خامنه‌ای: پذیرش قطعنامه ۵۹۸، عاقلانه بود

رهبر جمهوری اسلامی باز هم به‌صورت ویدئوکنفرانس سخنرانی کرد

عکس از همشهری آنلاین

۴۰ سال پس از آغاز جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نسبت به تحریف تاریخ جنگ هشدار داد و گفت یکی از بزرگ‌ترین تحریف‌ها این است که عملکرد ایران در جنگ را غیرعقلانی بدانیم.

او که همچون تمامی جلسات هفت ماه گذشته به‌صورت ویدئو کنفرانس برای جمعی از فرماندهان نظامی سخن می‌گفت با اشاره غیرمستقیم به انتقادها از انجام برخی عملیات نظامی که لو رفتن عملیات و یا شکست در آن‌ها روشن بود گفت که «بعضی‌ها با استناد به یک خطای یک جمعی، مجموعه دفاع مقدس را متهم می‌کنند به بی‌تدبیری.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های گذشته اسناد و اطلاعات مختلفی درباره اشتباهات نیروهای سپاه و فرمانده وقت آن در برنامه‌ریزی و اجرای دو عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ منتشر شده است. ایران در این دو عملیات هزاران نفر از نیروهای خود را از دست داد و نتوانست به اهداف عملیاتی‌اش برسد.

علی خامنه‌ای در  سخنانش شیوه غیرمعمول نیروهای نظامی ایران در جنگ را «تاکتیک‌های ابتکاری و شجاعانه» خوانده است.

او همچنین به یکی از پرمناقشه‌ترین بحث‌های سال‌های گذشته درباره شرایط پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸ هم اشاره کرد و گفت که «قبول قطعنامه هم در پایان کار در آن شرایط  که امام (ره) از آن تعبیر کردند به نوشیدن جام زهر، این هم مدبرانه بود در آن مقطع مدبرانه بود باید انجام می‌گرفت. اگر مدبرانه نبود اگر عاقلانه نبود امام انجام نمی‌داد. ما از نزدیک شاهد بود و می‌دیدم که چه دارد می‌گذرد.»

بخشی از گروه‌های سیاسی اصولگرا و رسانه‌های وابسته به سپاه در دو دهه گذشته، موافقت روح‌الله خمینی با پذیرش آتش‌بس و خاتمه جنگ را ناشی از فریب اطلاعاتی و برنامه از پیش‌طراحی شده هاشمی رفسنجانی اعلام کرده‌اند.

در سال ۱۳۶۷ و یک ماه پیش از پذیرش قطع‌نامه، محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران طرحی برای پیروزی ایران در جنگ به رهبر وقت جمهوری اسلامی ارائه داد که در آن خواسته شده بود که علاوه بر گسترش سازمان رزم سپاه، چند صد هواپیما، تانک و دیگر ادوات زرهی، موشک‌های هسته‌ای و لیزری در اختیار این نیرو قرار بگیرد تا در سال‌های بعد بتوان بر عراق غلبه کرد.

خمینی این درخواست سپاه را با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت بودجه و امتناع کشورها از فروش تسلیحات نظامی، غیرواقعی ارزیابی و نهایتاً با ختم جنگ موافقت کرد.

بیشتر از