انتخابات فراگیر، بهترین راه حل برای بحران داخلی فلسطین

برگزاری انتخابات، مانع دخالت‌های خارجی برای تغییر رهبری فلسطین می‌شود

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

به دنبال اظهارات دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، مبنی بر این‌که واشنگتن مسئله‌ای جایگزینی محمود عباس، رئیس کنونی تشکیلات خودگردان فلسطینی را با محمد دحلان، رهبر برکنار شده جنبش فتح، تحت بحث و بررسی دارد، سازمان حماس با استناد به توافق جناح‌های فلسطینی در نشست اخیر دبیران کل گروه‌های سیاسی در سوم ماه سپتامبر جاری، خواستار تصمیم‌گیری در مورد پرونده انتخابات فلسطین شد. طبق اطلاعاتی که به ایندپیندنت عربی رسیده است، جنبش حماس با ارسال نامه‌ای به رهبری فلسطین، از محمود عباس خواسته است با صدور فرمانی، تاریخ برگزاری انتخابات جامع (قانونگذاری، ریاستی و شورای ملی) را در سرزمین های فلسطین تعیین کند، مشروط بر این‌که انتخابات مورد نظر قبل از پایان سال جاری و در سایه توافق جناح‌های سیاسی برگزار شود.

از سوی دیگر، حماس معتقد است که رفتن به انتخابات جامع مسیر برنامه‌های آمریکا که هدف از آن‌ تغییر ساختار رهبری فلسطین است را قطع خواهد کرد، به ویژه این‌که برگزاری انتخابات یک پیش‌شرط ضروری برای پایان دادن به دوران تفرقه با فتح و متحد کردن تلاش‌های سیاسی بر اساس یک تصمیم رسمی است.

صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس، گفت: "لازم است پیش از پایان سال جاری، با برگزاری انتخابات در همه نهادهای فلسطینی، مسیر دستیابی به یک تحول مثبت سیاسی، پایان دادن به اختلافات و اتخاذ اقدامات لازم برای احیای سازمان آزادی‌بخش فلسطین هموار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، حسن یوسف، یکی از رهبران جنبش حماس، گفت: برگزاری انتخابات آزادانه و به‌گونه که مردم سرنوشت خود را بر اساس ارزش‌ها و منافع ملی تعیین کنند، می‌تواند نقش اساسی در برطرف کردن بسیاری از چالش‌ها داشته باشد وی (با اشاره به نظرات دیوید فریدمن) گفت که هر گونه دخالت خارجی در امور فلسطین مردود و غیرقابل پذیرش است.

همچنان، حازم قاسم، سخنگوی حماس می‌گوید که برگزاری انتخابات می‌تواند مسیر حل چالش‌ها و بحران‌ها، به ویژه در نوار غزه را هموار کند و به اختلافات کنونی پایان دهد و با توجه این‌که برگزاری انتخابات یک ضرورت اساسی برای بیرون‌رفت از وضعیت کنونی محسوب می‌شود، محمود عباس بایستی با صدور حکمی تاریخ برگزاری انتخابات فراگیر فلسطین را تعیین کند.

حازم قاسم بدین باور است که انتخابات باید امور فلسطین را سر وسامان دهد و ساختار سازمان آزادی‌بخش فلسطین را طوری اصلاح کند که همه‌ای طیف‌ها و گروه‌ها را شامل شود و بتواند از فلسطین در مجامع بین‌المللی به صورت همه‌جانبه و فراگیر نمایندگی کند و از موضع فلسطین در تمام نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دفاع کند. وی خاطرنشان کرد که پس از توافق اخیر میان جناح‌های سیاسی، محمود عباس دیگر هیچ مانعی برای تعیین تاریخ برگزاری انتخابات ندارد.

البته این تنها جنبش حماس نیست که باور دارد برگزاری انتخابات، می‌تواند برنامه‌های آمریکا را متوقف کند، بلکه جناح‌های مختلف سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز معتقدند که رفتن به سوی انتخابات، بهترین راه حل برای بحران سیاسی کنونی است و فلسطین در حال حاضر، نیاز به یک دولت جدیدی با برنامه‌های سیاسی فراگیر دارد تا مانع عملی شدن طرح‌های آمریکا در فلسطین شود.

