هشدار بریتانیا: فضای ماورای جو دارد به جبهه جنگ بدل می‌شود

این اولین بار است که اتهام شلیک از روی یک سلاح مستقر در کیهان مطرح می‌شود

متحدان غرب، پیش‌تر کرملین را به آزمایش سلاح‌های ضد ماهواره متهم کرده بودند-ohns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute/NASA

رئیس نیروی هوایی سلطنتی هشدار داد انگلیس باید برای جبهه جدید تقابل در کیهان آماده شود. فضایی که اینک به خط مقدم خطرناکی تبدیل شده که در آن قوای متخاصم ممکن است دست به اعمال خصمانه‌ای بزنند. به گفته‌ مایک ویگستون، فرمانده ارشد نیروی هوایی بریتانیا آن چه که موجب ایجاد این سناریوی خطرناک می‌شود، فقدان یک نظام قانونمند بین‌المللی در عرصه‌ای است که در آن برخی کشورها به طور فزاینده‌ای در پی پایه‌گذاری حضور نظامی هستند. 

او می‌گوید: «کیهان در حال حاضر به یک عرصه جنگی مورد جدل تبدیل شده است، به گونه‌ای که دیگر امروز نمی‌توانیم آن را همان فضایی در نظر بگیریم که طی سه دهه گذشته بدون مناقشه به آن دسترسی داشتیم و از آن لذت می‌بردیم. ما در تلاشیم مجموعه قوانین بین‌المللی و هنجارهای رفتاری را که  کشورهای دخیل در فضا می‌توانند اعمال کنند، پیدا و تنظیم کنیم. چرا که برخی از وضعی که تاکنون حاکم بوده سوءاستفاده کرده‌اند و کیهان اینک از یک قلمرو خوب و مفید برای بشریت به یک فضای نظامی تبدیل شده است.»

فرمانده نیروی هوایی بریتانیا با بیان این که مقابله با تهدیدهای موجود در کیهان به اندازه سایر حوزه‌های جنگی لازم و ضروری است، در سخنرانی خود در مرکزاصلی نظارت و شناسایی نیروی هوایی سلطنتی تاکید کرد: «در جهانی که به سوی بی‌ثباتی فزاینده‌ای پیش می‌رود، کاری که نیروی هوایی سلطنتی به نمایندگی از کشور انجام می‌دهد بیش از هر زمانی اهمیت پیدا کرده است. قدرت هوا و فضا به دولت ما این امکان را می‌دهد که هم در گستره قلمرو و هم در سرعت عمل با کمترین میزان خطر فیزیکی و سیاسی دست به عمل بزند. 

نبرد ما با افراط‌گرایان داعش ادامه دارد اما این تنها بخش کوچکی از کاری است که نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در داخل سرزمین و خارج از مرزها انجام می‌دهد. کار نیروی هوایی سلطنتی شامل مقابله با ماجراجویی روسیه در شرق اروپا و قلمروهوایی و سواحل پیرامون‌مان گرفته، تا نظارت بر تهدیدهای علیه منافع ملی‌مان در کیهان است. 

سال گذشته اعلام کردیم که انگلستان به اولین شریک رسمی در عملیات المپیک دینفدر به رهبری ایالات متحده تبدیل شده است – که این یک تلاش و همکاری نظامی چندملیتی برای تقویت بازدارندگی در برابر بازیگران متخاصم بین‌المللی در کیهان است - ما همچنان در قالب برنامه آرتمیس به دنبال پایه‌ریزی طرح صورت فلکی ماهواره‌ای در مدار نزدیک زمین هستیم.» 

در حال حاضر نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا حدود صد نیروی مشغول به کار دربخش امنیت کیهانی دارد. باور کنونی و برنامه این است که تعداد این افراد در آینده نزدیک به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. همچنین همکاری با شرکت‌های خصوصی که در قراردادن ماهواره در آسمان فعالیت می‌کنند نیز مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر تهدیدهای کشورهای متخاصم، خطر خسارت‌های تصادفات بسیار پرهزینه نیز وجود دارد. هم‌اکنون حدود ۹۰۰۰۰۰ قطعه سخت‌افزار از بین رفته در کیهان معلق است که با خطر برخورد با کیهان‌نوردها مواجه است. آژانس فضایی بریتانیا این هفته اعلام کرد که یک میلیون پوند به تعدادی از شرکت‌ها برای توسعه فناوری حسگر پیشرفته و سایر سیستم‌های هشداردهنده اختصاص داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده ویگستون یکی از چند فرمانده ارشد نظامی بود که از آغاز یک برنامه جامع در زمینه مسائل دفاعی، سیاست خارجی و امنیت سخن گفته است. گفته می‌شود دومینیک کامینگز، مشاور ارشد بوریس جانسون، نقشی کلیدی در این برنامه ایفا خواهد کرد. عکسی که از او روز سه‌شنبه منتشر شد، در خیابان داونینگ گزارش شده که نشان می‌دهد او نامه‌ای را که در سال ۱۹۸۶  توسط یک ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده نوشته شده در دست دارد. به عبارت دیگر، نامه ژنرالی که از مدرن‌سازی نیروهای نظامی کشور از طریق بهره‌گیری و وارد کردن فناوری به نیروهای نظامی حمایت می‌کرد. در وایت‌هال (مقر دولت بریتانیا) این طور برداشت می‌شود که نشان دادن نامه تصادفی نبوده است و آقای کامینگز عامدانه قصد داشته که نامه در رسانه‌ها دیده شود. 

دو ماه پیش بریتانیا و آمریکا، روسیه را به پرتاب سلاح فضایی ضد ماهواره‌ای متهم کردند و اعلام کردند که این فعالیت روسیه نشان دهنده‌ نقض اعتماد و تشدید خطرناک مسابقه تسلیحاتی است و عواقب خطرناکی برای جامعه بین‌المللی در پی خواهد داشت. متحدان غرب، پیش‌تر کرملین را به آزمایش سلاح‌های ضد ماهواره متهم کرده بودند. اما این اولین بار است که اتهامی مبنی بر شلیک از روی یک سلاح مستقر در کیهان مطرح می‌شود. واشینگتن و لندن، روسیه را به دلیل طفره رفتن از توضیح و مخفی‌کاری این عملیات متهم می‌کنند. روس‌ها ادعا می‌کنند که سلاح ضدموشکی کازموس-۲۵۴۳ برای بررسی و بازرسی به کیهان ارسال شده است. 

پس از آن بریتانیا قطع‌نامه سازمان ملل در مورد امنیت کیهان را که اولین مورد در نوع خود بود ارائه داد، خواستار بحث و گفت‌وگوی فوری بین اعضای سازمان ملل با هدف دستیابی به توافق جهانی برای جلوگیری از اقداماتی شد که ممکن است عواقب ناخواسته‌ای در پی داشته باشد. پیشنهاد بریتانیا مبتنی بر این است که کشورهای شرکت‌کننده نظرات خود را در مورد «رفتارهای مسؤولانه و تهدیدآمیز» به منظور ارائه یک گزارش در مجمع عمومی سازمان ملل به دبیرکل ارائه دهند.

© The Independent