عربستان سعودی: هرگونه توافق با ایران باید شامل منع اشاعه هسته‌ای باشد

«این توافق باید دربرگیرنده رفتار بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه باشد»

عکس آرشیوی از نشست کابینه به ریاست پادشاه عربستان سعودی-BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید شامل «منع اشاعه هسته‌ای و ادامه تلاش‌ها برای ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی» باشد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از این بیانیه که در پایان نشست هفتگی کابینه عربستان منتشر شد، گزارش داد: «این توافق باید دربرگیرنده رفتار بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی  ایران و حمایت از ترویسم در منطقه باشد و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در آینده جلوگیری کند».

عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس پیش‌تر نیز در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار ادامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شدند که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تاریخ انقضای آن ۲۷مهرماه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا قصد دارد با اعمال تحریم‌های ثانویه و فعال کردن مکانیسم ماشه از لغو این تحریم‌ها جلوگیری کند.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که در نظر نگرفتن دغدغه‌های امنیتی کشورهای منطقه در برجام، یکی از عوامل اصلی شسکت آن به شمار می‌رود.

این در حالی است که تابستان سال گذشته، پس از بالاگرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا در خلیج فارس و انفجار شش نفتکش، حمله‌های پهپادی و موشکی وسیعی علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام شد که به گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده شد.

مقامات آمریکا و عربستان سپس اعلام کردند که سلاح‌های استفاده شده در این حمله‌ها ساخت ایران بوده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارش خود «منشاء ایرانی» این سلاح‌ها را تایید کرده است.

با این وجود مقامات تهران این گزارش‌ها را رد کرده و می‌گویند خواستار صلح و ثبات با همسایگان خود هستند.

بیشتر از جهان