نوید افکاری؛ استرالیا در نقش رهبر تلاش‌ها‌ برای اخراج ایران از المپیک

استرالیا خواستار تحقیق درباره استفاده ابزاری از ورزشکاران برای اهداف سیاسی است

«معتقدیم که بی‌عملی، کاری خطرناک برای کل ورزش خواهد بود»-عکس از شبکه‌های اجتماعی

در پی اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی؛ «براندن شواب»، وکیل استرالیایی گفت که او نمی‌تواند بیش از این حمله به ارزش‌های انسانی المپیک را تصور کند و مسئله اخراج ایران از مسابقات بین‌المللی ورزشی را نمی‌توان غیرمرتبط با موضوع اعدام دانست.

واکنش‌ها نسبت به اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر۲۷ساله ایرانی بسیار گسترده بوده است. از اتحادیه اروپا تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش روی آمریکا، همگی علیه این اقدام موضع گرفتند.

آقای شواب در این مورد گفت که وقتی حرفی را می‌زنیم باید به آن عمل هم بکنیم. او که پیشتر رئیس سابق اتحادیه بازیکنان فوتبال استرالیا بوده، هم اکنون به عنوان مسئول بخش انجمن جهانی بازیکنان که بالاترین انجمن بازیکنان در تمام رشته‌های ورزشی است، فعالیت می‌کند.

شواب این سخنان را در مصاحبه با روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» استرالیا و در پاسخ صحبت‌های اخیر «جان کوتس» معاون رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و سرپرست کمیته المپیک استرالیا، بیان کرد. کوتس پیشتر گفته بود بعید است ایران به دلیل مرگ نوید افکاری که زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده، از مسابقات المپیک اخراج شود.

کوتس در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت، که در مورد پرونده نوید افکاری با «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک صحبت کرده است. اما مشکل در اجرای تحریم این است که هنوز بسیاری از کشورها مجازات اعدام را به رسمیت می‌شناسند و اعدام کشتی‌گیر ایرانی متهم به قتل یک مامور امنیتی در تظاهرات ضدحکومتی سال ۲۰۱۸ را بی‌ارتباط با ورزش می‌دانند. به گفته آقای کوتس، در ماه آینده جلسات اجرایی کمیته المپیک برگزار می‌شود و باخ پاسخ «آی.او.سی» در رابطه با این موضوع را در آنجا مطرح خواهد کرد.

هیئت رئیسه فدراسیون بین‌المللی کشتی نیز اعلام کرد که تعلیق ایران به عنوان یک ابرقدرت سنتی در این ورزش، امکان‌پذیر نیست.

شواب گفت که قطعا اقدام برخی از رهبران جامعه ورزش که بلافاصله پس از اعدام، صحبت از عدم تعلیق ایران را خصوصا پیش از آنکه حتی موضوع مطرح شود، را بیان می‌کنند، موضوعی ناامید کننده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه اظهار داشت، با توجه به اینکه یک ورزشکار درگیر موضوع است و یک بی‌عدالتی رخ داده و همچنین موضوع کاملا بررسی نشده، محکوم کردن ماجرا از سوی کمیته بین‌المللی المپیک تنها یک حرف بدون پشتوانه عملی است که نباید صورت گیرد. این موضوع با توجه به اینکه ورزشکار از شرایط ویژه‌ای برخوردار بوده، کاملا به ورزش مرتبط است و در نتیجه می‌تواند مثال خوبی برای این ادعا باشد.

ما نمی‌توانیم حمله به ارزش‌های بشردوستانه المپیک را در مواجهه با اعدام وحشتناک یک ورزشکار که زیر شکنجه وادار به اعتراف شده را نادیده بگیریم.

سازمان متبوع شواب خواهان تحریم ایران از جامعه بین‌المللی ورزشی از جمله در بازی‌های المپیک سال آینده و ممنوعیت میزبانی این کشور از رویدادهای مهم ورزشی شده است. همچنین آنها خواستار تحقیق درباره استفاده ابزاری از ورزشکاران برای اهداف سیاسی شده است.

شواب در ادامه گفت که سوالی که همه رهبران جامعه ورزش و نه فقط «آی.او.سی» باید بپرسند این است که وضعیت یک ورزشکار در چنین موقعیتی که جامعه بین‌المللی ورزش هیچ‌گونه عکس‌العملی نشان نمی‌دهند، چه می‌شود؟

با توجه به اینکه این کار ریسک را برای تمامی فعالان ورزشکار افزایش می‌دهد، ما معتقدیم که بی‌عملی، کاری خطرناک برای کل ورزش خواهد بود.

«رئا داف»، دبیر فدراسیون کشتی استرالیا نیز اعلام کرد که تاثیر اعدام افکاری در این کشور که تعداد زیادی مربی و کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل دارد، احساس شده است. از جمله بهترین آنها «فرزاد تراش» است که در المپیک ۲۰۱۲ لندن حضور داشته است. برادرش مهرداد نیز چندین بار در مسابقات کشورهای مشترک‌المنافع شرکت داشته است. همچنین «حسن شاهسون» که در المپیک ۲۰۰۸ پکن حضور داشت، از جمله این افراد هستند.

برخی دیگر نیز به عنوان پناهجو وارد استرالیا شده‌اند اما به دلیل نداشتن تابعیت، هنوز نتوانستند برای این کشور در مسابقات شرکت کنند.

داف معتقد است این موضوع بر روی سایر کشتی‌گیرانی که در استرالیا حاضر هستند، تاثیر بسیاری گذاشته است.

این موضوع به وضوح بر همه ایرانیان در سراسر جهان هم تاثیر گذاشته است.

بیشتر از ورزش