نخست وزیر عراق در پی قطع نفوذ شبه نظامیان وابسته به ایران

تغییرات گسترده کاظمی در ارتش و نیروهای امنیتی عراق و حمایت آیت الله سیستانی

مصطفی الکاظمی (چپ) نخست وزیر عراق در دیدار با دونالد ترامپ در اوت ۲۰۲۰- SAUL LOEB / AFP

به نوشته وبسایت اسکای نیوز عربی به نقل از موسسه واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، از زمان تصدی خود به عنوان فرمانده کل قوا، تغییرات گسترده‌ای در ارتش و نیروهای امنیتی این کشور داده است.

بنا بر این گزارش، ﺩﻭﻟﺖ آقای کاظﻤﯽ در ماه می امسال ﻭﺯﺭﺍﯼ ﺩﺍﺧﻠﻪ ﻭ ﺩﻓﺎﻉ را از تصویب مجلس گذراند و ﺷﺨﺼﺎً ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺳﺮﻭﯾﺲ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﻠﯽ ﻋﺮﺍﻕ ﺭﺍ، ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۶ ﺗﺤﺖ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ گرفت. او ﺳﺮﻟﺸﮑﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻮﻫﺎﺏ ﺍﻟﺴﺎﻋﺪﯼ ﺭﺍ، ﮐﻪ ﺣﺬﻑ ﻭﯼ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﮐﺘﺒﺮ ۲۰۱۹ ﺑﻪ ﺑﺮﺍﻧﮕﯿﺨﺘﻦ ﺟﻨﺒﺶ ﺍﻋﺘﺮﺍﺿﯽ ﭼﻨﺪﻣﺎﻫﻪ ﻋﺮﺍﻕ ﮐﻤﮏ ﮐﺮﺩ، ﺑﻪ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺳﺮﻭﯾﺲ ﺿﺪﺗﺮﻭﺭﯾﺴﻢ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪ.

به نوشته انستیتوی واشنگتن، تغییرات گسترده‌ای که نخست وزیر عراق در فرماندهی ارتش و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی این کشور داده، به منظور کاهش تاثیر شبه‌نظامیان وابسته به ایران – از جمله حشدالشعبی – و دیگر کشورهاست. آقای کاظمی تا کنون از حمایت آیت‌الله علی سیستانی مرجع شیعیان عراق برخوردار بوده است.

دفتر آیت الله سیستانی این هفته اعلام کرد که از برنامه نخست‌وزیر برای برگزاری پیش از موعد انتخابات پارلمانی حمایت می‌کند.آقای کاظمی ماه گذشته اعلام کرد انتخابات پارلمانی عراق یک سال زودتر و ششم ژوئن سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شود. انتخابات زودهنگام یکی از خواسته‌های معترضان عراقی است که از ماه‌ها پیش علیه ناکارآمدی و فساد در میان طبقه حاکم و بحران روزافزون اقتصادی و بیکاری تظاهرات می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کاظمی در یک پیام ویدئویی که از تلویزیون رسمی پخش شد، روز ششم ژوئن ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) را موعد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق اعلام کرد.
تقریبا همه گروه‌های سیاسی عراق در وهله اول از اعلامیه کاظمی استقبال کردند.

ماه گذشته، دفترآقای کاظمی با انتشار بیانیه‌ای از آغاز مرحله تازه‌ای از همکاری‌ها و گسترش شراکت اقتصادی میان عراق و آمریکا خبر داد. مصطفی الکاظمی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته در واشنگتن دیدار کردند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بر پایندی این کشور «بر تعهد خود به همکاری امنیتی درازمدت دو کشوربرای تقویت توان نظامی عراق و ایستادن در برابر تهدید منافع مشترک» تأکید کرد.