همتی وعده گشایش اقتصادی داد؛ دلار از ۲۷ هزار تومان هم گذشت

در همین حال درآمد ماهانه برخی کارگران در ایران به ۶۰ دلار رسیده است

عکس از تسنیم

رئیس کل بانک مرکزی ایران با اعلام خبر «گشایش ارزی» که از چند روز پیش وعده آن به مردم داده شده ‌بود، «شرایط این روزها» را به «نهایت جنگ روانی و فشار آمریکا» نسبت داد. همزمان، نرخ دلار در بازار تهران از ۲۷ هزار تومان فراتر رفت.

گشایشی که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، از آن خبر داد این بود: «در حوزه بین‌المللی رایزنی‌های ارزی ما در بعضی کشورها در آستانه ثمردهی بوده و از طرف دیگر میزان صادرات نفت و فرآورده‌های آن بهتر و روند بازگشت ارز صادرکنندگان سرعت گرفته است.»

این در حالی است که فروش نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در چند ماه گذشته به‌شدت کاهش یافته و شنبه شب وزیر خارجه این کشور بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را اعلام کرد، اقدامی که به گفته تحلیل‌گران برای ایران نتیجه دلخواهی نخواهد داشت.

در گزارشی که روابط عمومی بانک مرکزی از جلسه دوره‌ای رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها منتشر کرده، آمده‌ است که همتی از بانک‌ها خواسته تا بر مبنای همین گشایش‌ها، به انتقال و در دسترس قرار دادن منابع ارزی برای نیازهای تعریف شده ادامه دهند.  

او اقدامات شبکه بانکی در ماه‌های اخیر برای ارائه تسهیلات کرونایی را قابل قبول دانست و از بانک‌ها خواست که اقدامات مثبت نظام بانکی را هر چه بیشتر برای مردم تبیین کنند.

همتی توضیح داد: «آن چه نظام بانکی در شرایط مبارزه با کرونا انجام داد یک اقدام تحسین‌برانگیز بود که توانستند در همان ابتدای شیوع کرونا ۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار خانوارهای یارانه‌بگیر قرار دهند.»

همزمان، امروز یک‌شنبه، ۳۰ شهریورماه، بازار تهران شاهد افزایش قیمت طلا، سکه و دلار بود.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، نرخ دلار در ساعات اولیه امروز با ۵۰۰ تومان افزایش به ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز روند افزایشی نرخ دلار آمریکا ادامه دارد و حوالی ظهر به ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده ‌است.

در عین حال، کارشناسان اقتصادی می‌گویند که با کاهش ارزش پول ملی ایران، دستمزد برخی کارگران به ۶۰ دلار کاهش یافته‌ است.

احسان سلطانی، پژوهشگر و کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: «چهار عامل تورم‌سازِ اساسی، نرخ تورم از تابستان ۹۸ تا امروز را افزایش داده است؛ یک- افزایش ۱۴۰-۱۵۰ درصدی نرخ ارز، دو- حذف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، سه- افزایش نرخ تورم بخش خدمات و چهار، سه برابر شدن قیمت بنزین در سال قبل.»

این کارشناس اقتصادی نتیجه‌گیری کرده که نرخ تورم کلی سالانه در مردادماه امسال حداقل ۶۰ درصد است و افزود: «دلاری که امروز ۲۷ هزار تومان شده، در نیمه دوم سال، نرخ تورم بالای ۶۰ یا ۷۰ درصد خواهد رفت. همه کالاها به دلار وابسته هستند؛ در واقع کمتر کالایی است که به دلار بستگی نداشته باشد.»

بیشتر از