ترامپ شنبه نامزد قاضی دیوان عالی آمریکا را معرفی می‌کند

رئیس جمهور آمریکا دامنه گزینه‌هایش را به چهار یا پنج نفر رسانده است

دونالد ترامپ و برت کاوانا، قاضی منصوب او به دیوان عالی آمریکا، در سال ۲۰۱۸ - FRED SCHILLING / US SUPREME COURT / AFP

دونالد ترامپ فهرست نامزدهای دیوان عالی ایالات متحده را به پنج «جوان» محدود کرده است و می‌گوید قصد دارد نهایتا در روز جمعه یا شنبه پس از مراسم یادبود و تشییع جنازه قاضی روث بیدر گینزبرگ، کسی را انتخاب کند که به گفته او «از قانون اساسی تبعیت کند».  

رییس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ به شبکه خبری فاکس نیوز گفت می‌خواهد سنا پیش از روز انتخابات ریاست جمهوری به نامزد برگزیده او رای دهد. او گفت فکر می‌کند سنا وقت کافی برای تایید و برگزاری جلسات مربوط به انتصاب نامزد او دارد.  

آقای ترامپ هنوز نام نامزدهای خود را اعلام نکرده است اما گفت فهرست مورد نظر او به «پنج یا احتمالا چهار نفر محدود می‌شود». او خاطرنشان کرد که قصد دارد کسی را برگزیند که بتواند تا ده‌ها سال صدای محافظه‌کاران باشد. 

او در مورد فهرست نامزدهای مورد نظرش گفت: «آن‌ها عمدتا جوانند. آن‌ها را جوان انتخاب می‌کنیم زیرا سال‌ها در این سمت باقی خواهند ماند.» 

مقام قاضی دیوان عالی ایالات متحده شغلی برای تمام عمر است و به همین دلیل این مبارزه بسیار سنگین است زیرا جمهوری‌خواهان قصد دارند با برخورداری از سه قاضی محافظه‌کار از هیات قضات شش نفره دیوان عالی، همه موارد قانونی را از حقوق مربوط به سقط جنین گرفته تا لایحه درمان عمومی سال۲۰۱۱ هدف‌گیری کنند. 

دموکرات‌ها این انتصاب را نوعی تقلب عنوان کرده‌اند زیرا سنای آمریکا که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند، در سال ۲۰۱۶ از انتصاب مریک گارلند، نامزد مورد نظر باراک أوباما جلوگیری کرده و گفتند این انتصاب در سال انتخابات ریاست جمهوری نباید انجام شود. روز یک‌شنبه سناتورهای محافظه‌کار کنگره گفتند أوضاع در حال حاضر فرق کرده است زیرا رای‌دهندگان، مقام کاخ سفید و اکثریت سنا را به حزب جمهوری‌خواه تفویض کرده‌اند و اکثریت این حزب را دو سال بعد گسترش دادند. 

آقای ترامپ در گفت‌وگو با برنامه «فاکس و دوستان» روز دوشنبه گفت: «امیدوارم (این رای‌گیری) به دلیل قابلیت این نامزدها زیاد کار نبرد.» او گفت فهرست نامزدهایش از «هوشمندترین جوانان» تشکیل شده است. او افزود در پی کسی است که «حقیقتا قانون را درک و از قانون اساسی تبعیت کند.» 

به دنبال آن که آخرین نامزد او برای احراز این مقام – قاضی برت کاوانا - آماج اتهامات مربوط به ارعاب جنسی علیه یک نوجوان شد، اکنون آقای ترامپ که سخت مایل به اجتناب از یک نبرد دیگر در سنا است، می‌گوید تیمش در جست‌وجوی فردی با «ارزش‌های والای اخلاقی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

رییس‌جمهور آمریکا در مورد زمان اعلام نامزد مورد نظرش گفت می‌خواهد «برای رعایت احترام» به خانم گینزبرگ  تا پایان مراسم ختم و تشییع جنازه او صبر کند. آقای ترامپ قاضی گینزبرگ را «یک اسطوره» خواند اما در عین حال به طرفداران پرو پا قرص محافظه‌کارش که شبکه فاکس را دنبال می‌کنند گفت به ندرت با تصمیمات یا نظرات او در مورد أوضاع جهان موافق بوده است. 

اقای ترامپ شنبه شب در یک رویداد انتخاباتی شرکت خواهد کرد اما چنین برنامه‌ای برای روز جمعه تدارک دیده نشده است.  

او گفت کار اخذ تاییدیه سنا در مورد نامزد برگزیده‌اش «از آن‌جا آغاز می‌شود». 

اما آقای ترامپ همچنین پیامی قاطع به سناتورهای جمهوری‌خواه فرستاد که مشغول ارزیابی این تصمیم‌اند که آیا پیش از انتخابات ریاست جمهوری به انتصاب قاضی دیوان عالی رای بدهند یا نه. سوزان کالینز سناتور ایالت مِین و لیزا مورکوفسکی سناتور برگزیده آلاسکا هم‌اکنون نیز اعلام کرده‌اند که از روند رای‌گیری برای کرسی دیوان عالی پیش از تاریخ سوم نوامبر حمایت نمی‌کنند. برخی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله میت رامنی از ایالت یوتا نیز هنوز موضع خود را روشن نکرده‌اند. میت رامنی تنها سناتور جمهوری‌خواه بود که در جریان دادرسی استیضاح رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ به برکناری او رای داد. 

اگر دونالد ترامپ و آقای مک‌کانل دو رای دیگر را در سنا ببازند، انتصاب قاضی جدید به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول خواهد شد. دموکرات‌ها در حال بررسی احتمال تعویق بلندمدت‌تر این روند به سال آینده هستند که ممکن است در جریان آن کنترل سنا را در دست خود بگیرند. به نظر می‌رسد رئیس جمهور از این که سنا در اختلاف است آگاه بوده و خواهان تسریع روند انتصاب دیوان عالی توسط جمهوری‌خواهان است. 

او گفت: «ما (پیش از انتخابات) فرصت زیادی داریم. فکر می‌کنم (روند رای‌گیری برای نامزد دیوان عالی) باید پیش از (انتخابات ریاست جمهوری) انجام گیرد.»

© The Independent