در همین حال، مصطفی برغوثی، دبیر کل طرح ملی فلسطین، گفت: در چارچوب توافق‌های ملی برای بیرون‌رفت از بحران سیاسی، گفت‌وگو میان جناح‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین به هدف فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات جریان دارد. وی افزود: در صورت عدم موفقیت به اجرای این تصمیم، انتخابات به صورت مرحله‌ای برگزار خواهد شد، طوری‌که در گام نخست، انتخابات پارلمانی، سپس انتخابات ریاستی و در نهایت، انتخابات شورای ملی که به عنوان عالی‌ترین نهاد نمایندگی از فلسطینیان در داخل و خارج و در سرزمین‌های اشغالی ۴۸، شناخته می‌شود، برگزار خواهد شد.

طبق اطلاعاتی که به ایندیپندنت عربی رسیده است، جناح‌های فلسطینی در صدد برگزاری انتخابات الکترونیکی هستند تا اسرائیل نتواند مانع شرکت ساکنان بیت المقدس در انتخابات شود. حازم قاسم، سخنگوی حماس تأیید می‌کند که ساکنان بیت المقدس بایستی حتما در انتخابات شرکت داشته باشند، زیرا مشارکت آن‌ها در انتخاب رهبری فلسطین و رأی آن‌ها در روند سیاسی، به ویژه در مرحله فعلی حائز اهمیت است.

در سال ۲۰۱۹، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هنگام سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایده برگزاری انتخابات را به عنوان بهترین شیوه برای پایان دادن به ناسازگاری‌های داخلی و عبور از وضعیت ناهنجاری که فلسطین با آن روبه‌رو بود، مطرح کرد، اما ممانعت اسرائیل از مشارکت ساکنان بیت المقدس مانع برگزرای انتخابات شد.

در آن زمان، محمود عباس به حنا ناصر، رئیس کمیسیون انتخابات، دستور داد به نوار غزه برود و از موضع حماس مطلع شود، در جریان ملاقات با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به وی گفت: "ما برای محمود عباس پاسخ کتبی فرستاده و موضع خود را به صراحت بیان داشتیم و تمام تلاش‌های خود را برای غلبه بر موانعی که فراروی این طرح بزرگ ملی قرار گیرد، انجام خواهیم داد، زیرا با توجه به چالش‌های کنونی، برگزاری انتخابات فراگیر که تمام فلسطینیان در آن شرکت داشته باشند، یک نیاز مبرم و اساسی برای خروج از بن‌بست سیاسی و تشکیل یک نظامی سیاسی جامع در فلسطین است. "

در پیوند به مشارکت حماس در انتخابات آینده، به ویژه در انتخابات ریاستی، هانی العقاد، نویسنده و ناظر امور فلسطین می‌گوید که حماس مدتی است آمادگی خود را برای پیوستن به جنبش فتح و اتحاد گروه‌های فلسطینی به عنوان یک طرح استراتژیک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح می‌کند. البته پذیرش اتحاد با جنش فتح، این زمینه را برای حماس فراهم می‌کند تا بدون نیاز به تغییرات اساسی در استراتژی رابطه با اسرائیل، فعالیت‌های خود را ادامه دهد. البته حماس در این اواخر دست به ایجاد تغییرات بسیاری در برنامه‌های سیاسی خود زده و گمان نمی‌رود برای شرکت در انتخابات در صدد تغییرات بیشتری شود.

العقاد در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: مشارکت حماس در شورای قانونگذاری و شوراهای شهر، جنبش حماس را وادار به ادامه کل روند انتخابات می‌کند و البته مشارکت در انتخابات شورای قانونگذاری و اصرار بر ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان آزادی‌بخش فلسطین، مستلزم شرکت در انتخابات آینده است.

© IndependentArabia