حمله شدید ترامپ به چین و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

رئیس جمهوری آمریکا ایران را بزرگترین حامی دولتی تروریسم خواند

رئیس جمهوری آمریکا عملکرد دولت خود در سه سال گذشته را در زمینه‌های سیاست بین‌الملل، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، و حقوق بشر، استثنایی خواند-SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ در پیامی از پیش ضبط شده که در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، کرونا را «ویروس چینی» خواند و از اقدامات آمریکا در مقابله با آن ویروس ستایش کرد.

آقای ترامپ در پیام خود که در کاخ سفید ضبط شده بود، گفت باید از چین که این «طاعون را در دنیا پخش کرد» به ‌شدت انتقاد کرد و از سازمان ملل خواست از چین حساب بکشد. او همچنین به برخورد چین با محیط زیست حمله کرد.

رئیس جمهوری آمریکا عملکرد دولت خود در سه سال گذشته را در زمینه‌های سیاست بین‌الملل، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، و حقوق بشر، استثنایی خواند.

آقای ترامپ گفت که از توافق هسته‌ای «وحشتناک» با ایران بیرون آمد، و تحریم‌های فلج کننده به ایران تحمیل کرد. او گفت که آمریکا قاسم سلیمانی، «فرمانده مهمترین دولت حامی تروریسم در جهان» را کشت.

او از توافق عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل، و نیز میان صربستان و کوزوو که با میانجی گری آمریکا به انجام رسید، به عنوان نمونه‌های برجسته‌ای از موفقیت دولتش در برقراری صلح در جهان یاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری در پیام کوتاه خود، از سیاست «آمریکا در جای نخست» خود دفاع کرد و به کشورهای عضو سازمان ملل گفت که آنها هم باید بیش و پیش از هر چیز به فکر کشور خودشان باشند.

پس از او، پیام های ویدیویی شماری از سران کشورها، از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شی جینگ پین رئیس جمهوری چین پخش شد. روسای جمهوری ایران و فرانسه آخرین سخنرانان جلسه صبح مجمع عمومی‌اند.

هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک امروز در شرایطی آغاز شد که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بیشتر سخنرانان این جلسه، یا از طریق نوار ضبط شده یا به صورت مجازی در آن شرکت داشتند.

با این همه، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل شخصا در این جلسه حضور یافت، و در سخنانش، تلویحا از یکجانبه گرایی دولت ترامپ انتقاد کرد..

رئیس جمهور آمریکا در شرایطی برای مجمع عمومی سازمان ملل صحبت کرد که روابط ایالات متحده با شورای امنیت سازمان ملل به دلیل رای نیاوردن قطعنامه آمریکا در تحریم تسلیحاتی ایران و سپس مخالفت اعضای باقی مانده برجام با بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، به تیرگی گراییده است.

بیشتر از