احتمال مرگ روزانه دویست نفر در بریتانیا بر اثر ابتلا به کرونا

«ویروس از نظر ژنتیکی قدری جهش کرده اما از جنبه قابلیت سرایت تغییری نکرده است» 

یک مقام ارشد پزشکی بریتانیا هشدار داد که این کشور در شش ماه آینده با خطر بسیار جدی کووید-۱۹ روبه‌رو خواهد شد-WANG ZHAO / AFP

سِر پاتریک والانس، مشاور علمی ارشد دولت بریتانیا، هشدار داد که اگر شاخص افزایش عفونت کرونا در سطح کنونی ادامه یابد، احتمال دارد تا نیمه اکتبر این کشور روزانه ۵۰ هزار مورد ابتلا و ۲۰۰ مورد مرگ داشته باشد. 

کریس ویتی، مقام ارشد پزشکی بریتانیا نیز هشدار داد که این کشور در شش ماه آینده با خطر بسیار جدی کووید-۱۹ روبه‌رو خواهد شد.  

دو مقام ارشد علمی پزشکی که از محل نخست‌وزیری صحبت می‌کردند تاکید کردند که این ارقام پیش‌بینی نیست بلکه نمایانگر بُعد همه‌گیری است که در صورتی که مردم از توصیه‌های ایمنی از جمله به گفته بوریس جانسون «قانون شش» تبعیت نکنند، می‌تواند بریتانیا را در دچار مشکلات شدیدی کند. 

پرفسور ویتی گفت: «در این مرحله، فصول سال علیه ما هستند. ما وارد پاییز و زمستان می‌شویم که به نفع ویروس‌های تنفسی کار می‌کنند. احتمال زیادی وجود دارد همان طور که به بروز بیماری آنفولانزا کمک می‌کنند، به سرایت کووید هم کمک کنند. 

بنابراین باید به این (گسترش بیشتر ویروس کرونا) به عنوان یک مشکل شش ماهه نگاه کنیم و باید همگی با آن مواجه شویم. این وضع همیشگی نیست. علم به موقع خودش به نجاتمان خواهد آمد. 

اما در شش ماه آینده فکر می‌کنم باید بدانیم که همگی ما باید با این مساله (ویروس کرونا) بسیار جدی برخورد کنیم.» 

پرفسور والانس گفت داده‌هایی که از فرانسه و ایتالیا که موارد ابتلا چند هفته قبل از بریتانیا در آن جا افزایش داشته، رسیده است نشان می‌دهد که ممکن است موارد نیاز به بستری در بیمارستان و نیز مرگ در هفته‌های آینده افزوده شود.» 

او گفت: «پیام ساده است. با گسترش بیماری در گروه‌های سنی مختلف، انتظار داریم موارد بستری در بیمارستان‌ها هم افزایش یابد. 

و متاسفانه افزایش تعداد بستری‌شدگان در بیمارستان به افزایش موارد مرگ خواهد انجامید. 

ویروس از نظر ژنتیکی قدری جهش کرده اما از جنبه قابلیت سرایت و ایجاد بیماری و مرگ تغییری نکرده است.» 

سِر پاتریک گفت موارد ابتلا در حال حاضر در بریتانیا «حدودا هر هفت روز» دو برابر می‌شود. او افزود که از دید علمی روشن است که این به سبب آزمایش بیشتر و آمار ناقلین بدون عارضه نیست که در غیر این صورت آشکار نمی‌شد.  

او گفت اگر این روند بدون وقفه ادامه یابد موارد آلودگی که در حال حاضر پنج هزار نفر در روز است، «هفته آینده به ده هزار و هفته پس از آن ۲۰ هزار و هفته پس از آن به ۴۰ هزار نفر برسد.»    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «می‌بینید اگر این وضع ادامه پیدا کند تا  نیمه اکتبر روزانه تا ۵۰ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا خواهند شد. 

