ادعای خنثی‌سازی یک حمله تحت حمایت سپاه در بحرین

«در یورش پلیس ۹ شبه‌نظامی دستگیر شدند و گفته می‌شود ۹ فرد دیگر ملیت ایرانی دارند»

وزیر امور خارجه بحرین (دومین نفر از راست) در کنار همتای اماراتی خود و رهبران آمریکا و اسرائیل پس از امضاء توافق صلح-SAUL LOEB / AFP

تلویزیون دولتی عربستان سعودی و رسانه‌های محلی خبر دادند که بحرین طرحی را که گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران برای انجام حملات تروریستی روی دیپلمات‌ها و خارجی‌های مقیم جزیره در پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا برنامه‌ریزی کرده بودند، متوقف کرده است. این در حالی است که فقط چند روز از عادی‌سازی روابط این پادشاهی با اسرائیل می‌گذرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جزئیات این حمله مورد ادعا روشن نیست و وزیر کشور بحرین و رسانه‌های دولتی حاضر به تأیید دستگیری‌ها نشدند. این خبرگزاری آمریکایی می‌افزاید، مقامات دولتی بحرین، که پیوسته ادعا می‌کنند نقشه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را به هم می‌ریزند، به تقاضای توضیح بیشتر پاسخ ندادند.

این در شرایطی است که تنش بین ایران و ایالات متحده پس از بیانیه آمریکا مبنی بر از سر گیری تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل همچنان در اوج قرار دارد. سایر قدرت‌های جهانی با فعال کردن مجدد این تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند. آن طور که گزارش شده، شبه‌نظامیان به دنبال انتقام‌گیری از آمریکا پس از حمله پهپادی آنها هستند که منجر به کشته شدن  قاسم سلیمانی در دی‌ماه گذشته شد. هم‌قطاران فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدت‌هاست که تهدید به انتقام می‌کنند.

روز گذشته تلویزیون دولتی عربستان فیلمی را پخش کرد که ظاهرا یورش پلیس به یک خانه با ورودی مخفی را نشان می‌داد. در این فیلم اسلحه و مواد منفجره‌ای به نمایش گذاشته شد که ظاهرا در جریان یورش پلیس مصادره شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تلویزیون عربستان، در یورش پلیس ۹ شبه‌نظامی دستگیر شدند و گفته می‌شود ۹ فرد دیگر ملیت ایرانی دارند.

رسانه‌های دولتی ایران گزارش دستگیری‌ها در بحرین را تأیید کرده‌اند، اما هیچ یک از مقامات در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند. آسوشیتدپرس خبر داد نماینده ایران در سازمان ملل درخواست آنها را برای اظهارنظر بدون پاسخ گذاشته است.

روزنامه «اخبار الخلیج» متمایل به دولت بحرین با اشاره به اظهارات وزیر کشور گزارش کرده که مسؤولین پس از کشف یک بمب در خیابان که معتقدند برای حمله به «مستشاران خارجی» کار گذاشته شده بود، به نقشه آنها پی بردند. به نوشته این روزنامه، وزیر کشور، سپاه پاسداران را متهم به حمایت از شبه‌نظامیان کرده است. این روزنامه همچنین گفته شبه‌نظامیان برای سوءقصد به مأموران حفاظتی مقامات دولتی نیز نقشه کشیده بودند.

از آنجا که در گزارش اخبار الخلیج به حوادثی اشاره شده که به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردند، مشخص نیست که دستگیری‌ها و نقشه‌های مزبور در چه زمانی انجام شده‌اند. این روزنامه، شبه‌نظامیان را به تشکیلات الاشتر وابسته می‌داند، گروهی شیعه که مسؤولیت تعدادی از بمب‌گذاری‌ها و حملات در بحرین را قبول کرده‌اند. الاشتر پذیرفته در دو حمله‌ای که منجر به کشته شدن پلیس شد دست داشته و ایالات متحده این گروه را تحریم کرده است.

بحرین پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست، که به گشت‌زنی در آب‌های خاورمیانه می‌پردازد. مقامات آمریکایی پیش‌تر اظهار نگرانی کرده بودند که دریانوردان و تفنگداران وابسته به این پایگاه در منامه، همچنین سایر افرادی که نیروی ۷ هزار نفره آمریکا در این منطقه را تشکیل می‌دهند، ممکن است مورد حمله قرار بگیرند. ربکا رباریچ، سخنگوی ناوگان پنجم، حاضر به اظهارنظر نشد و موضوع را به مقامات بحرینی ارجاع داد.

بحرین، جزیره‌ای در نزدیکی سواحل عربستان سعودی، همین هفته گذشته، به عادی سازی روابط خود با اسرائیل پرداخت. این اقدام همزمان با امارات متحده عربی انجام شد که هر دو به سیاست‌های ایران سوءظن دارند.

وزیر خارجه اسرائیل حاضر به اظهارنظر در مورد دستگیری‌های بحرین نشد.

پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، حاکمان بحرین جمهوری اسلامی ایران را به مسلح کردن شبه‌نظامیان در این جزیره متهم کرده‌اند. تهران این اتهامات را رد می‌کند.