فضای امنیتی در تهران؛ نیروی انتظامی: هدف برخورد با «اوباش است»

پیش‌تر سپاه پاسداران برای کنترل پایتخت و استان خوزستان اعلام آمادگی کرده بود

با بحرانی شدن وضعیت اقتصادی، جو امنیتی در تهران سنگین تر شده است- عکس باشگاه خبرنگاران جوان

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از برخورد شدید با آن‌چه پدیده «اراذل و اوباش» نام برد، خبر داد. به گفته این ارگان انتظامی، طرح برخورد با اراذل و اوباش منطقه شرق تهران، تهرانپارس از صبح امروز آغاز شده و هدف آن «برخورد جدی»، «قاطع و قانونی» با افرادی است که به گفته نیروی انتظامی امنیت عمومی جامعه را دچار خدشه می‌کنند. به گفته فرمانده نیروی انتظامی تهران، اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش، حاصل روزها کار «اطلاعاتی» ازسوی این ارگان است. به گفته وی طرح‌های دیگری نیز در سراسر تهران اجرا خواهد شد.

حسین رحیمی همچنین گفت:«به تمام اوباشگران و اراذل هشدار می‌دهم که برخورد پلیس این بار به مراتب سخت‌تر از دفعات قبل خواهد بود و ما اجازه عرض اندام به آنان نخواهیم داد.» در روزهای گذشته نیز سپاه تهران و خوزستان برای کنترل کامل پایتخت سیاسی و نفتی ایران اعلام آمادگی کردند. سرتیپ پاسدار محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، روز سه‌شنبه این هفته گفت، تیم‌های ضربت محلات سپاه با محوریت پایگاه‌های بسیج در هر محله و در چارچوب طرح «امنیت محله‌محور» شروع به کار می‌کنند. سپاه خوزستان نیز همچون فرمانده انتظامی تهران بزرگ مدعی شد که برنامه حضور گسترده آن‌ها در محله‌ها براساس «درخواست و مطالبه مردمی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اجرای طرح برخورد با «اراذل و اوباش» را یکی از مطالبات همیشگی مردم از این ارگان عنوان کرد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ از همکاری میان پلیس و دستگاه قضایی در اجرای این طرح خبر داد و گفت، پلیس در برابر اراذل و اوباش کوتاه نخواهد آمد.

حسین رحیمی با بیان این که اراذل و اوباش از جمله افرادی هستند که امنیت را در تفرجگاه‌ها، فضاهای عمومی، خیابان‌ها و سایر اماکن به مخاطره می‌اندازند و آرامش را از مردم سلب کرده‌اند. او افزود: «همان طور که پیش از این اعلام کرده بودیم، پلیس برخورد سختی با این دسته از افراد خواهد داشت، چرا که اجازه نخواهیم داد تا اوباشگران امنیت مردم و جامعه را خدشه‌دار کنند.» این گفته آقای رحیمی در حالی است که به تازگی سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است که آمار مراجعان نزاع‌های خیابانی در دو ماهه نخست امسال (دوران شیوع کرونا) در برخی استان‌ها کاهش ۱۱ درصدی داشته است. بر اساس این گزارش، تعداد مراجعان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. این آمار به معنای کاهش خشونت‌های خیابانی در اکثر مناطق ایران است و نشانه‌ای از کاهش اوباشی‌گری در محلات دارد.

به نظر می‌رسد با بالا گرفتن بحران‌های اقتصادی در ایران و افزایش روزانه قیمت ارز، طلا و سکه، افزایش قیمت اقلام خوراکی و مایحتاج روزانه مردم، نایاب شدن کره در روزهای گذشته و افزایش تخم مرغ به شانه‌ای ۴۰ هزار تومان در کنار قیمت بالای سایر اقلام خوراکی همچون گوشت، برنج، نان، میوه و سبزیجات و افت ارزش سهام، نیروهای انتظامی و امنیتی در ایران شروع مجدد ناآرامی در شهرهای مختلف ایران و به ویژه تهران را پیش‌بینی می‌کنند.

در روزهای گذشته نیز سپاه پاسداران اعلام کرده بود در محلات تهران «تیم‌های ضربت» راه‌اندازی می‌کند. روز ۲۵ شهریور، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران از اجرای طرح «امنیت محله‌محور» در تهران خبر داد، کمی بعد از آن هم سپاه ولی‌عصر خوزستان با انتشار اطلاعیه‌ای مشابه از برنامه خود برای کنترل پایتخت نفتی ایران گفت.

سرتیپ پاسدار محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران گفته بود، تیم‌های ضربت محلات سپاه با محوریت پایگاه‌های بسیج در هر محله و در چارچوب طرح «امنیت محله‌محور» شروع به کار می‌کنند. به گفته فرمانده سپاه تهران، هدف از راه‌اندازی تیم‌های ضربت «مقابله با سرقت و کیف‌قاپی» و «اراذل و اوباش» در محلات مختلف است. وظیفه‌ای که در حالت عادی انجام آن برعهده نیروی انتظامی است.

هم‌زمان سپاه ولی‌عصر خوزستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از برنامه خود برای کنترل پایتخت نفتی ایران در روزهای گذشته خبر داده است. در اطلاعیه سپاه خوزستان نوشته شده است که آن‌ها قصد دارند با ایجاد «گشت رضویون» در تمام شهرهای استان خوزستان، «امنیت اجتماعی مردم» را تأمین کنند.

اما به نظر می‌رسد با بحرانی شدن وضعیت اقتصادی در شهرهای مختلف ایران، جو امنیتی جمهوری اسلامی در سراسر کشور و به ویژه تهران برقرار خواهد شد تا به اسم مقابله با اراذل و اوباش، هرگونه تحرک و اعتراضی را در نطفه خاموش کنند. در روزهای گذشته و با اعدام نوید افکاری بخشی از تحلیل‌ها در خصوص اعدام وی خط و نشان کشیدن حکومت برای مردمی بود که هرلحظه احتمال دارد در اعتراض به گرانی‌ها همچون آبان ماه ۹۸ به خیابان‌ها بیایند. حال در اقدامی هماهنگ و از پیش تعیین شده، سپاه، نیروی انتظامی و قوه قضاییه مقابله با تکرار اعتراضات خیابانی همچون سال ۹۸ را در شهرهای مختلف به ویژه تهران و از محلات شروع کرده‌اند.