«سنای آمریکا نامزد ترامپ برای دیوان عالی را تایید خواهد کرد»

با درگذشت روت بیدر گینزبرگ، تنها سه قاضی لیبرال در دیوان عالی باقی مانده اند.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا-REUTERS/Al Drago

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، اعلام کرد که بعد از درگذشت قاضی روث بیدر گینزبرگ، این مجلس که اکنون تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، بر روی نامزد دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی ایالات متحده رای خواهد گرفت.

او با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «امریکاییان دوباره در انتخابات ۲۰۱۶ به حفظ اکثریت ما [در سنا] رای دادند و در سال ۲۰۱۸ این اکثریت را بیشتر هم کردند، چرا که ما قول دادیم با رئیس جمهوری ترامپ همکاری کنیم تا سیاست‌های او را اجرایی سازیم، و به ویژه از انتصاب‌های بی‌نظیر او برای قضات فدرال در سراسر کشور حمایت کنیم. نامزد رئیس جمهوری ترامپ در مجلس سنای ایالات متحده به رای گذاشته خواهد شد.»

این جمهوری‌خواه اهل ایالت کنتاکی در سال ۲۰۱۶، بعد از آن که آنتونین اسکالیا، قاضی جمهوری‌خواه دیوان عالی در ماه فوریه همان سال درگذشت، تمام سعی خود را کرد تا جلو انتصاب نامزد باراک اوباما، رئيس جمهوری سابق، به دیوان عالی کشور را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاک شومر، سناتور دموکرات اهل ایالت نیویورک و رهبر اقلیت در مجلس سنا، همان حرف‌های چهار سال پیش سناتور مک‌کانل را به یاد آورد و درخواست کرد که سنا پر کردن جای خالی قاضی دیوان عالی را به بعد از انتخابات ۲۰۲۰ موکول کند که تنها ۶ هفته دیگر است.

او پاسخ داد: «مردم امریکا هم باید صدای خود در انتخاب قضات دیوان عالی را به گوش برسانند. به همین دلیل، این کرسی خالی نباید پر شود تا ما رئیس جمهوری جدیدی داشته باشیم.»

از میان صد کرسی سنای آمریکا، ۵۱ رای برای تایید یک نامزد دیوان عالی کافی است.

رئیس جمهوری اخیرا فهرست خود را از نامزدهای احتمالی رو کرد که شامل سناتورهای فعلی جمهوری‌خواهان، تد کروز و تام کاتن است.

سناتور مک‌کانل گفت: «در آخرین انتخابات میان‌دوره‌ای قبل از مرگ قاضی اسکالیا در ۲۰۱۶، امریکاییان جمهوری‌خواهان را به اکثریت مجلس سنا انتخاب کردند، چون ما وعده دادیم که در آخرین روزهای دوره دوم حکومت رئیس جمهوری علیل و ناتوان، نظارت و تعادل را برقرار سازیم. ما به وعده خود عمل کردیم . از سال ۱۸۸۰، هیچ مجلس سنایی نامزد رئیس جمهوری از حزب مخالف را برای دیوان عالی در سال انتخابات ریاست جمهوری تایید نکرده است.»

سه سناتور جمهوری‌خواه، یعنی سوزان کالینز، چاک گرسلی و لیزا مورکاوسکی، به طور ضمنی اشاره داشته‌اند که ممکن است تا بعد از انتخابات از تایید هر نامزدی برای دیوان عالی سر باز زنند. اگر سناتور جمهوری‌خواه چهارمی به این فهرست اضافه شود، می‌توان جلو تایید نامزد احتمالی را گرفت.

سناتور مورکاوسکی گفت: «باید انصاف رعایت شود.»

قاضی گینزبرگ که چهره‌ای قدرتمند در دیوان عالی کشور و یکی از چهار زنی بود که در آن قضاوت کرده‌اند، بعد از مدت‌ها مبارزه با سرطان روده، لوزالمعده و ریه، در روز ۱۸ سپتامبر درگذشت. او هنگام مرگ ۸۷ سال داشت.

مرگ این قاضی مهم لیبرال در دیوان عالی باعث شد تنها ۳ قاضی متمایل به لیبرال‌ها در بین ۸ قاضی باقی مانده، وجود داشته باشند.

© The Independent