مردم آمریکا باید برای دریافت واکسن کرونا تا نیمه ۲۰۲۱ صبر کنند

واکسیناسیون همگانی در چند مرحله اجرا خواهد شد

دولت فدرال برنامه‌ریزی برای ذخیره و توزیع واکسن را بر عهده دولت‌های محلی و ایالت ها گذاشته‌ است-GEOFF CADDICK  AFP

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، جدول زمانی مبهمی را برای توزیع گسترده واکسن در ایالات متحده ترسیم کرد و گفت که واکسن ویروس کرونا تقریبا تا قبل از نیمه سال آینده، برای اغلب مردم آمریکا در دسترس نخواهد بود. 

رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، روز چهارشنبه در مقابل کمیته تخصیص بودجه سنا گفت:‌ «اگر از من می‌پرسید که واکسن کی برای عموم مردم آمریکا در دسترس خواهد بود تا بتوانیم آغاز کنیم … دوباره به زندگی عادی برگردیم، به نظر من باید احتمالا به سه ماهه دوم یا سوم سال ۲۰۲۱ فکر کنیم.» 

آقای ردفیلد گفت که واکسن موثر باید «زمانی بین نوامبر و دسامبر» امسال آماده باشد، اما میزان آن «بسیار محدود خواهد بود.»‌ او گفت واکسن باید برای گروه‌های سنی آسیب‌پذیر و نیز افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، «اولویت بندی شود.»‌

پیش‌بینی مدیر این نهاد مشابه جدول زمانی‌ای است که پیشتر دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد ایالات متحده در بیماری‌های عفونی، تخمین زده بود، و در تقابل با اظهارنظرهای امیدوارانه‌تر دولت ترامپ در روزهای اخیر درباره واکسن کووید۱۹ است. 

پال مانسو، معاون ستاد سیاست‌گذاری در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده نیز در هفته جاری در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت که پیش‌بینی می‌کند هر شهروند آمریکا بتواند تا پایان مارس ۲۰۲۱ واکسن بزند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که پیش‌بینی می‌کند، وزارت غذا و دارو ظرف سه یا چهار هفته آینده، یعنی در زمان مناسب قبل از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر برای تبلیغات، روزی که او با جو بایدن از حزب دموکرات برای ریاست جمهوری رقابت می‌کند، واکسن را تایید کنند. 

کارشناسان بهداشتی و قانونگذاران دموکرات آژیر هشدار را درباره بیانات آقای ترامپ در مورد مسایل بهداشتی را به صدا درآورده‌اند و او را به فشار مضاعف بر دانشمندان در وزارت غذا و دارو متهم می‌کنند و می‌گویند که او آنان را ترغیب کرده است تا تلاش خود را برای دستیابی به واکسن بی‌خطر، هر چه زودتر جمع‌بندی کنند تا وضعیت او در رقابت انتخاباتی بهبود یابد. 

آقای ترامپ قبلا یک «طرف متنفذ» را به ایجاد تاخیر عمدی در تایید واکسن برای ضربه زدن به کارزار انتخاباتی خود متهم کرده بود. 

رئیس‌ جمهوری ایالات متحده هیچ مدرکی برای طرح این توطئه ارائه نداد و شمار زیادی از مسئولان بهداشت و سلامت و نیز دانشمندان گفته‌اند که دست‌یابی و توزیع صدها میلیون دوز واکسن موثر در میان آمریکایی‌ها، طبق جدول زمانی تعیین شده توسط آقای فائوچی و آقای ردفیلد، یک دستاورد عمده خواهد بود. 

دولت ترامپ روز چهارشنبه خلاصه‌ دستور کاری را برای کنگره، و یک «کتابچه راهنما» ‌را برای دولت‌های محلی و ایالت‌ها صادر کرد که در آن‌ها از طرح خود درباره توزیع میلیون‌ها واکسن در سراسر آمریکا در اواخر سال جاری و اوایل سال آینده، هنگامی که پیروز انتخابات تایید شده است، خبر می‌دهد.

طرح واکسیناسیون مردم آمریکا در مقابل ویروس کرونا به این بستگی دارد که مردم در واقع مایل به دریافت آن باشند، چرا که دولت قرار نیست واکسیناسیون را اجباری کند. با تلاش دولت ترامپ برای تسریع آزمایش گرفتن و تولید انبوه واکسن، طرح واکسیناسیون به بهای میلیاردها دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی تمام شده است. 

واکسیناسیون همگانی یکباره انجام نخواهد شد، بلکه چنان که کتابچه راهنمای دولت ترامپ اعلام کرده، است در چند مرحله خواهد بود. 

در مرحله اول، کارکنان بخش بهداشت و درمان، کارکنان ضروری، و آمریکایی‌هایی که در گروه‌های سنی آسیب‌پذیر و مبتلایان به امراض زمینه‌ای قرار دارند، واکسن را دریافت خواهند کرد. طبق آن طرح، برنامه واکسیناسیون سپس در مرحله دوم و سوم، به روی همه آمریکایی‌ها باز خواهد بود، و آن فرایند احتمالا ماه‌ها طول خواهد کشید. در مورد بیشتر واکسن‌ها، آمریکایی‌ها لازم است که دو دوز را، به فاصله ۲۱ الی ۲۸ روز، از یک داروساز واحد دریافت کنند. 

دولت فدرال برنامه‌ریزی برای ذخیره و توزیع واکسن را بر عهده دولت‌های محلی و ایالت ها گذاشته‌ است. دولت‌های محلی و ایالات از الان یک ماه فرصت دارند تا برنامه خود را ارائه دهند. 

© The Independent

بیشتر از جهان