مورد عجیب اسپانیا: این همه پول را چطور خرج کنیم؟

«خرج کردن ۱۴۰ میلیارد یورو آسان نیست»

«بحران فعلی مربوط به پول نیست» بلکه بحران ایده است-REUTERS/Sergio Perez

منابعی در دولت اسپانیا می‌گویند که پس از کسب بخش بزرگی از صندوق نجات اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران ویروس کرونا، این کشور با یک مشکل نادر مواجه است؛ این که چگونه از تمام این پول استفاده کند.

یکی از منابع با اشاره به پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای کمک به اقتصاد و خروج از یک اقتصاد بی‌سابقه، گفت که «بحران فعلی مربوط به پول نیست» بلکه بحران ایده است.

این منابع گفتند در کشوری که از سال ۲۰۱۶ به این سو، به دلیل فلج طولانی‌مدت سیاسی موفق به تصویب بودجه کامل یک‌ساله نشده است، نیاز به جذب ناگهانی پول بیشتر شبیه یک چالش بزرگ است. اسپانیا از جمله کشورهایی است که آسیب سختی از همه‌گیری ویروس کرونا دیده است. این کشور بیش از ۶۴۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده که بزرگ‌ترین رقم ابتلا در غرب اروپا است، و این بیماری بیش از ۳۰ هزار نفر را در اسپانیا به کشتن داده است. اقتصاد در چهارماهه دوم سال ۵.۱۸ درصد افت کرد، که در قاره اروپا فقط بریتانیا از این لحاظ وضع بدتری داشته است. برای کمک به بهبود اسپانیا، این کشور حدود ۱۴۰ میلیارد یورو (۱۶۶ میلیارد دلار) در قالب وام و کمک‌هزینه، از بسته ۷۵۰ میلیارد یورویی نجات از ویروس کرونای اتحادیه اروپا، دریافت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کمک شامل ۴۳ میلیارد یورو کمک‌هزینه در دو سال آینده است، که برابر است با حدود هشت درصد از هزینه‌های سالانه.

منبع دولتی دیگری گفت: «خرج کردن این پول آسان نیست.»چهار منبع نزدیک به مدیریت این بودجه نیز اذعان کردند که در مورد نحوه به راه انداختن سازوکار پذیرش این همه پول نقد، نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی وجود دارد.

یک منبع دیگر که از نحوه اداره بودجه اطلاعات مستقیم دارد گفت که پروژه‌های اصلی دریافت پول، از قبل تعیین شده‌اند و اسپانیا بدون شک ضرب‌الاجل‌ها و الزامات وضع شده بروکسل را رعایت خواهد کرد.

نظارت بر اجرای دفتر سانچز کمیسیون اروپا به دولت‌های اتحادیه اروپا توصیه کرده است تا پول دریافتی از بسته نجات از ویروس کرونا را در انرژی سبز، حمل‌ونقل، و سرمایه‌گذاری در دیجیتال‌سازی صرف کنند. به گفته یک منبع دیگر، نخست‌وزیر پدرو سانچز، که در ماه ژوئیه برای دریافت بودجه نجات در اتحادیه اروپا سخت جنگید، دفتر خود، و یک گروه مشاور متشکل از مدیران شرکت‌های بزرگ که قرار است تشکیل شود را، مسؤول نظارت بر اجرای طرح نجات کرده است.

نادیا کالوینو، وزیر اقتصاد اسپانیا که در حال نهایی‌سازی یک طرح اصلاحات برای ارائه به بروکسل تا نیمه اکتبر است نیز، از نزدیک درگیر ماجرا است. طرح اصلاحات او باید پروژه‌های اصلی واجد شرایط برای دریافت پول اتحادیه اروپا را فهرست کند. خوزه موئیسز مارتین، مدیر شرکت مشاوره «ردتورد» که به مسؤولان دولتی خدمات ارائه می‌دهد گفت: «درحال حاضر، چالش این است که پول دریافت شده چگونه به طور کامل به کارگرفته شود، و باید پروژه‌هایی با جذب زیاد سرمایه وجود داشته باشند.»

بروکسل غیر از بودجه نجات، یک وام ۲۱ میلیارد یورویی در قالب وام نرم را برای تامین مالی طرح‌های پشتیبانی اقتصاد اسپانیا تصویب کرده است، که باید فشار بر خزانه‌داری را کاهش دهد، که ماه‌هاست برای این هدف قرض می‌گیرد.

یک منبع نزدیک به وزارت بودجه گفت که اخیرا درآمد بهتر از حد انتظار بوده است و صدور وام در ماه سپتامبر نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است اما در روز چهارشنبه، بانک مرکزی پیش‌بینی رشد ۲۰۲۱ خود را به ۱.۴ تا ۳.۷ درصد کاهش داد اسکار آرسی، کارشناس ارشد اقتصادی آن گفت که در بهترین حالت ممکن، کمک‌های نقدی اتحادیه اروپا می‌تواند رشد تولید ناخالص ملی را برای میان‌مدت دو درصد افزایش دهد، اما موفقیت، به انتخاب پروژه‌های درست سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

 رویترز

بیشتر از جهان