نپال؛ مسیر ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

شرکت‌های نپالی با ارایه اسناد جعلی، مبدا کالاها را دبی نشان می‌دادند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در نپال در دیدار با مقامات این کشور-عکس از اعتماد آنلاین

گزارش‌های تحقیقاتی منتشر شده از نپال نشان می‌دهد که تعدادی از شرکت‌ها و بانک‌های نپالی در دور زدن تحریم‌های آمریکا، بخصوص تحریم‌هایی که درباره تجارت با ایران و چین وضع شده، مشارکت داشته‌اند.

بر اساس گزارشی که امروز ۳۱ شهریورماه از سوی خبرگزاری ANI منتشر شده، گفته می‌شود که برخی از بانک‌ها و شرکت‌ها در نپال در انتقال پولی که احتمالا از خارج کشور آمده مشارکت داشته‌اند.

این تحقیق توسط مرکز روزنامه نگاری تحقیقی نپال (CIJ)، کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ) و رسانه دیجیتال BuzzFeed انجام گرفته‌است.

بر اساس یک سند بسیار محرمانه که از سوی «شبکه اجرای جرایم مالی» (نهاد دولتی که سیستم معاملات مالی در ایالات‌متحده را رصد می‌کند) تهیه شده، این گزارش تحقیقاتی «پرونده‌های FinCEN» نام گرفته‌است.

بر اساس این گزارش، در بازه زمانی دسامبر ۲۰۰۶ تا مارس ۲۰۱۷ تعداد ۹ بانک و ۱۰ شرکت، و هم‌چنین افراد مختلفی در نپال کشف شده‌اند که وجوهی مشکوک را به نام تجارت مرزی ارسال و دریافت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش ۲۵ صفحه‌ای حاکی از آن است که ۱۰ شرکت و بانک نپالی به طور مستقیم در ارسال و دریافت پول مشارکت داشته‌اند: «این تحقیق نشان می دهد که برخی از نهادهای تجاری نپالی با قاچاق بین‌المللی طلا، عتیقه‌جات، قیر و تجهیزات مخابراتی در ارتباط هستند. بانک استاندارد چارتر، بانک پرایم کامرشیال، بانک کاتماندو، بانک نپال اینوستمنت، بانک اورست، بانک مگا، بانک هیمالیایی، بانک توسعه اپکس دولوپمنت کاسکی و بانک نپال بنگلادش در فهرست بانک‌هایی هستند که در انتقال پول مشکوک مشارکت دارند.»

بر اساس این گزارش، گفته می‌شود که مبلغی حدود ۲۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در مدت ۱۱ سال از طریق این بانک‌ها و شرکت‌ها مبادله شده است.

در میان شرکت‌هایی که در این گزارش از آن‌ها نام برده شده، شرکت‌ّهای خصوصی برادران رائونیار و شرکت تاجران سوبها شامبرید مستقر در منطقه پارسا در نپال معاملات مشکوکی را از طریق یک شرکت مستقر در دبی به نام Kite International FZE انجام داده‌اند. 

تجارت اصلی آن‌ها واردات و صادرات فرآورده‌های نفتی از جمله قیر، روغن موتور وسایل نقلیه، روان کننده‌ها و روغن فرآوری لاستیک است.

در این گزارش آمده‌است: «از طریق این شرکت‌های مشکوک ، خانواده رائونیار پول مشکوکی را به نام واردات و صادرات قیر و فرآورده‌های نفتی در نپال انتقال داده است. برادران رائونیار و شرکت تاجران سوبها شامبرید چندین بار در بانک استاندارد چارترد کاتماندو، در بازه زمانی ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۰ تا ۴ سپتامبر ۲۰۱۴ ال‌سی باز کرده‌اند. در این دوره چهار ساله، این دو شرکت ۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار آمریکا به کشورهای مختلف ارسال کرده‌اند.»

در ادامه این گزارش به اطلاعات حساسی درباره این شرکت‌ها اشاره شده‌است. شرکت رائونیار کالاهایی را از ایران آورده است - کشوری که ایالات متحده ممنوعیت تجارت را درباره آن وضع کرده است. با این حال، اسناد جعلی ارایه شده که نشان می‌داده کالاها از دبی وارد شده‌اند.

نارایانجی رائونیار، یکی از مدیران شرکت‌های خانوادگی رائونیار به رسانه‌های نپالی گفته که این شرکت‌ها ۵-۴ سال پیش بسته شده‌اند. 

این گزارش تحقیقاتی همچنین افزوده‌است که شرکتی به‌نام ZTE که یکی از شرکت‌های بزرگ تامین وسایل مخابراتی در نپال است، به مدت سه سال و چهار ماه، از ۴ نوامبر ۲۰۱۳ تا ۲۷ فوریه ۲۰۱۷ در این تجارت مشکوک فعالیت می‌کرده‌ است. این شرکت تجهیزات مخابراتی را از ایالات‌متحده خریده و گفته می‌شود که به ایران فروخته ‌است. 

این معامله مدتی پس از زلزله شدید رخ داده ‌است. پس از زلزله، نپال باید برج مخابراتی Ncell را بازسازی می‌کرد و نیازمند واردات تجهیزات مخابراتی بود.

ZTE  در این خصوص پاسخی به رسانه‌ها نداده‌ است.