بریتانیا: بررسی قرنطینه محلی و مقررات سخت تر برای مقابله با کرونا

«نشست‌های هر روزه نخست‌وزیری باید از سرگرفته شود تا مردم بتوانند از تحولات مطلع باشند»

طبق مقررات جدید قرنطینه در بریتانیا، میخانه‌ها و رستوران‌ها در بخش‌هایی از شمال‌غرب این کشور ملزم به تعطیلی کسب‌وکار در ساعت ده شب هستند-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

یک روز پس از انکار ریاکارانه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال تعطیلی دو هفته‌ای سراسری در سطح کشور، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، تایید کرد که اعمال «یک دوره کوتاه محدودیت‌های سختگیرانه» از قوانین موقت، در تلاش برای جلوگیری از افزایش نگرانی از انتشار ویروس کرونا، در دست بررسی است.

اولین بار نیست که در دوران همه‌گیری، راهبرد دولت از میان جلسات توجیهی انتخاب، سرتکان‌دادن‌ها و چشمک‌ها ظاهر می‌شود. اگر بوریس جانسون با مردم هم‌سطح شود و توضیح دهد که چرا برای تصمیم‌گیری درباره این مقررات بار دیگر، قبل از آن که وزیران و مشاورانش انتظار داشته باشند، به میز مذاکرات بازگشته است، بسیار بهتر خواهد بود. با توجه به این که به پایان اعلام وضعیت اضطراری ملی هنوز فاصله زیادی باقی است، احتمال قوی وجود دارد که کنفرانس‌های خبری روزانه به دفتر نخست‌وزیری بازگردند، تا مردم مستقیما از وزیران و کارشناسان علمی و پزشکی، از اوضاع مطلع شوند. این جلسات توجیهی در دوران اولیه همه‌گیری ویروس کرونا، به ایجاد حس تلاش ملی کمک می‌کرد، حسی که متاسفانه از بین رفته و لازم است که دولت برای موثر واقع شدن محدودیت‌های جدید برنامه‌ریزی‌شده، آن را مجددا ایجاد کند.

طبق مقررات اخیر قوانین محدودکننده محلی در شمال در تاریخ ۲۲ سپتامبر اجرایی می‌شوند، و به موجب آن اعضای خانوارهای مختلف اجازه شرکت هم‌زمان را در گردهمایی‌های خانگی و همچنین مهمانی در حیاط‌ ندارند، هم‌زمان میخانه‌ها و رستوران‌ها در بخش‌هایی از شمال‌غرب کشور ملزم به تعطیلی کسب‌وکار در ساعت ده شب هستند. آقای جانسون هنوز امیدوار است که از قرنطینه و تعطیلی سراسری دوم پرهیز شود، و با در نظر گرفتن اثرات مخرب آن بر اقتصاد، برای این کار دلایل خوبی دارد. اما با ارقام اعلام شده توسط مرکز آمار ملی مبنی بر شش هزار مبتلای جدید روزانه از تاریخ چهارم تا دهم سپتامبر، که تقریبا دوبرابر هفته قبل از آن است، به نظر می‌رسد که ناگزیر داریم به سوی چیزی شبیه به تعطیلی سراسری حرکت می‌کنیم. سرعت افزایش موارد ابتلا، و نه شمار واقعی مبتلایان، موجب به صدا درآمدن زنگ خطر شده است.

قرنطینه‌های محلی در «مناطق مورد مداخله» با نرخ بالای آلودگی، اکنون در بخش‌های وسیعی از بریتانیا، و همچنین بخش‌هایی از اسکاتلند و ولز حاکم است. اما این قرنطینه‌های محلی، و «قانون شش» که از این هفته اعمال شد، تاثیر کافی برای جلوگیری از روند گسترش ویروس را ارائه نداده‌اند. یک دوره کوتاه اعمال مقررات موقت، ممکن است از هفته آینده اعمال شود، که به موجب آن گردهمایی اعضای دو خانوار مختلف، و همچنین فعالیت میخانه‌ها و رستوران‌ها منع شود ولی مدارس و بیشتر مغازه‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند فعالیت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از افراد، از جمله برخی قانونگذاران محافظه‌کار، چنین مداخله‌ای را حمله‌ای غیرضروری به آزادی‌های خود می‌دانند که به اقتصاد آسیب وارد خواهد کرد. در عین حال، اگر دولت بریتانیا بخواهد از تکرار اشتباهات اولیه خود بپرهیزد، از جمله تاخیر در اعمال قرنطینه سراسری ماه مارس، باید هرچه زودتر وارد عمل شود. بهتر است ریشه‌های افزایش فعلی موارد ابتلا در همین ابتدا چیده شوند، نه این که بعدتر یک تعطیلی سراسری تمام عیار حاکم شود که احتمالا بیشتر هم طول خواهد کشید.

اقدام سریع همچنین برای ذخیره آزمایش‌های کافی و عملیات رهیابی افراد مبتلا و کسانی که با آنان در ارتباط بوده‌اند، زمان کافی می‌خرد، این همان چیزی است که می‌بایستی در طول دوران نسبتا آرام تابستان انجام می‌شد. این کوتاهی ناخوشایندی است، غفلتی که نمی‌تواند تنها با ادعای مضحک وزیران مبنی بر موفقیتشان، از چشم مردم به خشم آمده، پنهان بماند.

دیدو هاردینگ، رییس بخش آزمایش و رهگیری بیماران در سازمان خدمات سلامت همگانی، انگشت اتهام را به سوی گروه مشاوره علمی در امور اضطراری نشانه رفت، و گفت که عملیات تحت مدیریت او اهداف ظرفیتی خود را بر مبنای پیش‌بینی‌های درخواستی گروه فوق قرار داده است. با این حال دیگر کارشناسان، از جمله دیوید کینگ، مشاور ارشد دولت در امور علمی، به نیاز افزایش ظرفیت در ماه جاری که زمان بازگشت به مدارس است، تاکید کرده است.

بیایید امیدوار باشیم که مشکلات حاضر درباره آزمایش خیلی زود، برطرف شوند. اگر این مشکلات حل نشود، مردم به دولت اعتماد نخواهند داشت. محدودیت‌های پیش رو، تنها با فرمان‌های وزارت‌خانه‌ای حل نمی‌شوند. برای اثرگذاری، آقای جانسون به حمایت مردم نیاز دارد و این که مردم باور داشته باشند که دولت راهبردی درست را در پیش گرفته، همان چیزی که در حال حاضر فاقد آن است.

© The Independent