یکی از مدیران ارشد نوکیا شرکت هوآوی را به «بی‌دقتی» و «ابهام» متهم کرد

نوکیا می‌گوید نظر این مدیر، بازتاب دهنده موضع این شرکت نیست

AFP

نوکیا می‌گوید نظرات یکی از مدیران  ارشد این شرکت در مورد خطرات امنیتی موجود در محصولات شرکت چینی هوآوی، موضع این شرکت نیست.

مارکوس ویلدون، مدیر ارشد فناوری نوکیا، در مصاحبه با بی‌بی‌سی، هوآوی را به باد انتقاد گرفت و ادعا کرد که نوکیا به عنوان ارائه ‌دهنده خدمات شبکه همراه نسل ۵ نسبت به رقیب چینی خود «گزینه امن‌تری» است.

این شرکت چندملیتی فنلاندی در زمینه تأمین تجهیزات نسل پنجم شبکه‌های همراه در سطح جهان با هوآوی و اریکسون در رقابت است، اما دولت آمریکا عملا شرکت هوآوی را از مشارکت در تأمین زیرساخت شبکه همراه جدید آمریکا محروم کرده است. دولت دونالد ترامپ همچنین تلاش کرده است کشورهای دیگر را قانع کند تا از اقدام کشورش برای حذف شرکت هوآوی پیروی کنند.

آقای ملدون ضمن اشاره به ضعف‌های امنیتی موجود در تجهیزات هوآوی، به بی‌بی‌سی گفت: «صادقانه بگویم، به نظر می‌رسد بخشی از این ضعف‌ها ناشی از بی‌دقتی است. آنها برخی از مشکلات موجود در محصولاتشان را رفع نکرده‌اند و آنها را ارتقا نداده‌اند».

وی افزود: «اما بعضی دیگر از آنها واقعا نوعی مبهم‌سازی عمدی است. آنها تظاهر می‌کنند که نسخه آنها امن است در حالی که چنین نیست».

هوآوی به این متهم شده است که راه نفوذ بدافزارهای «بَکدور» به تجهیزات خود را باز گذاشته که به دستگاه‌های اطلاعاتی چین این امکان را می‌دهد که از ارتباطات جاسوسی کنند. طبق گزارشی که این هفته منتشر شد، شرکت امنیتی «فاینایت استیت» به این نتیجه رسیده است که در بیش از نیمی از کیت‌های هوآوی بکدورها و ضعف‌هایی وجود دارند که امکان دسترسی به آنها از راه دور را فراهم می‌کنند.

این شرکت هرگونه ارتباط با سرویس‌های امنیتی را رد می‌کند و می‌گوید تجهیزات آن امن هستند.

اما آقای ویلدون می‌گوید دولت بریتانیا باید موضوع امنیت را خیلی جدی بگیرد. او می‌‌گوید «تا زمانی که این ضعف‌های امنیتی وجود دارند یا، با توجه به سابقه شرکت‌های چینی، احتمال وجود این ضعف‌ها بالاست، دولت بریتانیا باید در استفاده از تجهیزات فروشندگان چینی در زیرساخت شبکه خود احتیاط کند».

او همچنین ادعا کرد که محدودیت‌های اعمال شده علیه هوآوی امتیازهای ناعادلانه‌ای را که این شرکت از آنها بهره‌مند بود خنثی می‌کند.

او می‌گوید «در گذشته، ما از مزایایی که در زمینه سازوکارهای تأمین بودجه برای چینی‌ها فراهم بود، محروم بودیم».

در ماه آوریل، شرکت هوآوی در برابر ادعاهایی که می‌گویند بخشی از بودجه‌ آن توسط ارتش و کمیسیون امنیت ملی چین تامین می‌شود، واکنش شدید نشان داد.

به دنبال مصاحبه آقای ویلدون، نوکیا بیانیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه سخنان وی بازتاب دهنده موضع رسمی این شرکت نیست.

این شرکت اعلام کرد: «تمرکز نوکیا بر یکپارچگی محصولات و خدمات خود است و نظری در مورد هرگونه ضعف احتمالی در محصولات رقبای خود ندارد».

هوآوی سخنان آقای ویلدون را «گمراه کننده» وصف کرده است.

سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای اظهار داشت: «ما معتقدیم که تأمین شبکه‌ای امن و انعطاف‌پذیر تنها از طریق همکاری همه طرف‌های فعال در این صنعت و تلاش برای ایجاد استانداردهای مشترک جهت حفظ حریم خصوصی و امنیت سایبری امکان‌پذیر است. تنها در این صورت می‌توانیم به طور یکسان در مورد همه طرف‌های دخیل قضاوت کنیم. ما سابقه اثبات‌شده‌ای‌ در ارائه محصولات امن، قابل اعتماد و با کیفیت به همه‌ی اپراتور‌های بزرگ مخابرات در اروپا داریم. امنیت سایبری همچنان مهمترین اولویت هوآوی است و اینجا، در انگلستان، ما در مقایسه با همه‌ی رقبایی که در این بخش فعالیت می‌کنند، تحت شدیدترین نظارت‌ها هستیم».

طبق گزارش‌ها، با وجود نگرانی‌های ایالات متحده، دولت بریتانیا در نظر دارد که به هوآوی اجازه دهد تا بخش‌های غیرمرکزی شبکه نسل ۵ بریتانیا را تأمین کند.

تجهیزات این شرکت با دقت توسط هیئتی متشکل از کارکنان ستاد ارتباطی دولت بریتانیا بررسی شده است. این هیئت نظارتی به خاطر «ضعف‌های» امنیتی تجهیزات هوآوی از آنها انتقاد کرده است اما هیچ بکدوری در آنها نیافته است.

© The Independent

بیشتر از جهان