، خبرگزاری ایسنا از ارسال سومین لیست متخلفان ارزی به قوه قضائیه خبر داده است.

گفته شده است که فهرست جدید شامل صادرکنندگانی است که «صادرات آن‌ها بیش از یک‌میلیون یورو بوده و بخش عمده تکلیف خود در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات را در مهلت مقرر قانونی و به روش‌های اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصاد برنگردانده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسامی ۱۰۳۳ صادرکننده در این فهرست جدید وجود دارد که گفته می‌شود حدود پنج میلیارد دلار از ارزهای صادراتی‌شان را به ایران برنگردانده‌اند.

بانک مرکزی در دو نوبت دیگر نیز فهرستی از افرادی که ارز‌های صادراتی خود را برنگردانده‌اند به قوه قضائیه ارسال کرده است. هرچند از برخورد احتمالی قوه قضائیه با این افراد اخباری منتشر نشده است ولی اضافه شدن تدریجی بخش عمده صادرکنندگان به فهرست متخلفان ارزی نشان می‌دهد بحران انتقال پول به ایران و همچنین سود ناشی از فروش ارز صادراتی برای پاسخ به تقاضای «فرار سرمایه»، از تهدید مقام‌های دولتی و قضایی جمهوری اسلامی مؤثرتر بوده است.

بیشتر از اقتصاد