زنی پانزده نفر را در پرواز به کرونا مبتلا کرد

کارشناسان اعلام کرده‌اند احتمال سرایت کووید-۱۹ در پروازهای طولانی واقعی است

 شیوع ویروس کرونا پیش از استفاده گسترده از ماسک در پروازها شروع شده بود-Genya SAVILOV / AFP
Genya SAVILOV / AFP

به دنبال انتشار نتیجه پژوهشی که نشان می‌دهد یک مسافر آلوده به ویروس کرونا در کابین هواپیما توانسته ۱۵مسافر دیگر را مبتلا کند، کارشناسان اعلام کرده‌اند که احتمال سرایت کووید-۱۹ در پروازهای بلندمدت «واقعی» است. 

مسافر مذکور که نامش فاش نشده، یک زن بازرگان ۲۷ساله بوده که روز اول ماه مارس – اوایل شیوع همه‌گیری کرونا – از لندن به مقصد ویتنام پرواز کرده بود.  

او پیش از سوار شدن به هواپیما در این پرواز ده ساعته، دچار گلودرد و سرفه بود که چند روز بعد آزمایشات نشان می‌دهند به  کووید-۱۹ مبتلا است. 

بنابه پژوهش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (سی دی سی) که در نشریه امراض عفونی در حال ظهور منتشر شده است، در طول این پرواز زن مذکور ناخواسته ۱۴ مسافر دیگر و یکی از خدمه هواپیما را آلوده کرده بود. 

از میان ۱۴ مسافری که به ویروس آلوده شدند، ۱۲ نفرشان همراه با بیمار در بخش درجه یک هواپیما پرواز می‌کردند که صندلی‌هایش از یکدیگر فاصله دارد. دو نفر آن‌ها در بخش درجه سه هواپیما بوده‌اند. 

در این گزارش آمده است: «محتمل‌ترین راه سرایت ویروس در طول پرواز انتقال هوای تحت فشار و ذرات ترشحات (دهان و بینی) از مسافر شماره یک (شخص مبتلا) به ویژه به اشخاصی بوده که در قسمت درجه یک هواپیما نشسته بوده‌اند. 

خطر سرایت سارس- کوو-۲ در پروازهای طولانی واقعی است و توانایی بالقوه آن را دارد که در ابعادی گسترده ابتلای گروهی کووید-۱۹ را گسترش دهد. این امر شامل قسمت درجه یک هواپیما هم می‌شود که صندلی‌هایش بیشتر از آن چه فاصله نزدیک در هواپیما تلقی می‌شود از یکدیگر فاصله دارند.»

اما باید توجه داشت که شیوع ویروس کرونا پیش از استفاده گسترده از ماسک در پروازها شروع شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش در گرماگرم اعلامیه «سی دی سی» منتشر شده که افشاء کرد، حدود بالقوه ۱۱ هزار نفر در پروازهای داخلی آمریکا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. 

این نهاد بهداشتی ایالات متحده پس از تحقیق در مورد ۱۶۰۰ نفر که در حین ابتلا به کووید-۱۹ پرواز کرده‌اند، می‌گوید احتمال دارد هزاران مسافر در خطر سرایت ویروس کرونا باشند.  

در عین حال «سی دس سی» خاطرنشان کرده است که به دلیل نبود اطلاعات قادر به تعیین تعداد افرادی که در پروازهای هواپیما به ویروس آلوده شده‌اند، نیست. 

نشریه واشینگتن پست به نقل از سخنگوی اداره قرنطینه و مهاجرت «سی دی سی» گزارش داد که: «سی دی سی قادر به تعیین قطعی موارد بالقوه ابتلا (یاعدم ابتلا) (به بیماری) در کابین هواپیما یا سفر هوایی نیست زیرا موقعیت‌های سرایت بسیاری در تمام طول سفر و شیوع ویروس در سطح جهانی وجود دارد.  

عدم وجود یا فقدان گزارش موارد ابتلا به معنی شاهدی بر نبود سرایت کووید-۱۹ نیست.»

© The Independent

بیشتر از جهان