رهبر جدید داعش کیست و از کجا آمده است؟

«داعش در داخل خود فاسد و گندیده است و حتی ارشدترین رهبران آن نیز آدم‌هایی خائن هستند»

«گرچه داعش در بسیاری نقاط با ریزش نیرو مواجه شده است اما در بعضی نقاط آفریقا پایگاه‌های محکمی دارد»-TAUSEEF MUSTAFA / AFP

«بازجویان به من شش صفحه حاوی ۲۰ عکس نشان دادند و من اطلاعات لازم را به آن‌ها دادم.» و بعد در این سند عکس افراد مظنون و اطلاعاتی مفصل درباره نقش آن‌ها در القاعده، کارهایی که انجام داده‌اند و همکاران و خانواده‌های آن‌ها آمده است. 

بخش دیگری از سند اظهار می‌کند: «زمانی که برای داعش کار می‌کردم از این اقدامات با خبر بودم: اعدام، ترور، آدم‌ربایی، باج‌گیری و مصادره.» همچنین در این سند به تفصیل اسامی افراد و درجات سازمانی آن‌ها در موصل عراق با نمودار نمایش داده شده است. 

این عبارات از بازجویی سید عبدالرحمان المولا در زندانی آمریکایی به نام بازداشتگاه بوکا است که در ناحیه تحت کنترل نیروهای بریتانیایی در جنوب عراق قرار دارد  و به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد و نشان می‌دهد چقدر این مرد که اکنون رهبر داعش است، به راحتی به هم‌زمان خود خیانت کرد و اطلاعات آن‌ها را به دشمن داد. 

المولا اطلاعات مربوط به مجموعا ۶۸ مجاهد اسلام‌گرا را به بازجویان داد که منجر به انجام زنجیره‌ای از عملیات‌ توسط نیروهای غربی و بازداشت و قتل مظنونان از جمله ابوجاسم ابو قصواره شد، مجاهدی مراکشی که در آن زمان قائم مقام رهبر این گروه بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

المولا از آن زمان تاکنون دوباره به رده‌های بالای رهبری نیروهای جهادی راه یافته است و بعد از قتل رهبر داعش به دست نیروهای یگان ویژه ایالات متحده در سال گذشته میلادی، جانشین ابوبکر البغدادی شد. برای این رهبر جدید که اکنون الهاشمی القریشی نام گرفته است، واشینگتن جایزه‌ای ۱۰ میلیون دلاری تعیین کرده است. 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، المولا را متهم کرده که یکی از افراد کلیدی در آزار جامعه ایزدیان در عراق بوده است. بعد از تسخیر منطقه سنجار به دست داعش، بیش از پنج هزار ایزدی در این منطقه کشته شدند و صدها زن و دختر به عنوان برده جنسی به فروش رسیدند. 

این اطلاعات درباره خیانت المولا به هم‌رزمانش در انتشار مدارک سابقا محرمانه آکادمی نظامی ایالات متحده در دانشگاه وست پوینت و به دست مرکز مبارزه با تروریسم فاش شد. این مدارک زمانی منتشر شده‌اند که ظاهرا اختلافات و انشعاباتی در رده‌های بالای داعش وجود دارد که خود پیش از پیشروی در عراق و سوریه شعبه‌ای از القاعده بود. 

یکی از مقامات امنیتی بریتانیا گفت: «این مدارک محرمانه نشان می‌دهد داعش در داخل خود فاسد و گندیده است و حتی ارشدترین رهبران آن نیز آدم‌هایی خائن هستند. گرچه داعش مناطق تحت کنترل خود را از دست داده است اما هنوز به ترویج ادبیات شنیع و تشویق خشونت در فضای مجازی ادامه می‌دهد. اما این پروپاگاندا به جایی نخواهد رسید آن هم وقتی مشخص شده حتی رهبر این گروه به افراد خود خیانت می‌کند.» 

اما مقامات غربی همچنین اخطار داده‌اند بعد از آن که داعش اکثر قلمرو خود را در سوریه همراه البغدادی و هزاران مجاهد دیگر که کشته یا بازداشت شدند، از دست داد، اکنون به دنبال توسعه بین‌المللی خود با راه‌اندازی ۲۰ گروه تابعه در کشورهای مختلف است. 

روز پنج‌شنبه، هم‌زمان با انتشار گزارش بازجویی‌های المولا، کریستوفر میلر، دبیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم ایالات متحده، گفت: «این گروه به کرات توان خود را برای احیای مجدد قدرت خویش بعد از تجربه شکست‌هایی سنگین طی شش سال گذشته نشان داده است و این کار را با اتکا به مجاهدانی وفادار و فرمانداران میان‌رده کارکشته، شبکه‌های مخفی گسترده، و فشار کاهش یافته در مبارزه علیه تروریسم انجام می‌دهد.» 

آقای میلر به کمیته امنیت میهن مجلس نمایندگان در واشینگتن گفت داعش به ترورها و بمب‌گذاری‌های خود در سوریه و عراق ادامه می‌دهد. همچنین به دنبال آزاد کردن هزاران مجاهد و خانواده‌های آن‌ها است که در بازداشتگاهی در شمال سوریه محبوس‌اند و قصد دارد ازعدم توافق دول خارجی درباره سرنوشت این زندانیان نهایت استفاده را ببرد. 

آقای میلر گفت گرچه داعش در بسیاری نقاط با ریزش نیرو مواجه شده است اما در بعضی نقاط آفریقا پایگاه‌های محکمی دارد. روز پنج‌شنبه این گروه مسؤولیت قتل شش امدادگر فرانسوی و دو همراه محلی آن‌ها را در نیجر در ماه اوت برعهده گرفت. 

المولا که ۴۳ سال دارد، ازدواج کرده و صاحب یک پسر است. او در رشته حقوق شریعت از دانشگاه علوم اسلامی موصل فارغ‌التحصیل شده و بعد برای ۱۸ ماه خدمت سربازی تحت حکومت صدام حسین به ارتش رفت. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان پاداش برای اطلاعاتی که ارائه کرده بود آزاد شد و به القاعده پیوست. 

این مدارک نشان می‌دهد المولا نویسنده سخنرانی‌های البغدادی بوده است و به عنوان امام جماعت مسجد الفرقان موصل خود نیز گهگاه سخنرانی می‌کرد. 

این سرباز سابق خود را مدافع اسلام سلفی معرفی می‌کند. با این حال، مخالفان المولا در سطوح رهبری اسلام‌گرایان اعتبار مذهبی او را زیر سؤال برده‌اند. همچنین این ادعا وجود دارد که او ترکمن‌تبار است که باعث بروز این تردید می‌شود که جنگجویان داعش رهبری غیرعرب را قبول نخواهند کرد. 

او مدارکی را منتشر کرد که حاوی کارت شناسایی عراقی المولا بود و نشان می‌داد او عرب‌زاده و متولد شهر محلابیاح است.

© The Independent