«خطر مرگ» برای مبتلایان هم‌زمان به آنفلوآنزا و کرونا جدی است

آمار مرگ‌ومیر در میان کسانی که هم‌زمان آنفلوآنزا و کووید گرفته‌اند، بیشتر است

بخش بیماران کرونا در یکی از بیمارستان های تهران - عکس از خبرگزاری مهر

سازمان بهداشت ملی بریتانیا اعلام کرد احتمال مرگ افرادی که هم مبتلا به آنفلوآنزا هم کووید شده‌اند بسیار بیشتر است. پژوهشگران این سازمان از مردم خواسته‌اند با شروع فصل آنفلوآنزا در مورد این بیماری «بی‌خیال نباشند». 

در گیرودار نگرانی از شیوع آنفلوآنزا همراه با کووید-۱۹ در بریتانیا، برنامه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای ایمنی جمعیت ۳۰ میلیونی بریتانیا اجرا می‌شود تا از آنان در برابر هجوم این بیماری محافظت کند. 

حالا پژوهشی نشان می‌دهد نرخ مرگ‌ومیر در میان کسانی که در موج اول همه‌گیری به هر دو ویروس مبتلا شده‌اند، بسیار بیشتر است. 

تعداد کسانی که به هر دو بیماری مبتلا شده‌اند، نسبتاً کم بوده است چون فصل آنفلوآنزا در بریتانیا حوالی ماه مارس پایان یافته بود یعنی همان ماهی که شیوع ویروس آغاز شد. اما براساس یافته‌ها نرخ مرگ‌ومیر در میان کسانی که به هر دو بیماری مبتلا شده‌اند، حدود شش برابر بیش از نرخ مرگ‌ومیر عادی بوده است. 

پژوهشگران سازمان بهداشت عمومی بریتانیا داده‌های حدود ۲۰ هزار نفر را ارزیابی کرده‌اند که از ۲۰ ژانویه تا ۲۵ آوریل هم آزمایش آنفلوآنزا و هم سارس-کوو۲ را داده‌‌اند. 

از این میان ۵۸ نفر به هر دو ویروس مبتلا شده بودند. در مجموع ۴۳ درصد از مبتلایان به هر دو ویروس جان‌باخته‌اند، حال آن که ۲۷ درصد از مبتلایان به ویروس عامل کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

این سازمان اعلام کرد یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد این جان‌باختگان عموماً مسن‌تر هم بوده‌اند. 

هر سال معمولاً حدود ۱۱ هزار نفر در بریتانیا در اثر ابتلا به آنفلوآنزا از پا درمی‌آیند و کارکنان درمانی با خیل مبتلایان به این بیماری مواجه می‌شوند که باعث بستری شدن عده بسیاری در بیمارستان نیز می‌شود. به گفته مسؤولان، خطرات ابتلا به کووید-۱۹ برای آسیب‌دیدگان از آنفلوآنزا بیشتر است. 

مدیر بخش درمان سازمان بهداشت عمومی بریتانیا استاد ایوان دویل گفت: «امسال هرکس که واجد شرایط است واکسن آنفلوآنزا بزند، مخصوصاً با زمستانی که پیش رو داریم. 

مردم هم‌چنان خیال می‌کنند آنفلوآنزا شبیه سرماخوردگی است، حال آن که این‌طور نیست. آنفلوآنزا بیماری بسیار ناخوشایندی است. اگر جزو افراد در معرض خطر باشید این شرایط ممکن است برای‌تان خطرناک باشد و می‌تواند منجر به مرگ شود.

واکسن خوب و مطمئن است و ایمنی می‌آورد. سعی کنید واکسن بزنید.» 

استاد دویل راجع به نظریه‌های ویروس‌های رقیب گفت: «پارسال موج اول همه‌گیری در پایان فصل آنفلوآنزا شروع شد و به همین دلیل هنوز کامل و خوب با نحوه برهم‌کنش این دو ویروس آشنا نشده‌ایم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما خانم دویل افزود: «اگر به هر دو بیماری مبتلا شوید به دردسر بدی می‌افتید. افرادی که مستعد ابتلا به هر دو بیماری عفونی هستند ممکن است دقیقاً همان افرادی باشند که دستگاه ایمنی آسیب‌پذیرتری دارند یا عواقب جدی‌تری گریبان‌گیرشان می‌شود.  

پس لطفاً امسال خود را در برابر آنفلوآنزا ایمن کنید. 

این پویش بر اهمیت جدی گرفتن آنفلوآنزا و بی‌خیال نبودن در قبال آن تأکید دارد.» 

استاد جاناتان ون-تم قائم مقام رییس خدمات پزشکی بریتانیا افزود: «می‌خواهیم امسال برنامه آنفلوآنزا را در سطح بسیار وسیع‌تری نسبت به سال‌های قبل اجرا کنیم و واکسن مورد نیاز برای ۳۰ میلیون نفر را هم در اختیار خواهیم داشت. 

واضح است که امسال این موضوع بسیار مهم است، چون احتمال دارد امسال زمستان آنفلوآنزا و کووید-۱۹ هم‌زمان با هم شایع شوند.» 

او گفت علاوه بر داده‌های سازمان بهداشت عمومی بریتانیا پژوهش‌های دیگری نیز بر روی موش‌ها انجام شده که نشان‌دهنده «عواقب بد» ابتلا به هر دو بیماری آنفلوآنزا و کووید-۱۹ برای آن‌ها بوده است. 

او گفت: «چندین دلیل قابل قبول وجود دارد برای این که چرا ابتلای هم‌زمان به آنفلوآنزا و کووید-۱۹ بسیار خطرناک است؛ و البته احتمال رخ دادن این اتفاق در زمستان پیش رو وجود دارد.»

© The Independent