بریتانیا وارد دومین تعطیلی سراسری می‌شود؟

همه‌گیری ویروس کرونا «تقریبا هر هفت روز دوبرابر می‌شود»

«شکی نیست»‌که آمار ابتلا در میان تمامی گروه‌های سنی در حال افزایش است-JUSTIN TALLIS / AFP

بریتانیا ممکن است با مقررات قرنطینه جدیدی روبرو شود و همزمان کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر اقدامی برای توقف نرخ فعالی ابتلا انجام نشود، ۵۰ هزار مورد جدید ابتلای روزانه به ویروس کرونا تا نیمه اکتبر منجر به ۲۰۰ مورد روزانه مرگ خواهد شد. 

روز پنجشنبه، سطح هشدار کووید-۱۹ کشور از سطح سه به چهار افزایش یافت، به این معنی که انتقال و سرایت ویروس «بالا یا به شکل تصاعدی در حال افزایش است.» مت هنکاک، وزیر بهداشت گفت که این نشانگر «تغییر چشمگیر در تهدید موجود از نظر ویروس کرونا است»، و هشدار داد که بریتانیا «اکنون در نقطه تعیین کننده در پاسخگویی به این وضع قرار دارد.»

سر پتریک والانس، مشاور ارشد دولت در امور علمی در یک مراسم توجیهی دفتر نخست وزیری ‌ که از تلویزیون پخش شد گفت که همه‌گیری ویروس کرونا «تقریبا هر هفت روز دوبرابر می‌شود». او گفت: «شکی نیست»‌که آمار ابتلا در میان تمامی گروه‌های سنی در حال افزایش است. 

سر پتریک، که در این نشست همراه با پرفسور کریس ویتی، مامور ارشد پزشکی انگلیس حضور یافته بود، همچنین درباره تهدید «بسیار جدی»‌کووید-۱۹ در طی شش ماه آینده هشدار داد. 

و پرفسور ویتی گفت که لازم است «ارتباط‌های غیرلازم میان خانوارها شکسته شده و روند تغییر کند.» 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر در کنار این کارشناسان حضور نداشت. او پس از آن که آخر هفته را به بحث با وزیران ارشد و مشاوران درباره گام‌های بعدی مقابله با همه‌گیری سپری کرد، قرار است روز سه‌شنبه در مقابل مجلس عوام سخن بگوید. 

تعطیلی «موقت و سختگیرانه» 

گمان می‌رود که نخست‌وزیر ممکن است در حال بررسی تعطیلی «موقت و سختگیرانه» باشد که برای دوره‌های کوتاه‌تر و با محدودیت‌های پراکنده و سرتاسری سخت‌تر، در طی شش ماه آینده اعمال شود تا «فضای تنفس»‌ فراهم شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که «قانون شش» جدید ‌دولت، که تجمع بیش از شش نفر را در فضاهای بسته و باز در انگلیس منع می‌کند، افزایش موارد ابتلا را محدود کرده است. 

آقای جانسون در روز جمعه گفت که نمی‌خواهد قرنطینه سراسری دوم را بر کشور حاکم سازد، اما در عین حال گفت که «باید بررسی کنیم که آیا لازم است فراتر از قانون شش برویم یا نه.» 

نخست‌وزیر گفت که وزیران «تشدید» قرنطینه‌های محلی را که پیشتر در برخی نقاط از منطقه بزرگ منچستر تا بیرمنگهام، لیسیتر و شمال‌ شرق حاکم شده، تحت بررسی دارند، اما آنان در عین حال «تمهیدات دیگر را نیز در دست بررسی دارند.»

صادق خان، شهردار لندن پیش‌بینی می‌شود که روز دوشنبه و قبل از تصمیم‌گیری درباره لزوم اعمال محدودیت‌های جدید ویروس کرونا در پایتخت، مانند محدودیت حرکت و دعوت از مردم به کار دوباره از خانه، را بررسی کند. 

ممکن است شاهد چه محدودیت‌هایی باشیم؟

پرفسور ویتی به نیاز به محدودیت‌هایی بر زندگی اجتماعی اشاره کرد و گفت لازم است که «حلقه‌های غیرضروری میان خانوارها شکسته شده و روند تغییر یابد.» 

او گفت چهار چیز باید انجام شود:‌ شستن دست‌ها و استفاده از ماسک، مقررات قرنطینه، و سرمایه‌گذاری بر واکسن و دارو. 

او گفت:‌ «مورد سوم، که از بسیاری جهات سخت‌ترین نیز است، این است که باید حلقه‌های ارتباطی غیرضروری میان خانوارها را قطع کنیم زیرا این همان راهی است که ویروس انتقال می‌یابد.» 

 او گفت:‌ «و این به معنی کاهش ارتباط‌های اجتماعی است، چه در محیط کار… و چه در محیط های اجتماعی.»‌

مت هنکاک نیز گفت که محدودیت‌های جدید بر تنظیمات اجتماعی تمرکز دارد و نه بر مدارس و ادارات. 

وزیر بهداشت قادر به گفتن این که آیا میخانه‌های انگلیس در آخر هفته پیش رو اجازه فعالیت خواهند داشت یا نه، نبود، و به به آی‌تی‌وی گفت که پاسخش «نه نیست، و بله هم نیست.» 

او گفت که تصمیم‌های نهایی هنوز اتخاذ نشده و افزود:  «به نظر من مهمترین امر از نظر آنچه که آموخته‌ایم این است که افراد عموما در اماکن اجتماعی بیماری را می‌گیرند، کسانی که به خانه شما می‌آیند، یا شما به بیرون می‌روید و در واقع معاشرت می‌کنید.»

«ما موارد نسبتا اندکی را دیده ایم که از طریق مدارس  سرایت کرده باشند، و موارد کمی از افراد در محیط‌های کار مبتلا شده‌اند.»

رانت شپز، وزیر حمل‌ونقل به بی‌بی‌سی گفت که کشور در یک «نقطه تعیین‌کننده» در مقابله با همه‌گیری به سر می‌برد و مقررات بیشتری ممکن است مورد نیاز باشد. 

 او وجود ردیفی از وزیران کابینه در مخالفت با اعمال محدوديتها را رد کرد و گفت دولت در تلاش است تا هم از جان مردم حفاظت کند و هم از وضعیت معیشت‌ آنها. 

اپوزیسیون چه گفت؟

حزب کارگر دولت را به پرهیز از تعطیلی سراسری دوم ترغیب کرده است. 

جاناتا اشورت، معاون وزارت بهداشت، «ناکامی دولت و شکست در برقراری سیستم تست‌گیری کافی» را دلیل افزایش ناگهانی موارد ابتلا خواند. 

 او گفت:‌ «اولویت حزب کارگر این است که باید تلاشی ملی برای جلوگیری از یک تعطیلی سرتاسری دیگر صورت گیرد. دولت باید هر آنچه را که لازم است برای جلوگیری از یک تعطیلی دیگر به کار گیرد، تعطیلی که ممکن است موجب آسیبی غیرقابل تصور به اقتصاد ما و رفاه مردم وارد سازد.» 

گزارش‌های بیشتر از پی‌ای

© The Independent

بیشتر از جهان