کرونا در ایران؛ از بالا رفتن شمار مبتلایان تا تلاش برای خرید واکسن

وزیر بهداشت: از یک شرکت هندی که رئیس آن یک ایرانی‌الاصل زرتشتی است قول خرید واکسن کرونا گرفتیم

مشکلات ناشی از تامین دارو یا واکسن کرونا باعث تشویش و نگرانی مردم ایران شده است- عکس از داود قهردار، خبرگزاری ایرنا

کرونا در ایران هنوز جولان می‌دهد و براساس آمار رسمی مقامات بهداشتی کشور، امروز، شنبه ۲۹ شهریورماه، ۱۶۶نفر دیگر در اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و شمار قربانیان این بیماری در ایران به ۲۴هزار و ۱۱۸نفر رسیده است.

سه رقمی بودن شمار قربانیان و دست نخوردن این آمار و آغاز فصل‌های سرد سال و در پی آن بالارفتن خطر ابتلا، نگرانی‌ شهروندان کشور را بیش از پیش کرده است. افزون بر این، مشکلات بسیار برای تامین دارو یا واکسن کرونا نیز بخش دیگری از تشویش و نگرانی مردم ایران شده است.

امروز، شنبه ۲۹ شهریورماه، سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، گفت که دولت می‌خواهد ۲۰میلیون دوز واکسن کرونا را از یک شرکت هندی پیش‌خرید کند.

سعید نمکی افزود که صاحب  این شرکت داروسازی در هند یک «ایرانی‌الاصل» و «زرتشتی» است و شرکت تحت مالکیت وی به مقامات ایران بابت فروش این واکسن «قول» داده است. 

وزیر بهداشت دولت اقای روحانی درحالی از «قول» این شرکت داروسازی برای فروش واکسن به ایران سخن می‌گوید که به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر، مشکلاتی در راه واردات اقلام پزشکی گریبان‌گیر مقامات بهداشتی کشور شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، امروز علی‌اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر و عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که «۲۲ میلیون یورو» که برای واردات واکسن آنفلوآنزا به کشور اختصاص داده شده است، «هنوز به دست مقامات بهداشتی نرسیده است.»

وزیر بهداشت ایران پیش‌تر گفته بود که ایران برای خرید واکسن کرونا با بسیاری از کشورها وارد مذاکره شده است و آماده خرید واکسن به محض تولید گسترده آن است. 

پیش از این، سعید نمکی درباره اقدامات ایران برای تولید واکسن کرونا نیز سخن گفته بود، اما آن سخنان درباره تولید «واکسن ایرانی» کرونا هرگز جدی پیگیری نشد و روایت غالب مقامات برای دستیابی به واکسن کرونا، مبتنی بر خرید از کشورهای دیگر بوده است. 

امروز، حسن روحانی نیز در جلسه ستاد مبارزه با کرونا در کشور با اشاره به روند صعودی ابتلا به بیماری در شهرها و استان ‌های مختلف ایران، گفت: «اگر همین حالا هم واکسن به دست ما برسد کارایی لازم را نخواهد داشت.»

به گفته رئیس جمهوری ایران، «حتی اگر واکسن برسد، باید اصول بهداشتی را ادامه دهیم؛ استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دست و همه اصول و پروتکل‌های بهداشتی باید ادامه پیدا کند و همچنان از سفرهای غیرضرور پرهیز کنیم. نمی‌توانیم شرایط را حتی با وجود واکسن عادی در نظر بگیریم.»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناگزیری انجام اقداماتی در حوزه گردشگری کشور به دلیل شدت شتاب شیوع بیماری کرونا و تصمیم به بسته شدن مرزهای ایران به روی مسافران خارجی، گفت: «این که اجازه ندهیم کسی به هر دلیلی از مرزهای ما عبور کند و وارد کشور شود، برای ما نگران‌کننده است.»

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر بروز برخی تنش‌ها در مرز ایران و عراق میان مسافران ایرانی که راهی عراق بودند تا مراسم اربعین را برگزار کنند، منتشر شد. در پی این اتفاق، عمر الوائلی، رئیس اداره گذرگاه‌های مرزی عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که گذرگاه‌های زمینی مرز عراق به روی تمام مسافران خارجی، به استثنای موارد خاص و دانشجویان، به طور کامل بسته است.

بیشتر از