ابتلای ۵۰ هزار نفر در روز یک ماه بعد یعنی تا نیمه نوامبر به روزانه ۲۰۰ مورد مرگ خواهد انجامید.» 

پروفسور والانس ضمن تاکید بر این که این آمار پیش‌بینی نیست گفت: «چالش موجود این است که اطمینان حاصل کنیم موارد آلودگی (به ویروس) هر هفت روز یک‌بار دو برابر نخواهد شد. 

هم‌اکنون هم ابزاری وجود دارد که انتظار می‌رود این روند را کُند و اطمینان حاصل کند که ما وارد این افزایش شیوع و مشکلات ناشی از آن نخواهیم شد. 

این مستلزم سرعت است، مستلزم اقدام است و مستلزم نظمی است که بتواند آن را کاهش دهد.» 

پرفسور ویتی گفت در حال حاضر «روند سرایت (ویروس) چشمگیر» است و در «بخش اعظم کشور» افزایش می‌یابد.  

او گفت هرچند موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در طول تابستان به طور منطقه‌ای مشاهده شد که با برخورد و یا به گفته بوریس جانسون «مبارزه محلی» می‌شد با آن مقابله کرد اما اکنون به نظر می‌رسد بیماری گسترش بیشتری یافته است.   

پروفسور ویتی افزود: «ما شاهد افزایش (شیوع ویروس کرونا) در بخش عمده‌ای از کشور هستیم. (در هر نقطه) روند خاصی دارد اما رو به افزایش است. 

هر نقطه‌ای که پیش‌تر شاهد کاهش موارد ابتلا بود، اکنون با سیر صعودی آن روبه‌رو شده که همچنان رو به افزایش است. 

بنابراین، این مشکل دیگران نیست؛ این مشکل همه ماست.» 

او گفت که از آغاز ماه سپتامبر موارد رجوع و بستری در بیمارستان‌ها در هماهنگی با موارد آلودگی هر هفت یا هشت روز دو برابر شده است. او هشدار داد : «به دلیل ماهیت انفجاری ویروس به سرعت می‌تواند از یک گروه کوچک به تعداد قابل توجهی افزایش یابد. 

بنابراین اگر به جنبه بد آن نگاه کنید ما در این روزها به یک پیچ رسیده‌ایم (وارد یک مرحله جدید و مشکل شده‌ایم).» 

مقام ارشد پزشکی بریتانیا تلویحا اشاره کرد که به منظور محدود کردن شیوع کووید از طریق تماس‌های اجتماعی، مقررات بیشتری در راه است. 

او در این کنفرانس خبری گفت: «ما باید رشته‌های ارتباطی غیرلازم میان خانوارها را که عامل گسترش ویروس است، قطع کنیم به این معنی که تماس‌های اجتماعی را چه در محل کار و در محیط‌های اجتماعی کاهش دهیم.  

باید این اقدام را با وارد آوردن کمترین لطمات انجام دهیم. همه ما می‌دانیم این اقدام بدون ضررهای ناشی از آن امکان‌پذیر نیست و این تلاش برای حفظ تعادل در خطرات موجود است. اگر به اندازه کافی عمل نکنیم، ویروس گسترش می‌یابد، و بی‌تردید اکنون در این وضعیت قرار داریم.  

اگر راهمان را عوض نکنیم با مشکل بسیار خطیری رو‌به‌رو خواهیم شد.» 

جاناتان اَشوُرث، سخنگوی حزب اقلیت کارگر در امور بهداشتی می‌گوید: «این افزایش سریع در موارد آلودگی قابل اجتناب ‌بود. این نتیجه بی‌کفایتی دولت و شکست آن در تامین و فراهم کردن نظام کافی آزمایش (کرونا) است. 

دولت بریتانیا باید تمام تلاش خود را برای اجتناب از یک قرنطینه عمومی دیگر که به اقتصاد و سلامت مردم لطماتی غیرقابل تصور می‌زند، به کار گیرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان