آمریکا تحریمهای جدیدی علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران اعلام کرد

وزارت دفاع ایران و پنج دانشمند ایرانی مشمول تحریمهای تازه شده‌اند

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توییتی تحریمهای جدید علیه ایران را اعلام کرد ERIN SCOTT / POOL / AFP

دولت ایالات متحده روز دوشنبه از اعمال تحریم‌های جدید بر تهران خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا این خبر را در یک نشست خبری مشترک با وزیران خزانه‌داری، بازرگانی و دفاع، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد.

آمریکا اعلام کرده بود که از امروز، روند بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران - موسوم به مکانیسم ماشه -  از سوی واشنگتن آغاز می‌شود.

مایک پمپئو در این نشست که در وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن برگزار شد گفت، امروز چند مقام دیگر مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران تحت تحریم قرار گرفتند.

وی حکومت ایران را یک «رژیم انقلابی افراطی، حامی نخست دولتی تروریسم و یهودستیزی در جهان» توصیف کرد و گفت توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ رفتار تهران را تغییر نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پمپئو با اشاره به اعلام آغاز مجازی روند بازگشت فوری تحریم‌های سازمان ملل متحد توسط آمریکا، از اضافه شدن دو مقام دیگر برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران خبر داد.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری (دارایی) آمریکا نیز تاکید کرد واشنگتن به ایران اجازه نخواهد داد جهان را با ارائه جدید موشک‌های بالیستیک و سلاح‌های متعارف به خطر اندازد.

او گفت که وزارت متبوع او امروز چند تن از افرادی که از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالیستیک ایران پشتیبانی می‌کنند و چند مقام ارشد ناظر بر این برنامه‌ها را تحریم کرد.

بنا بر اعلام وزیر خزانه داری آمریکا، سه معاون ارشد و سه شخصی که از فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران پشتیبانی می‌کنند به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند.

به گفته آقای منوچین، چند تن از کارخانه‌هایی که قطعات در رده نظامی و با کاربرد دوگانه را برای برنامه موشکی بالیستیک ایران فراهم کرده‌اند نیز امروز تحریم شدند.

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا گفت که تحریم‌های جدید شامل پنج دانشمند ایرانی هم می‌شود.

اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده‌ مرتبط با برنامه هسته‌ای:

محمد قنادی مراغه، معاون برنامه‌ریزی و نظارت استراتژیک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

جواد کریمی ثابت، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای

پژمان رحیمیان، مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران و معاونت سازمان

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده مرتبط با برنامه موشکی

گروه صنعتی ماموت، و زیر مجموعه آن «ماموت دیزل»

بهزاد فردوس و مهرزاد فردوس، دو تن از سهام‌داران ماموت

محمدرضا دزفولیان، مدیرعامل ماموت دیزل

محمد غلامی، از مسئولان قدیمی گروه صعنعتی شهید همت

اصغر اسماعیل‌پور مدیر مرکز تحقیقاتی شهید حاج علی موحد

روز یکشنبه، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد در گفتگو با رویترز تایید کرد که آقای ترامپ دوشنبه فرمانی اجرایی صادر خواهد کرد که به موجب آن، هر کسی با ایران معامله تسلیحات متعارف داشته باشد، مشمول تحریم‌های ثانوی آمریکا خواهد بود و از حضور در بازارهای آمریکا محروم خواهد شد.»

به گزارش رویترز، تحریم‌های جدید بخشی از تلاش دولت دونالد ترامپ برای محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران است، و یک هفته بعد از امضای توافق‌های عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل وضع می‌شود. به گزارش رویترز، این توافق‌ها ممکن است ائتلاف علیه ایران را توسعه دهد و رای‌دهندگان حامی اسرائیل در آمریکا را به حمایت از آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر تشویق کند.