آزمایش واکسن آکسفورد روی افرادی که عامدانه به کرونا آلوده شده‌اند

این پروژه قرار است در ژانویه سال آینده در یک مرکز قرنطینه در لندن آغاز شود

از ۲۶ واکسنی که در حال آزمایش روی انسان است، تنها تعداد اندکی از آن‌ها وارد مرحله سوم آزمایش شده‌اند - Henry Ford Health System / AFP

گزارش شده محققان بریتانیایی درصدد انجام آزمایش‌های بالینی روی داوطلبانی هستند که خود را به طور عمدی به کووید-۱۹ مبتلا کرده‌اند تا اثربخشی واکسن خود را مورد سنجش قرار دهند. 

به گزارش فایننشال تایمز، که شاهد افرادی بوده که در این پروژه شرکت دارند، طرح مزبور که «آزمایش چالشی» نام گرفته، قرار است در ژانویه سال آینده در یک مرکز قرنطینه در لندن آغاز شود. حدود دو هزار شرکت‌کننده از طریق یک گروه پرنفوذ مستقر در آمریکا، به نام «یک روز زودتر» برای این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. 

آن طور که گزارش شده است، بودجه طرح را دولت تأمین می‌کند و اجرای آن زیر نظر محققان دانشگاه امپریال کالج لندن خواهد بود، ولی گروه «یک روز زودتر» نیز برای تأمین هزینه‌های تأسیسات بزرگی که بتواند صد تا ۲۰۰ داوطلب را به صورت قرنطینه نگهداری کند، کارزار جمع‌آوری کمک مالی ترتیب خواهد داد. 

دولت تأیید کرده که در حال انجام گفت‌وگوهایی برای اجرای آزمایش‌های چالشی انسانی است اما هیچ اظهارنظری در مورد یک طرح مشخص نکرده است. 

یک سخنگوی دولت گفت: «ما با برخی شرکت‌ها در حال گفت‌وگو هستیم تا دریابیم چگونه می‌توانیم به ساخت واکسن کووید-۱۹ از طریق تحقیقاتی کمک کنیم که انسان را به چالش می‌کشند.» 

وی افزود: «این گفت‌وگوها بخشی از اقدامات ما جهت بررسی راه‌های درمان، مهار و نهایتا متوقف کردن ویروس است تا بتوانیم هر چه زودتر به این بیماری عالم‌گیر خاتمه بدهیم.» 

امپریال کالج لندن در این مورد هیچ اظهارنظری نکرده است اما یک سخنگوی این دانشگاه در پاسخ به سؤالی که در مورد احتمال آزمایش‌های چالشی پرسیده شد گفت: «دانشگاه به شرکت گسترده خود در مباحث اکتشافی تحقیقات ویروس کووید-۱۹ ادامه خواهد داد. در این مرحله ما چیزی برای ارائه بیشتر نداریم.» 

تمام آزمایش‌های بالینی در بریتانیا باید به تصویب سازمان تنظیم دارو و مراقبت بهداشتی برسد. این نهاد به ایمنی و خط مشیء بهداشتی کشور می‌پردازد. 

سازمان مذکور هیچ اظهارنظری نکرد اما گروه «یک روز زودتر»، که برای شتاب بخشیدن به فرآیند ساخت واکسن به لابی‌گری با نهادهای مربوطه می‌پردازد، از این گزارش استقبال کرده است. 

این گروه در یک بیانیه، ضمن تأکید بر ارائه طوماری به دولت جهت اسکان داوطلبان آزمایش، اعلام کرد: «یک روز زودتر، به دلیل طرح آزمایش چالشی جهت سنجش اثربخشی واکسن به دولت بریتانیا تبریک می‌گوید.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های اخیر بحثی در محافل صنعتی مطرح بود که اگر داروسازان نتوانستند برای آزمایشات نهایی خود به اندازه کافی به بیماران مبتلا به کرونا دسترسی پیدا کنند، ممکن است مجبور به تزریق واکسن به افراد سالمی شوند که داوطلبانه خود را در معرض ویروس قرار می‌دهند. 

در گزارش فایننشال تایمز آمده است که داوطلبان ابتدا با واکسن مایه‌کوبی می‌شوند و سپس یک دوز از ویروس کرونا به بدن آن‌ها تزریق می‌شود. این گزارش مشخص نکرده که در طرح مزبور از کدام واکسن استفاده خواهد شد. 

شرکت انگلیسی آسترازنکا و شرکت فرانسوی سانوفی هر دو به رویترز گفته‌اند که کاندیداهای واکسن آن‌ها در این طرح شرکت ندارند. 

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان