اعضای گروه هکر چینی از سوی ایالات متحده به حملات سایبری متهم شدند

دولت ترامپ می‌گوید چین همچنان چشم خود را بر روی جرایم سایبری بسته است

این‌ گروه هکر چینی متهم به حمله علیه دانشگاه‌ها، سازمان‌های خیریه، دول خارجی، اندیشکده‌های سیاسی، و اعضای جامعه مدنی هنگ‌کنگ شده است- PIXABAY

پنج عضو یک گروه هکر چینی که ظاهر بیش از صد شرکت را در آمریکا و خارج از این کشور هدف قرار داده‌اند، توسط وزارت دادگستری ایالات متحده متهم شدند. 

بازپرسان ایالتی می‌گویند این پنج شهروند چینی به علاوه دو تاجر مالزیایی به شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های کامپیوتری، تولیدکنندگان قطعات کامپیوتر، و برنامه‌نویسان نرم‌افزارها و شرکت‌های ارتباطاتی حمله کرده‌اند. 

این گروه که به «آپارتمان ۴۱» معروف است همچنین متهم به حمله هکری علیه دانشگاه‌ها، سازمان‌های خیریه، دول خارجی، اندیشکده‌های سیاسی، و اعضای جامعه مدنی هنگ‌کنگ شده است. 

مقامات ایالات متحده ادعا نکردند که این گروه مستقیما برای دولت چین کار می‌کند ولی جفری روزن، قائم مقام دادستان کل کشور گفت پکن دست کم چشم خود را به روی این جرایم سایبری بسته است. 

آقای روزن گفت: «می‌دانیم مقامات چین حداقل می‌توانستند مانند ماموران قانون این جا و کشورهای دیگر قوانین خود علیه حملات کامپیوتری را اعمال کنند. اما تصمیم گرفتند چنین کاری نکنند.» 

او پا را از این هم فراتر گذاشت و ادعا کرد یکی از متهمان چینی به یکی از همکاران خود گفته است که «روابط خیلی نزدیکی با وزارت امنیت کشور چین دارد و تحت حفاظت آن‌ها است مگر آن که اتفاقی بیفتد.» 

آقای روزن گفت: «هیچ دولت مسؤولی آگاهانه به مجرمان سایبری پناه نمی‌دهد که قربانیان خود را در سراسر دنیا برای سرقت مورد هدف قرار دهند.» 

ایراد اتهام علیه گروه مذکور بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت آقای ترامپ برای نشان دادن جرایم سایبری چین است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژوئیه دادستانان آمریکا چین را متهم به همکاری با هکرها برای هدف قرار دادن شرکت‌هایی کردند که مشغول تحقیق و کار بر روی واکسن ویروس کرونا بودند. 

سفارت چین در این باره اظهارنظر نکرده است ولی به کرات هرگونه دخالت در اقدامات هکری را انکار کرده است. 

این پنج شهروند چینی هنوز آزاد هستند ولی دو تاجر مالزیایی در کشور خود بازداشت شده و جان دمرس، معاون دادستان کل ایالات متحده برای امنیت ملی گفت هر دوی آن‌ها احتمالا با استرداد به ایالات متحده آورده می‌شوند. 

وانگ اونگ هوا، ۴۶ ساله، و لینگ یانگ چینگ، ۳۲ ساله، متهم به توطئه با دو تن از آن پنج هکر شده‌اند تا از حمله به شرکت‌های بازی‌های ویدیویی در ایالات متحده، فرانسه، ژاپن، سنگاپور، و کره جنوبی سود ببرند. 

وزارت دادگستری گفت پیش‌تر در سال جاری میلادی مجوزهایی برای جست‌وجو صادر شد که به ماموران این وزارت‌خانه اجازه داد صدها سرور، نام دومین، حساب‌های کاربری و صفحات اینترنتی «طعمه» را ضبط کنند که ظاهرا برای سرقت اطلاعات قربانیان استفاده می‌شده است. 

این وزارت‌خانه همچنین از شرکت مایکروسافت برای ایفای «نقشی مهم» در طراحی ساختاری که دسترسی هکرها را مسدود کند، تقدیر کرد. 

مایکروسافت در این باره اظهار نظر نکرده است. 

گزارش از خبرگزاری رویترز

© Reuters

بیشتر از جهان