چرا بریتانیا دچار کمبود آزمایش ویروس کرونا است؟

برخی بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های ویژه کرونا را دور می‌زنند و خودشان آزمایش می‌گیرند

  اندازه گیری دمای بدن یک بیمار در بیمارستانی در شمال بریتانیا DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

شکایات گسترده در مورد نبود آزمایش‌های ویروس کرونا برای کسانی که به آن احتیاج دارند، یا در برخی موارد اجبار به صدها کیلومتر مسافرت تا مراکز آزمایش کرونا، اعتماد مردم را به خدمات آزمایش و ردیابی ویروس کرونای دولت بریتانیا سخت خدشه‌دار کرده است. 

تنها چند ماه پیش بود که مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا از مردم می‌خواست در صورت احتمال ابتلا به ویروس کرونا آزمایش بدهند. او اکنون پذیرفته که افزایش تقاضا برای آزمایش کرونا علت مشکلات کنونی است که هفته‌ها طول می‌کشد برطرف شود. 

به دنبال گزارش‌های مبنی بر این که پزشکان و پرستاران به علت نبود کیت آزمایش کرونا وعدم آزمایش خود قادربه بازگشت سر کار نیستند و درمان بیماران به تعویق افتاده، آقای هنکاک اکنون می‌گوید الویت باید به کارکنان خدمات کلیدی و بیماران داده شود. 

سؤالی که بسیاری از مردم مطرح می‌کنند این است که چرا با وجود پیش‌بینی‌هایی که ماه‌ها پیش در مورد افزایش تقاضا شده بود، اکنون آزمایشگاه‌های دولتی ویژه آزمایش کرونا دچار مشکل شده‌اند؟ 

پاسخ این سؤال را باید در تصمیم دولت در اوایل بحران کرونا دائر بر این که به جای احاله آزمایش‌های کرونا به نظام درمان عمومی و آزمایشگاه‌های خصوصی و دانشگاه‌ها، سه آزمایشگاه خاص آزمایش ویروس کرونا ایجاد شود.   

نخستین مشکل، استخدام کادر آزمایشگاهی و ایجاد آزمایشگاه‌هایی از صفر بود که بتوانند همه روزه صدها هزار نمونه را آزمایش کنند. این آزمایشگاه‌ها در ابتدا از تجربه بسیاری از دانشگاه‌ها و متخصصان آزمایشگاهی که در جریان قرنطینه کار دیگری نداشتند، بهره بردند.  

آن‌ها آزمایشگاه‌ها و روند آزمایش کرونا را برپا کردند و توانستند با ارائه خدماتی فزاینده تنها در ماه مارس روزانه پنج هزار نمونه را در کشور مورد آزمایش قرار دهند. 

اما در فصل تابستان بسیاری از کارشناسان به سرکارهایشان در دانشگاه‌ها بازگشتند و آزمایشگاه‌های مذکور ناگزیر از استخدام افرادی شدند که گاه نوبت کاریشان تنها به بازکردن هزاران  کیت نمونه‌های آزمایشی محدود می‌شد. 

در اوایل ماه جاری، دولت متوجه شد که کمبود نیروی کار به صورت یک مساله اضطراری درآمده است. 

بوریس جانسون در تماس با ده‌ها دانشگاه خواستار «حمایت فوری» آن‌ها در آزمایش‌های تشخیص ویروس کرونا شد و گفت: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های افزایش ظرفیت آزمایش کرونا یافتن کادر مجرب است.» 

نخست وزیر بریتانیا از دانشگاه‌ها خواست برای بار دوم کادر مجربشان را که پیش‌تر در آزمایشگاه‌ها کار کرده بودند به این پروژه قرض بدهند.  

او در نامه‌اش به دانشگاه‌ها گفت پنج آزمایشگاه مختص کرونا در «میلتون کینز»، «منچستر»، «گلاسکو»، «نیوپورت» و «کمبریج» به ۴۰۰ دانشجو و متخصص نیازمند است. نخست وزیر امیدوار بود به این افراد قراردادهای شش تا دوازده ماهه داده شود. 

دومین مانع در مورد آزمایشگاه‌های مرکزی ویژه آزمایش کرونا انتقال نمونه‌های آزمایش به آن‌ها در سراسر کشور است. تعداد قابل توجهی از نمونه‌ها شکسته یا نشت کرده به آزمایشگاه‌ها می‌رسد یا آزمایش‌ها ناگزیر به آزمایشگاه‌های دیگری ارسال می‌شوند. 

این‌ها همه وقت‌گیر است و یکی از عوامل دست به دست شدن کیت‌های خانگی کرونا به مدت سه روز بوده است. 

آزمایشگاه‌های نظام درمان عمومی بریتانیا به دلیل آن که تحت پوشش اداری قرار دارند، بهتر عمل کرده‌اند. نتیجه آزمایش‌ها سریع‌تر مشخص شده و در سطح ناحیه‌ای روند پوشش و گزارش مثبت‌تری داشته‌اند. 

در برخی موارد، بیمارستان‌ها و شوراهای محلی بی‌سر وصدا آزمایشگاه‌های ویژه آزمایش کرونا را دور زده و هرجا ممکن بوده خودشان کادر درمانی، بیماران و سرویس خدمات خانه‌های سالمندان و ساکنان آن را آزمایش می‌کنند.  

اما این در همه نقاط ممکن نیست و آن گروه از شهروندان تیره‌بختی که در صف انتظارند، احتمالا خواهند دید که دوره قرنطینه‌شان زودتر از دسترسی به آزمایش کرونایشان به إتمام می‌رسد.

© The Independent

بیشتر از جهان