نماینده آمریکا از پیوستن یک کشور دیگر به صلح با اسرائیل خبر داد

کلی کرفت: ایران خواهد دید که مردم منطقه صلح می‌خواهند

هر زمان که کسی بخواهد دست خود را به سوی ایران دراز کند، باید دست خود را به سوی «شهروندان ایران» دراز کند-Patrick Semansky / AFP

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌و‌گو با العربیه از پیوستن یک کشور عربی دیگر به روند صلح با اسرائیل خبر داد. او گفت انتظار می‌رود کشور بعدی در «یکی دو روز آینده» روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کند.

تا کنون امارات متحده عربی و بحرین توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضاء کرده‌اند. این کشورها سومین و چهارمین کشور عربی بودند که پس از مصر و اردن به دنبال وقوع انقلاب اسلامی در ایران، به سوی بهبود روابط با اسرائیل گام برداشتند.

کرفت به العربیه گفت: «طرح ما این است که کشورهای بیشتری را وارد توافق کنیم و به زودی کشورهای بیشتری به روند صلح می‌پیوندند. یکی از این کشورها یکی دو روز آینده توافق را امضاء خواهد کرد و می‌دانم که بقیه نیز از این الگو پیروی خواهند کرد.»

کرفت به نام این کشور اشاره نکرده اما پیش‌تر گمانه‌زنی‌های در مورد آمادگی مراکش، عمان و سودان برای پیوستن به توافق صلح با اسرائیل مطرح شده بود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در نشست این هفته ابوظبی موضوع پیوستن سودان به این توافق در دستور کار قرار دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پس از امضاء توافق ابراهیم بین اسرائیل و امارات متحده عربی که در کاخ سفید انجام شد، گفته بود که نخست کشورهای کوچک‌تر و سپس کشورهای بزرگ‌تر به صلح با اسرائیل می‌پیوندند.

حدود ۳۰ کشور در شرق آسیا، آسیای میانه، خاورمیانه، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند یا با آن روابط دیپلماتیک ندارند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم پنج کشور دیگر در کوتاه مدت به روند برقراری روابط رسمی با اسرائیل ملحق می‌شوند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی این روند را با لحنی بسیار تند محکوم کرده‌اند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن ابراز امیدواری به پیوستن عربستان سعودی به توافق صلح با اسرائیل گفت: «روشن است که از پیوستن عربستان به این روند استقبال می‌کنیم. اما آنچه اهمیت دارد این است که بر این توافق تمرکز کنیم و به رژیم ایران اجازه ندهیم به حسن‌نیت بحرین، امارات متحده عربی یا اسرائیل آسیب بزند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه گفت: «می‌خواهیم همه به توافق بپیوندند تا شهروندان ایران مشاهده کنند که مردم منطقه واقعا صلح می‌خواهنند و بخشی از این صلح هستند.»

در همین حال کرفت از رفتار «بی‌ثبات‌کننده و تهاجمی» ایران در منطقه انتقاد کرد. او گفت هر زمان که کسی بخواهد دست خود را به سوی ایران دراز کند، باید دست خود را به سوی «شهروندان ایران» دراز کند. نماینده آمریکا در سازمان ملل به دیگر کشورها هشدار داد در مورد ایران و تلاش آن برای نفوذ بسیار مراقب باشند.

همزمان ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی که برای نخستین بار در ویدئویی از پیش ضبط شده در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، انتقاد‌های تندی را علیه تهران مطرح کرد. پادشاه عربستان سعودی گفت: «بارها دست دوستی به سوی ایران دراز کردیم اما هر بار با فعالیت‌های تروریستی بیشتر مواجه شدیم.»

عربستان سعودی اخیرا اعلام کرد که حریم هوایی خود را برای همه پروازهای امارات متحده عربی باز می‌گذارد. به این ترتیب ناظران بین‌المللی امیدوارند پروازهای امارات-اسرائیل که به زودی به طور هفتگی برقرار می‌شود، از آسمان عربستان سعودی عبور کنند.

نخستین هواپیمای تجاری شرکت هواپیمایی «ال‌آل» نیز ماه گذشته با عبور از آسمان عربستان، هیاتی عالی‌رتبه از مقامات آمریکایی و اسرائیلی را به ابوظبی انتقال داد.