باتری انقلابی تسلا، پنجاه برابر قدرت بیشتر

خودروی برقی به قیمت ۲۵ هزار دلار تا چند سال دیگر به بازار می‌آید

طرح آزمایش تسلای مدل اکس در نمایشگاه اتومبیل هنگ کنگ 2019 VIVEK PRAKASH / AFP

 

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، از مجموعه پیشرفت‌هایی در فناوری باتری رونمایی کرده است و ادعا می‌کند انقلابی در خودروهای برقی ایجاد خواهد کرد. 

آقای ماسک در سخنرانی روز سه‌شنبه در مراسم تسلا باتری، این پیشرفت‌ها را «دستیابی به موفقیت بزرگ» توصیف کرد که باعث می‌شود عملکرد وسایل نقلیه برقی به طور چشمگیری افزایش یابد و در عین حال مقرون به صرفه‌تر است. 

یک طرح مارپیچ زنجیری شده جدید از باتری لیتیوم - یون تسلا، نحوه ذخیره و شارژ انرژی را درون باتری لیتیوم یون تغییر می‌دهد و پنج برابر انرژی بیشتر، افزایش ۱۶ درصدی برد و ۵۰۰ درصد قدرت بیشتر ایجاد می‌کند. 

آقای ماسک همراه با سایر پیشرفت‌ها اظهار داشت که به تسلا امکان می‌دهد تا طی چند سال آینده یک خودرو برقی ۲۵ هزار دلاری تولید کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماسک گفت، برای انجام این کار لازم است کل زنجیره تأمین قدیمی (از فرآیند استخراج و تولید گرفته تا فرآیند بازیافت باتری‌های استفاده شده) دوباره بازبینی شود. 

در تلاش برای تسریع در تولید، تسلا استخراج عناصر مورد نیاز برای این باتری‌های نسل بعد، نظیر لیتیوم را آغاز خواهد کرد. 

او گفت: «لیتیوم بسیار زیادی روی زمین وجود دارد که واقعا دیوانه‌کننده است. تنها در ایالات متحده آن قدر لیتیوم وجود دارد که می‌تواند هر وسیله نقلیه این کشور را به یک وسیله نقلیه برقی تبدیل کند.» 

پیشرفت‌های انجام شده باعث می‌شود که باتری‌های خودرو ۵۶ درصد ارزان‌تر شده و امکان تولید اولین وسیله نقلیه واقعاً مقرون به صرفه تسلا را فراهم کند. 

وی گفت: «ما اطمینان داریم که حدود سه سال دیگر قادر خواهیم بود یک وسیله نقلیه بسیار جذاب ۲۵ هزار دلاری ارائه دهیم که کاملاً خودران است.» 

آقای ماسک درباره بخش ساخت و تولید اظهار داشت که تسلا بزرگ‌ترین دستگاه ریخته‌گری را که تاکنون ساخته شده تولید کرده است. 

دست‌یابی به پیشرفتی دیگر، این باتری خودرو را به بخشی جدایی‌ناپذیر از ساختار خودرو تبدیل خواهد کرد. 

آقای ماسک گفت: «این کار واقعا نیازمند تلاش بسیار زیادی بود.» 

این موفقیت‌ها بخشی از تلاش‌های تسلا برای سوق دادن صنعت حمل و نقل به سمت راه حل‌ انرژی‌های تجدیدپذیر است. 

مدیر تسلا گفت که درنهایت، ارزیابی «افتخار اصلی تسلا» به این بستگی دارد که «دسترسی به انرژی پایدار را طی چند سال تسریع خواهیم کرد». 

وی گفت: «برای دستیابی به این انتقال به سمت انرژی پایدار، ما باید خودروهای‌های برقی ارزان‌قیمت‌تر و منبع ذخیره انرژی تولید کنیم و درعین حال کارخانه‌ها را با سرعت بیشتر و سرمایه‌گذاری خیلی کمتر احداث کنیم.» 

این کارآفرین میلیاردر پیش از این رویداد در توییتر اطلاع داد که فناوری جدید باتری از لحاظ تجاری دست کم تا مدت دو سال در دسترس نخواهد بود. 

وی گفت که این موضوع بر تولید درازمدت، مخصوصا بر خودروهای «سمی»، «سایبر تراک» و «روداستر» تأثیر خواهد گذاشت، و افزود: «اما ما اعلام می‌کنیم که تا سال ۲۰۲۲ به تولید انبوه نخواهد رسید.

سختی زیاد انبوه‌سازی این فناوری جدید به خوبی درک نشده است. این کار هزار تا ده هزار درصد دشوار‌تر از ساخت چند نمونه اولیه است. دستگاهی که این ماشین را می‌سازد بسیار سخت‌تر از خود ماشین است.» 

در حال حاضر تسلا چهار وسیله نقلیه در بازار دارد - مدل اس (S)، مدل ۳، مدل ایکس (X) و مدل وای (Y)  - و نمونه‌های بیشتری هم در راه است. 

خودروی «سمی» تسلا اولین ورود این شرکت به زمینه خودروهای سنگین حمل کالا است در حالی که هدف «سایبرتراک» متحول کردن وانت‌های حمل بار است.

© The Independent

بیشتر از زندگی