امارات و اسرائیل جشنواره فیلم مشترک برگزار می‌کنند

ممکن است اسرائیل و دبی در آینده فیلم سینمایی یا برنامه‌های تلویزیونی مشترک بسازند

هواپیمای خطوط هوایی اسرائیل با پرچم‌های امارات، آمریکا و اسرائیل، با کلمه «صلح» به سه زبان-KARIM SAHIB / AFP

کمیسیون فیلم ابوظبی، صندوق فیلم اسرائیل، و دانش‌سرای فیلم و تلویزیون «سام اشپیگل» در اورشلیم، توافقنامه‌ای برای همکاری در زمینه آموزش و تهیه فیلم امضا کردند.

به گزارش رویترز، در بیانیه مشترکی که روز دوشنبه منتشر شد، آمده ‌است که این توافقنامه شامل طرح‌هایی برای یک جشنواره سالانه منطقه‌ای فیلم است که میان ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، و اسرائیل جابه‌جا می‌شود.

این اقدام در پی توافق دو کشور بر سر برقراری روابط دیپلماتیک و اقتصادی – که مسئولان دو کشور می‌گویند فرصت‌های اقتصادی چشمگیری فراهم خواهد آورد – صورت گرفت.

دو طرف برنامه‌هایی برای آموزش فیلمسازان دو کشور به مدت هفت ماه اجرا خواهند کرد که ممکن است در نهایت به تولید مشترک فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی میان دوبی و اسرائیل بینجامد.

به گفته این بیانیه، فیلمسازان اماراتی برای نخستین بار در «آزمایشگاه بین‌المللی فیلم» نماینده خواهند داشت، و یک فیلمساز اماراتی برای عضویت در هیئت داوران مسابقه سالانه «فیلم لب» دعوت شده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه اوت، اسرائیل و امارات متحده عربی با میانجی‌گری آمریکا، اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را عادی خواهند کرد، و دو هفته پیش، توافقنامه عادی‌سازی روابط را امضا کردند.

از آن زمان، امارات گفته ‌است که تحریم اقتصادی اسرائیل را لغو می‌کند، و مقام‌های دو کشور اظهار کرده‌اند که مشغول بررسی همکاری دوجانبه در زمینه‌های دفاع، انرژی، پزشکی، گردشگری، فناوری و سرمایه‌گذاری مالی‌اند.

از زمان اعلام توافق عادی سازی روابط، شماری از شرکت‌های اسرائیلی و اماراتی توافقنامه‌هایی امضا کرده‌اند.

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، چندی پیش گفت: «تا سه سال دیگر، تجارت میان اسرائیل و امارات متحده عربی به چهار میلیارد دلار در سال می‌رسد.»

«ایس‌ایر»، شرکت هوایی اسرائیلی هم گفته است که پروازهایی تجاری را میان تل‌آویو و امارات ذخیره کرده، و آماده سفرهای گردشگری بالقوه است.